Kampaň pro letošní volby do Poslanecké sněmovny ještě u většiny stran nezačala. Přesto už se o ní ve stranických kancelářích hodně mluví.
Server ParlamentníListy.cz zjišťoval, jak zbrojí vítěz posledních sněmovních voleb ODS.
"V tuto chvíli máme sestavený zvláštní tým, kterému šéfuje Ivan Langer. Členem je například hlavní manažer ODS, šéf analytického oddělení nebo já. Už jsme se setkali dvakrát, v tuto chvíli probíhá přípravná fáze, probíráme jakýsi jízdní řád kampaně," řekl Parlamentním listům mluvčí ODS Martin Kupka.
Sedm členů, Američané a přes pět tisíc "modrých"
Nejužší tým má podle Kupky sedm členů. Může se ale prý opřít o mnohem širší think-tank. ODS totiž hodlá opět vsadit na vítězné trumfy z posledních voleb do europarlamentu. Tehdy občanští demokraté spolupracovali s americkým marketingovým expertem Arturem Finkelsteinem a využili také podporu dobrovolníků z Modrého týmu.
Finkelstein pomáhal v amerických prezidetských kampaních, zvláště pak v osmdesátých letech pro republikána Ronalda Reagana a pak pro neworského guvernéra Rudolfa Giulianiho. Kampaně připravoval i pro liberální demokratické kandidáty.
"Budeme se dál ptát v zahraničí, myslím, že zůstaneme věrni těm, kteří nám radili," sdělil mluvčí ODS. "Určitě budeme spolupracovat s Modrým týmem," řekl také. Tým má prý už více než 5 700 členů."
Datum ostrého startu kampaně zatím v ODS nemají. "Bude to vycházet z termínu voleb," říká Kupka. Na dotaz, kdy zhruba kampaň začne, když volby budou, jak se všeobecně očekává, v květnu, Kupka odmítl odpovědět.
Koncem února to spustí, očekává Zbořil
Politolog Zdeněk Zbořil odhaduje, že ODS začne hlavní část volební kampaně koncem února.
"Je to strana s mobilizačním charakterem, když tři měsíce před volbami zmobilizuje voliče - v čemž je Mirek Topolánek silný - mohlo by jí to stačit. Při současné vnitrostranické krizi, kterou dokumentuje odchod Topolánka ze sněmovny či neúčast při projednávání státního rozpočtu, to ale bude mít ODS těžké," řekl Zbořil pro server ParlamentníListy.cz.
Zbořil očekává, že koncem února spustí kampaň i ČSSD. V Lidovém domě se bude podle politologa utrácet vůbec nejvíc. "Sociální demokraté v podstatě nepřestali, zhruba tři měsíce před volbami lze pak očekávat masivní billboardovou kampaň a spanilou jízdu. Zdá se, že ČSSD má obrovské peníze a může ODS zválcovat."
Nejdříve ale podle Zbořila odstartuje vábení voličů TOP 09. "Je to strana spíše s potenciálem motivačním, která bude muset pečlivě přesvědčovat voliče. S kampaní by měla začít alespoň o měsíc dříve než ČSSD a ODS."
Naopak pomalejší start kampaně očekává Zbořil u KDU-ČSL a KSČM. "Lidovci a komunisté nemají peníze, takže začnou na poslední chvíli."
Kampaň za stamiliony
Finanční problémy u lidovců nedávno připustil šéf stranické volební kampaně Pavel Svoboda. Předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda to odmítl. Přiznal však, že co se nákladů týče, budou se lidovci pohybovat ve zcela jiných dimenzích než ČSSD a ODS. "Rozhodně nejsme ohroženi, abychom se nemohli zúčastnit volební kampaně. Strana se musí pouze aktivizovat," řekl Parlamentním listům Cyril Svoboda.
Sociální demokraté už v prosinci ústy svého předsedy Jiřího Paroubka zveřejnili, že na kampaň mají vyhrazeno 160 milionů korun. Odborníci ale očekávají, že ČSSD nakonec utratí mnohem více, spekuluje se až o půlmiliardové částce. Sám Paroubek si veřejně zazoufal, že 160 milionů je málo, protože jeho konkurenti prý utratí víc.
Kolik utratí za kampaň ODS, zatím podle Kupky není rozhodnuto. Stranický mluvčí ale přiznal, že očekává, že občanští demokraté neutratí více, než kolik plánovali pro nakonec neuskutečněné předčasné volby v minulém roce. Tehdy měla ODS podle oficiálních prohlášení k dispozici celkem 230 milionů korun.
Foto: Mediafax
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ondřej Leinert