Laudát (TOP 09): Nářky z českých betonových luhů a hájů

12.03.2012 15:21 | Zprávy

Nedávno uveřejněná statistika je nekompromisní a mezi neradostnými čísly o ekonomickém nerůstu oznámila téměř desetiprocentní propad stavebních výkonů.

Laudát (TOP 09): Nářky z českých betonových luhů a hájů
Foto: Hans Štembera
Popisek: František Laudát

Celkem se to dalo čekat. Pokud  se někde začíná naplňovat cynický slogan, že “lépe už bylo“,  ve stavebnictví to platí dvojnásob. Desetiletí stavebního boomu, velkých infrastrukturních investic i  developperských projektů jsou nenávratně minulostí. Spíše lze v druhé dekádě očekávat šetření a uvážlivé rozhodování o  investování do velkých projektů. Zatímco  stavební firmy naříkají, odborné svazy a komory bědují, k něčemu může být současná krize užitečná.

Jednak dojde k umenšení  klientelismu a korupce. Nejlepším nástrojem k potírání korupce je minimalizace veřejných zakázek. Dále bude vyvinut tlak na efektivitu stavebnictví. Řada “expertů“  psala analýzy, jak stavíme dálnice za přijatelné ceny, jak máme špičkové  technologie apod. Až ekonomové NERVu  upozornili na čísla, která jasně hovoří o propadu efektivity ve stavebníctví a dalších oborech navázaných na veřejný sektor. Hnacím motorem poklesu efektivity v posledních letech byl samozřejmě  samotný veřejný sektor. Dokonce nedávno na jednom z podvýborů  Hospodářského výboru zaznělo, že české stavebnictví je v technickém úpadku.

Než silné řeči, je dobré zajet si k našim německým sousedům a poptat se. To jsem v polovině loňského roku  udělal. Němečtí hostitelé  na mnichovské radnici sice byli zaskočeni, když se mezi odbornou výpravou dopraváků ze Státního fondu dopravní infrastruktury objevil místopředseda Hospodářského výboru , ale  nějak  to překonali. Zato jejich informace stály za to. No posuďte sami.

V Německu se při opravách silnic recykluje až 80%  vytěženého materiálu. Staré  vozovky se frézují po vrstvách a materiál se podle kvality pečlivě třídí a opětovně příslušně použije do vozovkových vrstev.

V České republice se odhaduje, že jsou recyklována cca 4% odpadu, a to ještě se do toho počítá tzv. studená recyklace. Většina materiálu se však nevrací zpět do jednotlivých vrstev  vozovek, ale je používána na zpevnění jejich krajnic.

V Německu  vetšinu aplikací obrusných vrstev provádějí  producenti materiálů, tedy obalovny. Námi navštívená  obalovna prodávala stavebním firmám  pouze 15% své produkce. Ostatní  produkci aplikuje ve vlastní režii. Tím je dána jednoznačná odpovědnost za kvalitu, technologickou kázeň a výslednou životnost vozovky.

V České republice  vlastní obalovny většinou stavební firmy. Kvalitu přivážených materiálů na stavbu kontrolují většinou laboratoře najaté stavebními firmami, nikoli  investory. Kvalita obalovaných směsí silně pokulhává za kvalitou německých. To je dáno kvalitou  vstupních materiálů a technologickou kázní při výrobě i při pokládce.

Kvalita a technologická kázeň vede k dlouhé životnosti povrchů vozovek. Naši němečtí kolegové uváděli, že  u silně nákladní dopravou zatížených vozovek je  životnost 12-18 roků, u vozovek s převážně osobní dopravou 20-30 let.

U nás se často povrchy rozpadají  po osmi letech, pokud ne ještě dříve.Známky poruch jsou často znatelné již po první zimě.

Pokud se někdo domnívá, že “český marast“ na vozovkách  je ve srovnání s německými povrchy levnější, hluboce se mýlí. Obalovanou směs námi navštívená obalovna prodávala o 15% levněji, než jsou naše ceny při nesrovnatelně vyšší kvalitě.

Celý vyspělý svět  zkouší  nové materiály - tiché povrchy, barevné asfalty, drenážní asfalty atd. Většina těchto materiálů vyžaduje mnohem preciznější technologickou kázeň, než masově používaný mastix. Pokud se naši stavbaři rychle nevzpamatují, buď nás čeká úpadek, nebo nutnost najímat si  stavební firmy odjinud. Tolerance současných nepořádků v dopravním stavitelství není vůbec namístě.

Státní fond dopravní infrastruktury na svém únorovém zasedání rozhodl vyčlenit 100 miliónů korun na aplikaci a zkoušení nových technologií,  tvorbu nových norem a předpisů pro technologické novinky a pro studijní programy a nové aplikované metody. Snad tedy ještě  škody minulé dekády stihneme napravit.

Jedině potom se budou naši řidiči cítit stejně bezpečně a komfortně při jízdě, jako na německých silnicích.

František Laudát
předseda expertní komise TOP 09 pro průmysl a dopravu

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: TOP 09

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

odchod do důchodu

Myslíte, že prodloužení věku ochodu do důchodu náš systém spasí? Není hlavní problém v tom, že se nerodí tolik dění a není třeba změnit toto? A divíte se, že se jich rodí tak málo, když je naše životní úroveň tak mizerná a co si budeme nelhávat, pokud máte děti, ještě vám klesne? Nejde mi o to být b...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Schillerová (ANO): Daleko větší Fialův úlet než ten s německými platy

10:11 Schillerová (ANO): Daleko větší Fialův úlet než ten s německými platy

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k programovému prohlášení vlády Petra Fialy.