Lukáš Kovanda: Burzy padají kvůli Applu, který však sází na "plán B". Ten je varováním i pro českou ekonomiku

13.11.2018 10:57 | Zprávy

Americké burzy zažily včera další hořký den. Na jejich propad dnes navázal pokles asijských trhů. Klíčovým viníkem amerického výprodeje je společnost Apple. Její akcie odepsaly pět procent (od svého vrcholu na začátku října ztratily již šestnáct procent), neboť trh se v rostoucí míře obává snížení tržeb.

Lukáš Kovanda: Burzy padají kvůli Applu, který však sází na "plán B". Ten je varováním i pro českou ekonomiku
Foto: lukaskovanda.cz
Popisek: Lukáš Kovanda

To by poškodilo nejen výrobce iPhonů jako takového, ale také rozsáhlou síť jeho subdodavatelů. Jeden z nich, výrobce senzorů rozpoznávajících tvář Lumentum Holdings, včera vystrašil trhy prohlášením, že jeho největší odběratel žádá snížení objemu dodávek v rámci již dříve sjednaných objednávek. Hlavním odběratelem komponent 3D senzorů, jehož podnik nejmenoval, je podle všeho právě Apple. Snížení objemu dodávek značí, že firma vyrobí méně nejnovějších iPhonů, což ohrožuje její tržby za prodané iPhony. Prognózu hospodářského výsledku navíc včera zhoršil další z klíčových dodavatelů Applu, společnost Japan Display. Dodávky Applu přitom tvoří více než polovinu jejích tržeb.

Dodavatelé Applu jsou ohroženější než Apple samotný, jelikož jsou ještě závislejší na tržbách za prodané iPhony. Nemají „plán B“. V případě Applu samotného tento „plán B“ spočívá v přesunu těžiště z hardwaru na software. Až se zkrátka trh s chytrými mobily a iPhony zvláště nasytí, Apple se přeorientuje na příslušné hudební či video služby nebo na služby spočívající v ukládání dat. Takže zatímco Apple se propadl o zmíněných pět procent, dodavatel Lumentum odepsal hned třicet procent a Japan Display poklesl o bezmála deset procent. Akcie Hon Hai Precision Industry klesly nejníže za pět let. Tato společnost, která používá mnohem známější obchodní název Foxconn, iPhony kompletuje.

Apple také letos podnikl kroky, které prodlužují dobu, po kterou může být daný iPhone používán. Například uvedl novou verzi svého operačního systému, iOS 12, která podporuje nevídaně vysoký počet applovských zařízení, včetně modelů, které se začaly prodávat už v roce 2013. Přitom předchozí verze iOS podporovaly vždy jen poměrně nová, jen několik let stará zařízení. V rámci iOS 12 tedy Apple zrychluje i chod starších iPhonů. Průměrná životnost iPhonu se tak zvýší o šest měsíců na 3,2 roku. Apple tedy jeho uživatelům také o to déle bude moci nabízet své služby. A čím déle je budou využívat, tím spíše si na ně zvyknou a nebudou chtít jiné.

Co však je smysluplným „plánem B“ pro Apple, představuje pohromu pro jeho dodavatele „železa“. Tedy hardwaru, bez kterého se však Apple v rostoucí míře zjevně obejde. Potvrzuje se, jak nebezpečná je podřízená role v odběratelsko-dodavatelském řetězci, který je zaměřen až příliš jednostranně. Bohužel to trochu připomíná situaci českých subdodavatelů německým automobilkám. Při poklesu poptávky po německých autech nebo při technologické změně, které nebudou umět vyjít vstříc, mohou skončit s daleko hlubším šrámem než jejich velký německý odběratel.

Pokles poptávky po německých autech přitom může přijít poměrně záhy. Americký prezident Donald Trump si totiž stále pohrává s myšlenkou zavedení cel na evropské automobily, zejména pochopitelně ty německé. Již dříve pohrozil cly ve výši 25 procent. Šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker přitom včera připustil, že „příměří“ ve věci cel zatěžujících vzájemný obchod s automobily mezi EU a USA, které s Trumpem v létě dojednal, může nakonec trvat jen do konce letošního roku.

Lukáš Kovanda, Ph.D.
ekonom

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Brandtner: Další podpásovka v „kauze Ševčík“

14:08 Petr Brandtner: Další podpásovka v „kauze Ševčík“

Pondělní Seznam Zprávy přinesly další z řady článků týkajících se osoby a osudu doc. Miroslava Ševčí…