Ze stavu implementačních plánů jednotlivých zemí vyplývá, že jsme nejrychlejší země Evropy, která zavede ETCS bez přechodného období. Například v sousedním Německu je to v plánu až v roce 2030.
„Důvod, proč Ministerstvo dopravy přistoupilo k tomuto, z pohledu některých, brzkému termínu, je ten, že jsou v České republice železniční tratě velmi vytížené a jiné použitelné vlakové zabezpečovací zařízení než ETCS, nedokáže spolehlivě zastavit vlak nerespektující návěstidlo zakazující jízdu. Současně také ETCS dokáže hlídat dodržení nejvyšší rychlosti,“ sdělilo nám tiskové oddělení Ministerstva dopravy.
Standardně by se zde nabízel postup, kdy by tratě měly být rekonstruovány tak, aby na nich zpočátku mohly jezdit jak vlaky ETCS vybavené, tak i nevybavené a až následně po ukončení tohoto přechodného období mohly jezdit vlaky pouze vlaky vybavené ETCS.
„Na koridorových tratích, kde bude zaveden výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS od 1. 1. 2025, bude před tím několik let probíhat smíšený provoz. Předpokládáme však, že některé další tratě, na kterých se ETCS dostane do realizace, budou uvedeny rovnou do výhradního provozu. Důvodů pro to je více. Tím hlavním je stránka bezpečnosti, jelikož čím dříve bude zaveden výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS, tím dříve bude zajištěna vyšší úroveň bezpečnosti.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: B. Richterová a T. A. Nový