Státní rozpočet na rok 2012 má vláda postaven s příjmy za předpokladu meziročního růstu HDP 2,5%. I ministr financí Kalousek, však v letošním roce předpokládá přinejlepším stagnaci hospodářství. Již růst HDP nula (tedy stagnace) ovšem znamená, že v příjmech státního rozpočtu bude chybět 30 – 35 miliard. Dosáhne-li hospodářství meziročního poklesu 1%, bude však již v rozpočtu chybět 40 – 47 miliard. A zapomeňme přitom na rozpočtový schodek státu „pouhých“ 105 mld. Kč. Přesto vláda není ochotna jít do sněmovny s návrhem změny státního rozpočtu na tento rok. Dílem proto, že vývoj hospodářství nedokáže a vlastně ani nechce odhadnout a ovlivnit. Nechce absolvovat nepříjemnou debatu ve sněmovně o tom, jak řešit problematiku státního rozpočtu optimálně. „Škrtací metoda“, jak se ukazuje, není tou správnou cestou. Odhaduje se, že v důsledku vládních rozpočtových škrtů přišlo Česko v roce 2011 nejméně o 1% (!) růstu HDP. Obdobné to bude letos.
Republika je v recesi, již dvě čtvrtletí po sobě její hospodářství padalo dolů. Jsou signály, že v I. čtvrtletí může HDP naší země meziročně dokonce poklesnout.
Vláda nemá účinnou strategii boje proti hospodářskému poklesu. Nezbývá, nežli upozornit na některé návrhy z protikrizového programu národních socialistů (tento programový dokument jsme zveřejnili již 26. 11.):
- uplatnit krizový management z fondů EU do konce současné finanční perspektivy v roce 2013 (dosud bylo proplaceno za pět let 131 mld. Kč a za dva plus dva roky zbývající do konce perspektivy to má být 620 mld. Kč (!))
- podpořit český export cestou posílení finančního zázemí EGAP, ČEB a ČMZRB
- inovovat zahraniční politiku státu jako nástroj umožňující více diverzifikovat nejen zahraniční obchod země, ale také příliv nových investorů nejen z EU či USA a Kanady, ale také ze zemí BRICS, Japonska a dalších států s dynamicky se rozvíjejícím hospodářstvím
- motivovat kombinací daňových odpočtů z daňového základu a dotačního programu malé a střední podnikatele na vytvoření nového pracovního místa ve firmě či živnosti zejména pro absolventy škol a pro nezaměstnané
- rozšířit funkci ČMZRB jako státní rozvojové banky zejména pro investice do infrastrukturních a dalších projektů obcí či krajů (školky, školy, infrastruktura, silnice, ochrana klimatu atd.)
- připravit legislativu umožňující obcím a krajům vytvářet sociální podniky, ve kterých by nezaměstnaní udržovali získané pracovní návyky a dlouhodobě nezaměstnaní by si je obnovovali či nově získávali
- využít finanční prostředky státních podniků a národního podniku Budvar k podpoře státní investiční politiky zejména k financování státních programů na podporu výstavby komunálních nájemních bytů (zejména k dotacím části úroků z úvěru či k financování základní infrastruktury při zainvestování pozemku)
- vytvořit úřad státní expertízy (při současném snížení počtu pracovníků státní správy o jeho pracovníky), z níž by všechny centrální úřady dostávaly odborné odhady skutečných nákladů na pořízení větších a velkých investic nad určitou výši s tím, že by se veřejné výběrové řízení zastavilo, pokud by nejlepší nabídka byla vyšší nežli odhadní cena stanovená státní expertízou
- vytvořit jeden centrální úřad (delimitací odborníků z ministerstev), který bude namísto jednotlivých centrálních úřadů státu organizovat všechna výběrová řízení nad určitou hranici
- rychlé rozvinutí projektů PPP zejména k výstavbě chybějící dopravní infrastruktury, investic do životního prostředí a výstavby univerzitních kampusů, škol, nemocnic, ústavů sociální péče atd.
- urychleně zpracovat a předložit parlamentu programy výstavby komunálních nájemních bytů a družstevní bytové výstavby
- přehodnotit systém investičních pobídek s cílem zvýšit příliv domácích a zahraničních firem do hospodářsky zaostávajících oblastí
Vláda, ani její kreativní opora NERV – v důsledku převažujícího neoliberálního přístupu k ekonomice státu – nejsou schopny přijít s prorůstovými opatřeními, majícími oživit české hospodářství. Naopak vláda vypustila pokusný balonek o zastavení valorizace penzí českých důchodců v příštích letech. Vláda přitom dokázala za minulý rok vytvořit obří deficit penzijního systému téměř 40 miliard, a to jednoduše proto, že postupně snížila procento odvodů na sociální pojištění. Vláda nyní čeká na reakci české veřejnosti. Nebude-li reakce veřejnosti dostatečně tvrdá, zlikviduje Nečasův kabinet povinnost každoroční valorizace důchodů. To bude mít za následek, že se další a další čeští důchodci propadnou do chudoby. Tuto vládní politiku národní socialisté rozhodně odmítají.
Ing. Jiří Paroubek, v. r.
předseda strany
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: NS - LEV 21