Radní mají schvalovat podnik k metru D, Trojkoalice je proti

13.07.2018 21:44 | Zprávy

Pražští radní mají příští úterý schvalovat společný podnik Dopravního podniku (DPP) a Penty na výkup pozemků a rozvoj okolí stanic plánované nové linky metra D. Vyplývá to z programu jednání. Podle dříve zveřejněných informací má mít Penta v podniku většinový podíl 51 procent, takže nebude nutné se při výkupu pozemků řídit pravidly, která musí dodržovat veřejné subjekty. K plánu má výhrady Trojkoalice (Zelení, KDU-ČSL, STAN), která svoje koaliční partnery vyzvala, aby souhlas se založením podniku neposkytli předtím, než se vyřeší sporné body. DPP kritiku odmítá.

Radní mají schvalovat podnik k metru D, Trojkoalice je proti
Foto: Hans Štembera
Popisek: Metro, ilustrační foto

Cílem podniku je co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu a umožnit tak DPP získat stavební povolení. Podle současné legislativy nemůže za pozemky nabídnout cenu, kterou požadují jejich vlastníci. Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Společný podnik nebude stavět tunely, stanice ani vestibuly. Jejich výstavbu bude zajišťovat DPP.

Společný podnik by měl podle mluvčího Penty Ivo Mravinace kvůli výstavbě získat 655 pozemků nebo jejich částí. Z toho je 95 ve vlastnictví veřejných institucí a zbytek bude muset vykoupit za tržních podmínek od 162 vlastníků. K dnešku jsou smluvně zajištěny plochy jen od 14 z nich.

Pentu jako strategického partnera pro společný podnik DPP vybral ve dvoukolovém tendru, do kterého se přihlásilo šest developerů. Podnik bude podle Mravinace pod plnou kontrolou DPP díky nadstandardní ochraně akcionářských práv i faktu, že generálního ředitele a předsedu představenstva nominuje DPP. Penta navíc nebude moci provést jakékoliv rozhodnutí bez souhlasu DPP.

Trojkoalice zapojení strategického partnera do rozvoje okolí stanic metra sice podporuje, ale ve stávající podobě podle ní nese pro město vážná rizika. Požaduje proto zahájení takzvaného dohodovacího řízení, ke kterému se přistupuje v situaci, kdy se strany nejsou schopny shodnout v radě. Trojkoalice zároveň chce, aby rada schválení podniku odložila do doby, kdy se v řízení vypořádají její připomínky.

Mezi hlavní výhrady Trojkoalice patří to, že DPP radním nepředložil plán financování a výnosů pro hlavní město. Podle mínění trojkoaličních politiků tak nelze garantovat, že podnik nebude pro Prahu ztrátový. Nastavení podniku podle nich navíc není transparentní a schází v něm dostatečná veřejná kontrola.

Trojkoalice kritizuje také to, že rada chce souhlas projednat v době dovolených. Mezi hlavní kritiky plánu patří právnička Hana Marvanová, která za STAN kandiduje na magistrát. Nesouhlas vyjádřila i náměstkyně primátorky Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice).

Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) jde o předvolební kampaň založenou na strašení lidí. Marvanová podle ní není kompetentní se k podniku vyjadřovat, protože ve své advokátní praxi podobné otázky neřešila. „Město samozřejmě bude mít své prostředky dostatečně chráněny a jediným cílem společného podniku je to, aby se na stavbu metra D nečekalo dalších 10, 15 let, ale abychom začali stavět co nejdříve. Nevím, jak více by ten proces mohl být transparentnější, proběhlo nespočet seminářů, workshop pro veřejnost a novináře, prezentace pro všechny zastupitelské kluby a několikrát se o tom záměru vedla diskuse i na radě,“ uvedla. Dodala, že proces projednání je naprosto standardní.

Kvůli větší transparentnosti chce Penta podle Mravinace navrhnout, aby na činnost společného podniku dohlížely respektované osobnosti veřejného života. Místo ve výboru pro audit chce nabídnout i Marvanové.

Dopravní podnik kritiku Trojkoalice a Marvanové odmítá. Podle ekonomického ředitele DPP Petra Hlaváče bude podnik zcela transparentní a pro město výhodný.

V první fázi stavby metra D má vzniknout úsek Pankrác–Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Koncem letošního roku mají začít první průzkumné práce.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

Podrývají naši demokracii lživou propagandou a falešnými sliby

Dobrý den, jestli vás chápu dobře, považujete se za demokraty. Přijde vám ale demokratické a také nějak prospěšné, když haníte všechny, kteří mají jiný názor než vy? Mám také dojem, že tato vláda se s těmi, co mají jiný názor vůbec nebaví, jen je onálepkuje. To myslíte, že je ta cesta, jak čelit pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pekarová, Nerudová a spol. kopou do těch, kteří v EU nezvedli ruku. Jenže pro co? Odhaleno

13:00 Pekarová, Nerudová a spol. kopou do těch, kteří v EU nezvedli ruku. Jenže pro co? Odhaleno

Europarlament ve čtvrtek schválil usnesení, které vyjadřuje podporu Ukrajině ze strany Evropské unie…