Informace jsou k dispozici ZDE. Už před Vánoci DPP začal s metrem a i zde zkušebně na pěti stanicích nainstaloval elektronické informační tabule, které zobrazují informaci o reálném příjezdu nejbližších dvou stanic metra. Cestující je najdou na stanicích Florenc B, Chodov, Kobylisy, Staroměstská a Zličín. (ZDE) Tedy něco, co mají jinde ve světě desítky let.
Smutně musíme konstatovat, že zatímco v Praze si dveře primátora podávali lidé, kteří měl pramalý zájem pro Prahu cokoliv udělat, jiná města nezahálela. Například v Jihlavě jsou příjezdy autobusových linek na sloupcích digitálně již zobrazovány a je zřejmé, že tamější radní pro své občany pracují. To se o Praze moc napsat nedá a současné vedení Prahy vedle správných rozhodnutí (např.výstavba metra D), se prezentuje řadu rozhodnutí minimálně kontroverzních. Některá dokonce už začala prověřovat Policie ČR. Jako třeba společný podnik DPP a Nové Holešovice Development a.s. (ZDE)
Nepotěší informace, že v případě informací pro cestující o reálném příjezdu tramvají byl problém pražského DPP údajně skrytý ve smlouvách s dodavatelskou firmou Xanthus. Ta dodala řídící systémy a všechna provozní data podle smlouvy vlastní. Média uvádějí, že podle DPP firma za poskytnutí provozních informací požadovala vysoké částky. To nikdo nikde nedokládá. Může to být pravda, ale také to může být naprosté fake news.
DPP už vypsal dvě veřejné zakázky na nový software pro řízení autobusů a tramvají, který by měl zřejmě firmu Xanthus nahradit. To znamená, že za totéž se zaplatí znovu? Znovu se nakoupí zařízení do informačních sloupků a do jednotlivých tramvají. A proč? Možná že DPP postupuje správně, ale pohádky o zlých firmách a hodných politicích jsou obvykle sci-fi a nezřídka se za zbytečně vypsanou zakázkou skrývá jiný finanční zájem. Pokud tomu zde tak není, měl by DPP více ozřejmit veřejnosti svůj postup, aby pochybnosti nevznikaly.
Je-li pravdou, co se proslýchá v odborné veřejnosti, tak firma Xanthus vstoupila do smluvního vztahu s DPP v letech cca 2005, dávno před nástupem primátora Svobody. Už v roce 2008 bylo údajně možné pomocí aplikace získat informace o příjezdu tramvaje do konkrétní zastávky, obdobně jako je tomu třeba v Londýně u autobusů.
Pak je podivné, že po tolika letech a po výměně čtyř pražských primátorů platná a dodržovaná smlouva náhle někomu vadí. A která firma by neudělala cenový kompromis, když jí hrozí, že o zakázku zcela přijde? Už jen doplníme: Vzorový informační sloupek postavený podle požadavků DPP a dle pravidel Drážního zákona zmiňovaná firma Xanthus instalovala na tramvajové stanici Vysočanská. A svá data nabídla tato firma DPP údajně zcela zdarma. Případný vyšetřující by proto řekl: Tady něco nehraje.
Takže doufejme, že dlouhodobě stagnující Praha začne alespoň dohánět alespoň jiná česká města, když její vývoj počínaje pražským okruhem a konce dopravním informacemi začíná být v celé republice jeden nezaostalejších. S ohledem na to, že dnes naši občané hodně cestují, už je jen těžko někdo omámí líbivou placenou propagandou, když mohou srovnávat a udělat si obrázek sami. A jak by řekl u případu dodání on-line dopravních informací pro tramvaje právník: Každá sebehorší dohoda je lepší než úžasný spor. Protože spor jsou jenom výdaje navíc a ztráta času. Je ovšem otázkou, zda výše výdajů a čas je pro dnešní politiky vůbec nějaký argument.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV