Lubomír Šimek: Zamyšlení nad naší legislativou

26.03.2019 17:36 | Zprávy

Před pár lety jsem vystoupil na jedné z mnoha mezinárodní konferenci. Standardní průběh, takže po vystoupení odpovědi na dotazy, pak méně formální diskuse a na závěr diskuse neformální. V té odlehčené fázi se mne obrátil předsedající s dotazem, co bych změnil - jedinou věc - měl-li bych tu možnost. No, asi bych zakázal našemu Parlamentu přijímat zákony, a sklidil jsem potlesk.

Lubomír Šimek: Zamyšlení nad naší legislativou
Foto: hns
Popisek: Ilustrační koláž

Zásada, že neznalost zákona neomlouvá (ignorantia juris non excusat), patří k právním principům již od doby římské říše. Je však otázkou, zda předpokládaná znalost není zaměňována za jeho - v dnešní internetové době - dostupnost. Dostupnost lze totiž stěží pojímat jako znalost.

Náš právní řád je nepřehledný a nabobtnalý. Troufám si říci, že se v něm už nevyznají ani právníci. Ve Sbírce zákonů bylo ke konci února letošního roku platných celkem 8.427 právních předpisů, z toho 3.032 zákonů a 5.395 nařízení vlády a vyhlášek ministerstev a dalších ústředních orgánů. Legislativní počiny (spíše se nabízí označení "legislativní šílenství") nabírá na obrátky - jen v období 2010 - 2019 jde o 779 platných zákonů a 1.940 nařízení vlády a vyhlášek ministerstev a dalších ústředních orgánů. K tomu přidejme mezinárodní smlouvy a předpisy EU a (podle odhadu Ministerstva vnitra) asi 100.000 obecně závazných vyhlášek a nařízení obcí, krajů a hl. města Prahy. Funguje jakýsi "filatelistický zákon" - veškerý život je právo nebo maximálně sbírání známek (omluva filatelistům). Přijměme zákon a problém se tím vyřeší (kůrovec z našich lesů zmizí apod.). Stejnou logikou se ale dá říci, že za neřešení problému (za přemnožení kůrovce apod.) mohou naši poslanci a senátoři, protože k tomu nepřijali zákon.

V minulém volebním období Poslanecké sněmovny (2013-2017) bylo přijato 653 zákonů, z toho 598 novel. V současném volebním období (údaj z konce února letošního roku) bylo přijato 70 zákonů, z toho 63 novel. Naprostou většinu zákonů tedy představují novely zákonů přijatých v minulosti. Proč jsou ale novely vůbec potřebné? Odpověď by si zasloužila podrobnější zkoumání.

Zákon by měl upravovat věci důležité, a to jasným a pro adresáty srozumitelným způsobem. Nelze akceptovat pojetí, že ten, kdo chce zákon dodržet, potřebuje k tomu právníka. Zákony jsou pro lidi, kteří je dodržují (kriminálníci si se zákony moc hlavu nelámou), jenže ho bez právníků dodržet dost dobře nemohou.

V zákonech lze nalézt skutečné perly, např. že kdo se vědomě ujme osoby nebezpečných vlastností tak, že jí bez její nutné potřeby poskytne útulek nebo jí svěří určitou činnost, ať již v domácnosti, provozovně či na jiném podobném místě, nahradí společně a nerozdílně s ní škodu způsobenou v takovém místě nebo při této činnosti někomu jinému nebezpečnou povahou takové osoby (§ 2923 NOZ). Rozumí tomu vůbec někdo? A co na to říkají třeba neziskovky ujímající se nepřizpůsobivých spoluobčanů?

Některé zákony (třeba právě ten NOZ) přímo počítají s tím, že je "dotvoří" soudní praxe. Platí vůbec ústavní dělba moci na moc zákonodárnou, výkonnou a soudní? Proč mají soudy tvořit či přetvářet zákony namísto toho, aby podle nich rozhodovaly?

