„Já musím situaci po covidu rozdělit – protože já osobně se domnívám, že je dávno po covidu – na dvě roviny. Ano, podnikatelé a živnostníci se rozběhli a snaží se, seč jim síly stačí, vrátit se zpátky ke svému podnikání. Snaží se vrátit si zákazníky a zakázky, takže my a ani oni sami vlastně ještě nevědí, zda přežijí. Je to stejné jako se stresem člověka náročným pro lidský organismus. Nyní není období ve stresu, ale poststresové, kdy přicházejí nemoci, a na to organismus odpovídá – a tady je to totéž. Přirovnal bych to k poststresovému období,“ domnívá se Radomil Bábek, předseda Podnikatelských odborů, z. s.
Podle něj teprve čas ukáže, jak podnikatelé a živnostníci vše zvládli. Do toho však zasahuje rovina druhá, a to jsou tzv. měkká data. „Víme od podnikatelů a živnostníků a víme to i z pozorování našich lidí v regionech, že současná situace zdaleka není návratem k původnímu normálu. Není zdaleka tolik lidí v hospodách, jako bylo dříve. Jsou hospody, kterým se daří velmi dobře, a jsou hospody, které ne a ne se vrátit k původnímu provozu. To samé platí pro kadeřnictví a pro kosmetičky; mnohem lépe se kadeřnictvím a kosmetičkám daří v Praze než třeba na malých městech, kde se tolik lidí nevracejí. Lépe se daří kadeřnictvím dámským; zatímco dámy chodí ke svým kadeřnicím, tak páni se zdaleka nevrátili všichni,“ vysvětluje Bábek, že právě tento aspekt je pro podnikatele a živnostníky ohrožující. Je proto potřeba stimulovat poptávku, což vnímá jako velmi obtížné.
Zákazníci si za rok a půl zvykli být doma
Příčin, proč se zákazníci tak rychle nevracejí, je více. Jednak je to dle Bábka nejistota občanů a obavy ze strašení covidem, přestože jsou nyní pouhé desítky hospitalizovaných v celé republice. „Takže to je první příčina výrazně snížené poptávky. Lidé se bojí, jsou nejistí. A jak jsou nejistí a mají obavy, tak raději nejdou na pivo nebo ke kadeřnici. Ale má to i příčinu druhou – to, čemu v byznysu říkáme zákaznické nebo klientské chování. Totiž jestliže si zákazník rok a půl zvykl na nějaký způsob chování, tak se od něj neodkloní ze dne na den, ani z měsíce na měsíc. Rok a půl jsme tady cvičili Čechy, že mají zůstávat doma, že nemají nikam chodit, že si mají domů koupit pivo, mají si nechat domů poslat jídlo, že si mají všechno poslat přes internet a tak dále. Rok a půl je strašně dlouhá doba. Spousta lidí si zvykla na tenhle modus operandi a spoustě lidí i leccos z toho začalo vyhovovat,“ popsal pro ParlamentníListy.cz. Návrat k původnímu, „normálnímu“ zákaznickému chování bude prý trvat třeba i další rok a půl. Nebude však možný ani z týdne na týden, ani z měsíce na měsíc, dokonce ani do půl roku. „Skutečně je to velmi důležitý a závažný faktor. A tento faktor podporuje nejistota, kterou vláda neustále vypouští,“ podotkl.
Bábek tvrdí, že vláda podnikatelskému prostředí navíc vůbec nepomáhá nastartováním ekonomiky tak, jak dříve slibovala. „Ne, vláda samozřejmě nic simulovat nedokáže. Ona by to samozřejmě dokázala, ale ona nechce, je jí to jedno. Tuhle oligarchistickou vládu zajímají jedině velké výrobní firmy, fabriky jako Lovochemie, Agrofert, různé výroby jako Škodovka... to ji zajímá. Malé nebo střední podnikání ve službách, obchodu, gastru, kultuře, to ji nezajímá vůbec. Jsou téhle vládě úplně fuk. Klidně ty lidi nechá vychcípat,“ řekl šéf podnikatelských odborářů a nyní také kandidát formace Trikolora Svobodní Soukromníci.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zuzana Koulová