Porovnejme si výsledky voleb do zastupitelstva hlavního města Prahy, které měly svým charakterem nejblíže k celostátním volbám, letos a před čtyřmi lety.
TOP 09 ztratila zhruba 10 procent, ODS rovněž, ČSSD 7, komunisté procento. Piráti 5 procent nabrali. Sečteme-li výsledek koalice Strany zelených a Sdružení nezávislých kandidátů a samostatně kandidující KDU-ČSL z roku 2010, dostaneme 8 procent; letošní Trojkoalice zelených, lidovců a Starostů a nezávislých má přes 11 procent. Věci veřejné před čtyřmi lety obdržely skoro 6 procent, v letošním startovním poli najdeme početnou tříšť různých pokusů o další a nové Věci veřejné.
Důležité je však především zjištění, že jediným novým a úspěšným subjektem letošních komunálních voleb v metropoli je vlastně jen hnutí ANO Andreje Babiše, jež získalo 22 procent.
Na ty se Babišovi logicky – obrazně řečeno – složily hlavně ty strany, které letos nejvíce tratily, tedy TOP 09, ODS a ČSSD, zejména pak první dvě jmenované. V pražském kontextu je proto ANO spíše pravicovou stranou.
Tím, kdo má na úspěchu ANO v Praze lví podíl, je paradoxně TOP 09. K jedněm z hlavních motivů změny aliancí na magistrátu a vystřídání primátora Bohuslava Svobody z ODS Tomášem Hudečkem patřil i kalkul, že každý relativně úspěšný politik ODS je pro „topku“ potenciálně nebezpečný, neboť může ohrozit její snahu zaujmout dominantní postavení na pravici.
V primátorském křesle se však Tomáš Hudeček ukázal jako politik přinejlepším nezralý. Součet hlasů pro TOP 09 a ODS činil v roce 2010 skoro 55 procent, letos něco přes 30.
Andrej Babiš prostě využil chyb konkurence a zaujal významnou část jejího dosavadního podílu na trhu. 25 let nedělá v podnikání nic jiného. Je otázkou, zda se mu to i v politice bude nadále dařit, nemá však smysl jeho úspěch zhrzeně démonizovat, jak to nyní činí Miroslav Kalousek.
Ostatně, 09 v názvu jeho strany znamená rok vzniku: 2009, ne 1909, ale 2009. Co je na „topce“ ve srovnání s hnutím ANO 2011 tradičnějšího nebo zavedenějšího? Že je o dva roky starší? Samozřejmě, slovo tradice má zakódované v názvu (TOP znamená tradice – odpovědnost – prosperita), ale na vývěsní štít si dnes každý dává, co chce.
Politický marketing sice může přebít léta pracně budovanou stranickou strukturu, ale ne každý. A marketingové postupy používají všechny strany, zavedené i nezavedené.
Nicméně právě rostoucí zapojení marketingu do volebního zápasu nutně způsobí větší nestabilitu politiky, s tím nutno pro příště počítat skoro jako s konstantou.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český rozhlas