Oprávnění ministra spravedlnosti v trestním řízení jsou součástí záruk zákonnosti a demokratické kontroly sloužící zabránění zneužívání moci. Je pro demokratické režimy v Evropě typické, že podřadily ozbrojené složky pod civilní kontrolu demokraticky ustavených osob. Nezávislá policie či armáda je typická pro policejní a vojenské diktatury, ne pro demokracie. I státní zastupitelství podléhá demokratické kontrole tím, že jsou vedoucí státní zástupci voleni, jak je tomu v řadě států USA, nebo jsou v oblasti dodržení zákonnosti pod kontrolou výkonné moci a ta se odpovídá parlamentu nebo může být prokuratura odpovědna parlamentu přímo, jak je tomu v Maďarsku.
U nás má ministr spravedlnosti možnost v případě nezákonného jednání státního zastupitelství podat stížnost pro porušení zákona Nejvyššímu soud a vyvodit odpovědnost kárnou žalobou k Nejvyššímu správnímu soudu vůči státním zástupcům, kteří jednali nezákonně. Jeho moc není absolutní, jde jen o návrhy, o kterých rozhodne soud. Protože však má tato oprávnění, má i možnost získat informace a svobodně posoudit, zda došlo k porušení zákona.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz