Iniciativa Poplatkyzpět.cz, pomocí níž se lidé snažili získat zpět poplatky za vedení účtů, skončila. Nyní se bankovní klienti zaměřili na chybně uváděnou RPSN u některých půjček na ojetá auta z bazarů. Povzbudila je především dvoumilionová pokuta, kterou letos udělila ČOI kvůli špatnému uvádění RPSN pro jednoho z poskytovatelů úvěrů.
RPSN musí kromě samotné úrokové sazby zohledňovat i poplatky a další náklady klienta, které souvisí s úvěrem. Téměř osm set lidí se tak obrátilo na sdružení Umbrella, které slibuje, že jim zkontroluje smlouvy a napsanou výši RPSN. Pokud nalezne přeplatky, od bank je prý vymůže.
„Drtivá většina lidí, kteří se na nás obrátili, nemá ve své úvěrové smlouvě uvedenou sazbu RPSN správně,“ uvedl pro deník Právo předseda sdružení Jan Mikulecký. Průměrná nárokovaná částka se podle jeho slov pohybuje okolo 80 tisíc korun. Podobné případy by se prý mohly vyskytnout u téměř 20 tisíc klientů.
Úvěrové společnosti s tím však nesouhlasí, jejich výpočet RPSN je prý v souladu se zákonem. „Z minulosti navíc máme od ČOI potvrzen výpočet RPSN v našich smlouvách jako správný,“ řekl například mluvčí GE Money Bank Pavel Zúbek. Problém však je, že ČOI používá jiný výklad zákona než úvěrové firmy.
Inspekce ovšem kvůli RPSN v únoru uložila dvoumilionovou pokutu firmě Essox. Ta sice tvrdí, že zákon neporušila, ale podle závěru inspekce uváděla RPSN o půlku nižší, než jaká měla být. Nicméně pokuta byla nakonec uhrazena.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pan