Zvolení poslanci a senátoři se přes noc mávnutím kouzelného proutku mění na zákonodárce způsobilé navrhovat zákony. To, že nedokáží ani rozlišit právní normu od právního předpisu a legislativu od právního řádu, nevadí. (Ostatně to nedokáží ani novináři, kteří nás o dění v Parlamentu informují.) Asi není daleko od věci označit poslanecké návrhy jako "lidovou tvořivost". V současném volebním období bylo podáno (opět údaj ke konci února 2019) 145 poslaneckých návrhů zákonů, z toho 17 bylo přijato, 31 bylo zamítnuto nebo vzato zpět a zbývajících 97 je v jednání. Pro srovnání: v tomto období bylo podáno celkem 87 vládních návrhů zákonů, z toho bylo přijato 46, žádný nebyl zamítnut ani vzat zpět a zbývajících 41 je v jednání. Ke každému poslaneckému návrhu se vyjadřuje v 30 denní lhůtě vláda, což je krok nezbytný, protože je jejím úkolem resp. úkolem moci výkonné a soudní přijaté zákony realizovat. Probíhá k němu standardní připomínkové řízení, jehož se účastní celá řada legislativců a dalších odborníků na ministerstvech a dalších připomínkových místech, stanovisko vlády připravuje Úřad vlády a vyjadřuje se k němu Legislativní rada vlády. Kolik "člověkohodin" a nákladů je s tím spojeno vezmeme-li v úvahu, že naprostá většina poslaneckých návrhů přijata není? Nabízím "uzeninový zákon": člověk, který má rád uzeniny a respektuje zákony, by nikdy neměl být u jejich výroby.

Od profesionálního legislativce se vyžaduje nadstandardní znalost práva, ale i jeho fungování, znalost zákonem upravované věci a znalost legislativních postupů, pravidel a techniky. To ale nestačí. Každý legislativec je právníkem, ale ne každý právník má na to, aby byl kvalitním legislativcem. Stejně jako každý, kdo umí číst a psát se nestane Hemingwayem.

Zákonodárnou moc vykonává podle Ústavy vedle Poslanecké sněmovny i Senát. Marně budeme v Ústavě hledat to, že je "pojistkou demokracie" a ti, kteří to tvrdí, své tvrzení nedokáží uspokojivě vysvětlit. Jak ale Senát plní svou základní, tj. zákonodárnou funkci? Za celou dobu své existence přijal celkem 4 (slovy čtyři - sic!) zákonné opatření, a to při rozpuštění Poslanecké sněmovny v roce 2013. V současném volebním období bylo (ke konci února) podáno 14 senátních návrhů zákonů, z toho 5 bylo přijato, 6 bylo zamítnuto a 3 jsou v jednání. Senát nemusí projednávat každý návrh zákona předloženého mu Poslaneckou sněmovnou. Odhaduji, že Senát projednává ročně cca 50, maximálně 100 návrhů zákonů. Rozpočet jeho výdajů na rok 2019 činí 605.343.544 Kč. S notnou dávkou jízlivosti by se dalo říci, že každý zákon nás stojí v nákladech Senátu coby zákonodárného sboru 6 až 12 miliónů Kč.

Co říci na závěr? Pokud tento příspěvek přispěje k otevření diskuse nad naším zákonodárstvím, splnil svůj účel. Snahy měnit aplikační praxi, ať již v rámci moci výkonné či moci soudní, bez zásadních změn v pojetí zákonodárství, pokládám za snahy uchopit problém z opačného konce (viz např. úctyhodná iniciativa paní Vitáskové a jejího Institutu). Budeme pořád státem právníků namísto státem právním.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Lanz: Uhlíkové blouznění pokračovalo v Baku

12:26 Zdeněk Lanz: Uhlíkové blouznění pokračovalo v Baku

Na webu United Nations – Informační centrum OSN v Praze se dne 11. 11. 2024 objevil článek s názvem …