Petice: Zachovejte pravidlo bezpečného předjetí cyklisty

27.08.2022 15:28 | Komentář

Motoristé mají od 1. ledna letošního roku dodržovat bezpečný odstup při předjíždění cyklisty minimálně 1,5 metru, resp. 1 metru v místech s rychlostí omezenou do 30 km/h. Ministr dopravy Martin Kupka navrhuje zrušení odstupu při nižších rychlostech, což by vedlo k faktické nevymahatelnosti celého pravidla. Hrozí i úplné zrušení pravidla.

Petice: Zachovejte pravidlo bezpečného předjetí cyklisty
Foto: pixabay.com
Popisek: Petice - ilustrační foto

Více než sto dopravních odborníků, akademiků, lékařů, architektů, právníků, sportovců, umělců, podnikatelů a dalších významných osobností žádá v otevřeném dopise zachování pravidla bezpečného předjíždění cyklistů. Plné znění ZDE.

Vyjadřuji souhlas s následujícím:

Podporuji zachování pravidla bezpečného předjetí cyklisty, které je v civilizovaném světě normální.

Silnice nejsou jen pro auta, ale také pro chodce, cyklisty, motocyklisty, jezdce na zvířatech a další účastníky provozu, včetně například matek s kočárky nebo lidí s hendikepem.

Jízdní kola neslouží jen rekreaci a sportu, ale také jako dopravní prostředek, například k dojíždění do práce nebo do školy.

Všichni jsme lidé a většina z nás střídá role chodců, cyklistů a motoristů. Cyklisté nejsou nepřátelé motoristů. Jde nám o možnost svobodné volby a respekt ke druhým, ať již se pohybují jakýmkoli způsobem.

Všichni se chceme v pořádku vrátit domů. Smyslem pravidla bezpečného předjíždění je předcházet nehodám. Pravidlo zachraňuje životy.

Žádná dopravní katastrofa se v důsledku pravidla bezpečného předjíždění nekoná. Na křižovatkách a v kolonách se načekáme mnohem více než při krátkém zpomalení za cyklistou, když ho nemůžeme předjet před nepřehlednou zatáčkou či horizontem.

Chraňme zranitelnější účastníky provozu. Stejně jako chceme zvýšenou opatrnost motoristů vůči cyklistům, chceme i zvýšenou opatrnost cyklistů vůči chodcům.

Ne každý cyklista vždy dodržuje všechny předpisy. Totéž platí i pro chodce a motoristy. Nelze však uplatňovat princip kolektivní viny a říkat, že si nějaká skupina žádné ohledy nezaslouží. Každý udělá chybu. Nevychovávejme se navzájem, agrese k ničemu dobrému nevede.

Pravidlo bezpečného předjíždění potřebujeme. Je to stejné, jako kdyby neplatila nejvyšší dovolená rychlost v obci 50 km/h a záleželo by jen na úvaze každého řidiče, jakou rychlostí pojede.

Dejme pravidlu šanci, aby mohlo v praxi ukázat svá pozitiva. Není žádný důvod pro ukvapenou změnu bez řádného hodnocení dopadů již po několika měsících. Byl by to krok zpět a špatný signál do společnosti, který by vedl k horšímu chování.

Ohleduplnost a tolerance motoristů k cyklistům se výrazně zvýšila a za to je třeba motoristům poděkovat. 

Prosíme, připojte se k petici, pokud Vám záleží na bezpečnosti a vzájemné ohleduplnosti na českých silnicích. Děkujeme a přejeme nám všem hodně šťastných kilometrů, ať již pěšky, za řídítky nebo za volantem! 

petiční výbor:

prof. MUDr. Pavel Pafko, DrSc., lékař

Ing. arch. Tomáš Cach, dopravní urbanista

JUDr. Tomáš Kindl, právník 

---------------

Petice je určena ministrovi dopravy, vládě, parlamentu a prezidentu republiky.

Petentem se můžete stát ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zdeněk Joukl: Nevhodná kumulace funkcí politiků

9:20 Zdeněk Joukl: Nevhodná kumulace funkcí politiků

Rozšířil se nám tady takový zlozvyk…aneb „Stachanovci mezi politiky“ V naší politice se stále více …