Ivan Bednář: Tváří v tvář slibům

27.09.2020 14:51 | Zprávy

Někdy je dobré postavit si proti sobě sliby a realitu. Zejména se to vyplatí u komunálních politiků. Tak například pražští Piráti slibovali před volbami v roce 2018 dokonce bezplatnou MHD. Jaká je skutečnost?

Ivan Bednář: Tváří v tvář slibům
Foto: Hans Štembera
Popisek: Cestující, ilustrační foto

Radní pro dopravu Adam Scheinherr z hnutí Praha sobě, který má v koalici Pirátů, Spojených sil (TOP 09, Starostové, KDU-ČSL a Zelení) a hnutí Praha sobě dopravu na starosti představil plán zdražení jízdenek. Variantu okamžitého zdražení až o 2000 sice odmítl, prý se nakonec shodli na zdražení o 365 korun ročně. Podobné zdražení by se ale mělo opakovat i v dalších letech.

To se týká roční přeplacené jízdenky, o kolik chce vedení města zdražit jednorázové lístky není stále jasné. „Musíme mít sociálně, ekologicky i ekonomicky udržitelnou MHD,“ prohlásil náměstek s tím, že by se zdražení zavedlo od ledna 2021.

A co psalo hnutí Praha sobě v roce 2018? „Pražská MHD by nás měla dostat na místo včas a levně. Dnes to platí jen částečně. Není důstojné pařit se v tramvaji bez klimatizace a trčet v zácpě. Tady potom výhody MHD mizí. Samozřejmostí jsou nákupy jízdenek platební kartou,” uvádí se v programovém prohlášení právě hnutí Praha sobě.

Navíc společně s Piráty slibovali zavedení splátkového kalendáře, což dopravní podnik stále neposkytuje. „Roční jízdenka na MHD je sice o polovinu výhodnější než 12 měsíčních, pro rodinný rozpočet některých Pražanů je však tento jednorázový výdaj velká zátěž. Zavedeme možnost měsíčních plateb za celoroční kupon,” slibuje dále v programu Praha sobě. Piráti šli do slibů razantně. „Zlevníme měsíční časové jízdenky na 400 Kč. Rozdíl v ceně roční a měsíční jízdenky je nesmyslně velký. Pro sociálně slabší občany je někdy obtížné zaplatit několik tisíc za roční jízdenku najednou, a proto jezdí dráž,” psali Piráti ve svém programu před komunálními volbami na podzim 2018. „Chceme zlepšit kvalitu a dostupnost městské hromadné dopravy. Navrhujeme převést dopravní podniky na transparentní organizace a využít data o poptávce pro optimální plánování. Za této podmínky podpoříme na komunální úrovni návrh, aby byla MHD plně financována z veřejného rozpočtu, jak se již v zahraničí osvědčilo,” psali před volbami Piráti v dlouhodobém programu.

Inu, jak se říká „slibem nezarmoutíš.“ Taky „sliby chyby.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

čínské výrobky

Varujete před nákupu s Číny, ale můžete mi teda říci, kde nakupovat, když i když většina věcí je vyrobena v Číně bez ohledu na to, kde a od koho to koupíte? Nemyslíte, že je třeba spíš řešit podstatu problému, kterou je fakt, že levné čínské výrobky válcují trhy? A upřímně, s tou kvalitou na tom jso...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: RRTV – jablko politických svárů? Už zase?

12:40 Pavel Foltán: RRTV – jablko politických svárů? Už zase?

A už je to tady! Mohl bych se zlomyslně a poťouchle smát, jak ta moje (v branži už obecně a insiderů…