Ve věci smlouvy o závazku veřejné služby s Českými drahami, a.s. (dále jen „ČD"), je nutno jako důležitou počáteční informaci uvést skutečnost, že Jihomoravský kraj měl s ČD uzavřenu dlouhodobou smlouvu již před vypuknutím mediální kampaně, týkající se uzavírání smluv mezi kraji a ČD. Tato smlouva byla uzavřena v roce 2004 s dobou platnosti až do konce roku 2014. Tak jako tak by tedy do konce roku 2014 k ukončení této smlouvy nedošlo.
Vzhledem k tomu, že kraje do svých příjmů nedostaly od státu dostatečné množství prostředků na zajišťování železniční osobní dopravy, vznikla během roku 2009 dohoda mezi státem a kraji o uhrazení chybějící části prokazatelné ztráty z regionální železniční dopravy ze státního rozpočtu. Dohoda byla stvrzena podpisem Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou železniční osobní dopravou (dále jen „Memorandum"). Stát se v rámci Memoranda mimo jiné zavázal až do roku 2019 dofinancovat formou účelové dotace jednotlivým krajům prokazatelnou ztrátu, která v krajích vzniká.
Kraj se tedy rozhodl uzavřít dodatek prodlužující platnost smlouvy do roku 2019 z důvodu jistoty splnění podmínek Memoranda a vzniku nároku na částečnou úhradu prokazatelné ztráty ze státního rozpočtu pro rok 2010.
Právní předpisy platné do 2.12.2009, ani právní předpisy platné od 3.12.2009, vypsání výběrového řízení na železniční dopravce striktně nevyžadují, neboť se jedná o koncesi, která nepodléhá zákonu o veřejných zakázkách. Koncesní zákon, který řízení o udělení koncese upravuje, nevyžaduje pro smlouvy o závazku veřejné služby výběrové řízení. Také evropské nařízení č. 1370/2007 výslovně umožňuje v oblasti osobní železniční dopravy přímé zadání.
Nelze srovnávat nabídku společnosti RegioJet a.s. a smlouvu s ČD, protože každá řeší jiný rozsah dopravy. ČD garantují maximální úhradu prokazatelné ztráty z krajského rozpočtu po dobu 10 let (meziroční nárůsty max. o inflaci), zachování stávajícího rozsahu dopravy v Jihomoravském kraji po dobu 10 let, investice min. 875 mil. Kč do obnovy vozového parku bez promítnutí těchto investic do výše prokazatelné ztráty placené krajem. Dále ČD rovněž nesou riziko tržeb.
Jestliže společnost RegioJet a.s. argumentuje tím, že si Jihomoravský kraj vyžádal nabídku pouze na určité tratě a pak tuto nabídku nezohlednil a smlouvu se společností RegioJet a.s. neuzavřel, je třeba poznamenat, že se jedná o zkreslení skutečné situace. Žádné orgány Jihomoravského kraje nikdy neprojednávaly a neschválily jakoukoli definici nabídky RegioJetu pro Jihomoravský kraj, firma vedla pouze neformální konzultace na úrovni úředníků. Při tom si však společnost RegioJet byla vědoma, že JMK má s ČD dlouhodobě uzavřenou smlouvu a aktuálně s výběrovým řízením nepočítá. V případě, že by se kraj rozhodl uspořádat výběrové řízení na dopravce provozující regionální železniční osobní dopravu, musel by být tento akt schválen Zastupitelstvem Jihomoravského kraje, případně Radou Jihomoravského kraje a výzva k podávání nabídek by byla i náležitě zveřejněna tak, aby nabídky mohli podat i jiní zájemci než pouze ČD a RegioJet a.s. Podání nabídky společností RegioJet a.s. Jihomoravskému kraji tedy nemělo vzhledem ke všemu výše uvedenému přímou souvislost s uzavřením dodatku smlouvy o závazku veřejné služby s ČD v Jihomoravském kraji.
Pro úplnost je dále nutné dodat, že proces výběrového řízení na drážního dopravce trvá přibližně 2 roky a dopravce potřebuje minimálně 3 roky, optimálně 4 roky na přípravu zahájení provozu a zajištění nákupu nových vozidel. Tato skutečnost je zohledněna i v uzavřeném dodatku smlouvy s ČD, kde kraj může od jízdního řádu pro období 2016/2017 svěřit až 55 % stávajícího rozsahu výkonů regionální železniční osobní dopravy v Jihomoravském kraji jinému dopravci.
Co se týče nabídkových řízení na zajištění veřejné osobní dopravy, je Jihomoravský kraj v této oblasti průkopníkem v celé ČR. První poptávkové řízení na autobusové linky vypsal již v roce 2003, kdy se nedohodl na podmínkách smlouvy o závazku veřejné služby s v té době s dominantním dopravcem v okrese Znojmo. Další nabídková řízení na autobusové dopravce Jihomoravský kraj pravidelně vypisuje v souvislosti s rozšiřováním IDS na svém území. V současné době se např. připravuje opětovné výběrové řízení na autobusové linky v rámci IDS JMK na Brněnsku.
Závěrem je třeba dodat, že firma Student Agency jako významný autobusový dopravce o nabídková řízení vypisovaná Jihomoravským krajem v oblasti autobusové dopravy neprojevuje zájem (s výjimkou jedné marginální linky před 5 lety), ačkoli má příležitost opakovaně se každý rok zúčastnit.
Michal Hašek, hejtman Jihomoravského kraje
Zdeněk Pavlík, člen Rady Jihomoravského kraje
Jaroslav Pospíšil, člen Rady Jihomoravského kraje
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kr-jihomoravsky.cz