Dalo by se říci, když už nemáme dálnice, alespoň jsme se poučili, jak se to nemá dělat. Ukazuje to nejnovější verze plánů ministerstva dopravy, jak se bude stavět v příštích deseti letech.
Motoristům nejvíc uškodily megalomanské představy politiků a byrokratů o tom, jak vznikne hustá síť čtyřpruhových silnic po celém Česku, jak budou dálnice překonávat pohoří a údolí řek bez ohledu na přírodní podmínky.
Důsledky jsou vidět například na dálnici D8 přes České středohoří. Naplánovala se ještě v dobách komunistického režimu, nebyly na ni však peníze. Pak ale slíbila Evropská unie zdánlivě neomezené množství financí na stavbu nových silnic.
Proto v roce 2007 shromáždili úředníci ministerstva dopravy všechny možné návrhy, kde se dá silnice postavit. Tehdejší vedení ministerstva mělo korupční sklony, a proto dávalo přednost nejdražším návrhům, na kterých se dal vybírat nejvyšší objem provizí. Logicky si ke stavbě vybralo šestnáctikilometrovou trasu přes Středohoří, kde bude nutné postavit řadu mostů a tunelů. Naplánovala se tedy investice za deset miliard korun, v roce 2007 se začalo stavět a do roku 2010 mělo být hotovo. Ještě počátkem letošního června se předpokládalo, že cena naroste na 15 miliard a že se termín dokončení posune na rok 2015.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz