„Já si myslím, že částky, které jsou pro přepravce, nejsou moc velké, že kraje to zvládnou, a je potřeba najít způsob, jak to dostat k řidičům, aby neodcházeli,“ uvedl Babiš.
Problém podle něj spočívá ve špatně uzavřených smlouvách mezi kraji a poskytovateli veřejné dopravy, a také v tom, že dopravci pravděpodobně nedali peníze řidičům. Hejtmanství by měla podle ministra financí začít přemýšlet o krajských dopravních podnicích.
„A možná bychom mohli přemýšlet o nějaké modernější přepravě, například o elektrobusech. A potom bychom nemuseli řešit smog,“ dodal v narážce na špatnou situaci ovzduší, která tuto zimu v mnoha krajích panuje.
Představitelé krajů chtějí, aby navýšení mezd řidičů nezůstalo pouze na regionech a aby na ně přispěl i státní rozpočet. Dále se kraje snaží zajistit, aby peníze, jež regionální správy dopravcům přidají, skutečně skončily u šoférů.
Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 Kč a nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za práci v náročném prostředí. Babiš uvedl, že jeho hnutí nesouhlasilo s navýšením tarifů bez stanovení toho, kde se peníze vezmou.
Dopravní odboráři vyhlásili před dvěma dny kvůli mzdám řidičů stávkovou pohotovost, neboť slíbené zvýšení mezd podle nich respektuje jen minimum zaměstnavatelů. V pondělí bude o mzdách šoférů jednat vláda s Asociací krajů, zabývat se tímto tématem bude i pondělní tripartita. Odboráři chtějí o stávce rozhodnut po jednání. Odborové organizace v Ústeckém kraji už ohlásily stávku na 8. března. Kraje, které dopravu linkovými autobusy objednávají, šoféry vyzvaly, aby od protestu upustili.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp