Velké sčítání po Fajtovi. Deficit, který po něm zůstal, vás srazí do kolen. Promluvila dobře obeznámená žena

07.06.2019 14:17 | Zprávy

ROZHOVOR Fajt se nikdy neměl stát šéfem Národní galerie (NG), ministr Staněk má zásluhy, že dal NG do pořádku. ParlamentnímListům.cz to řekla publicistka Jana Dědečková, která situaci v Národní galerii roky sleduje a analyzuje. Podivuje se též nad přístupem ČSSD, která donutila vlastního ministra k rezignaci v době, kdy začal rozkrývat nepravosti.

Velké sčítání po Fajtovi. Deficit, který po něm zůstal, vás srazí do kolen. Promluvila dobře obeznámená žena
Foto: Hans Štembera
Popisek: Generální ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt

Před měsícem a půl byl z čela Národní galerie v Praze (NG) odvolán Jiří Fajt. Tato záležitost stále plní titulní strany novin. Kauza je označována za politickou, mnozí umělci a on sám za vyhazovem vidí politickou objednávku Hradu. Jak vnímáte tato zdůvodnění?

Jiří Fajt se především nikdy neměl stát generálním ředitelem Národní galerie v Praze. Jeho podporovatelé přehlédli a přehlížejí, že byl dosazen bez výběrového řízení ministryní Alenou Hanákovou ve dvojí demisi, a to přes protesty části členů výběrové komise, která se rozpadla. Proti jeho uvedení do funkce protestovali mimo jiné čtyři z předchozích ředitelů galerie a odborová organizace. Na netransparentní způsob jeho jmenování upozorňovala Uměleckohistorická společnost. To všechno proběhlo v letech 2013 a 2014 mainstreamovými médii.

Při Fajtově odvolání stejná média tyto skutečnosti prakticky nepřipomněla, i když je mohla pohodlně vyhledat ve svých vlastních archivech. Nedůvěra naprosté většiny české odborné veřejnosti vůči osobě Jiřího Fajta se opírala o dlouholeté zkušenosti. Jak se posléze ukázalo, Jiří Fajt byl špatným ředitelem NG. Měl být odvolán mnohem dříve, aby se předešlo významným odborným i hospodářským škodám. Role Hradu je v tomto světle bezvýznamná. 

Ministr Staněk Fajtův konec od počátku zdůvodňuje závažnými prohřešky v hospodaření NG, která je příspěvkovou organizací resortu kultury. Argumenty ministra vypadají přesvědčivě a uvádí konkrétní údaje a čísla. Proč to část odborné veřejnosti a mediální obce nepřijala?

Všichni, kdo chtěli, to věděli od začátku. Stačí zmínit jenom dluh přibližně 67 mil. Kč, který NG zdědila po předchozím působení Jiřího Fajta ve funkci zástupce jejího generálního ředitele v letech 1995 až 1998. Přehlédnout nelze ani ekonomický výsledek výstavy „Karel IV., císař z Boží milosti“ na Pražském hradě, po níž zbyl Správě Pražského hradu deficit roku 2006 ve výši cca 61 mil. Kč. Jenom na okraj: Jiří Fajt tehdy fakturoval za přípravu výstavy Správě Pražského hradu celkem 1.982.496,- Kč. To byl, přepočteno na měsíce, zhruba dvojnásobek tehdejšího průměrného tabulkového platu kvalifikovaného galerijního kurátora. Jiří Fajt byl tou dobou současně řádně zaměstnán v Berlíně a Lipsku, takže ani jeho nedávné drobné vedlejší příjmy by neměly nikoho překvapit. 

V době, kdy Jiřího Fajta ministryně Alena Hanáková jmenovala a ministr Daniel Herman uvedl do funkce, už byla známa také odborná a ekonomická bilance Fajtova projektu „Europa Jagellonica“, jehož hlavním patronem byl tehdejší středočeský hejtman za ČSSD David Rath. Výstava, která měla původně stát pět až osm milionů Kč, stála nakonec podle závěrečného vyúčtování z 14. ledna 2013 neuvěřitelných 44 831 625 Kč, tedy bezmála 45 mil. Kč. Podotýkám, že k ní nikdy nevyšel odborný katalog, přičemž jenom za předtiskovou přípravu tehdy GASK zaplatil více než 3,2 mil. Kč.

Jestliže někdo za sebou dokáže v průběhu půldruhého desetiletí zanechat v různých institucích veřejného sektoru v pouhých třech dobře zdokumentovaných případech deficit o celkové výši více než 170 mil. Kč, nelze důvodně předpokládat, že se jako vrcholový manažer další veřejné instituce zachová jinak. To ovšem není chyba Jiřího Fajta, ale těch, kteří ho dosadili. Všechna tato čísla byla v době, kdy Daniel Herman uváděl Jiřího Fajta do funkce generálního ředitele NG, veřejně známa. Navíc mi sám Herman v druhé polovině dubna 2014 písemně potvrdil, že je o nich podrobně informován. Ekonomický propad NG tedy jen odpovídá očekáváním, která musel ve státní správě mít každý, kdo znal jeho předchozí historii. Jak je možné, že se takový člověk ocitl v čele NG, na to se musíte ptát jiných.

Pokud jde o tuzemskou odbornou obec, ta ve své většině Jiřího Fajta znala a jeho odvolání z funkce přijala s úlevou. Ani pracovníci NG (s čestnou výjimkou doc. Otto M. Urbana), ani profesní organizace typu Asociace muzeí a galerií, Rady galerií a Uměleckohistorické společnosti proti odvolání Jiřího Fajta nevznesli žádný protest. Těm, kteří protestovali, ve skutečnosti vůbec nešlo o racionální fungování NG jako klíčové národní paměťové instituce. Slibovali si od bývalého generálního ředitele navázání a udržování pro ně užitečných sociálních vazeb a zisk výhod, které by od jiných nedostali. Nic jiného za tím nehledejte.  

Podle Ivana Morávka, pověřeného generálního ředitele Národní galerie, se organizace nachází v hospodářské a personální krizi a Jiří Fajt po sobě zanechal v rozpočtu „manko“ 30 milionů korun. Nakolik může toto „dědictví“ po Fajtovi způsobit Nírodní galerii problémy do budoucna?

Může, a způsobí. Bohužel nejde jen o hospodářské problémy, které lze s osvíceným ministrem kultury během dvou let překonat, i když připomínám, že eliminace dluhu po předchozím vedení NG, jehož byl Jiří Fajt významnou součástí, trvala Milanu Knížákovi šest let. Přitom měl nad sebou asi nejlepšího ministra kultury uplynulých desetiletí Pavla Dostála. Mnohem závažnější je pro NG tíživé morální a odborné dědictví po Fajtovi. NG v uplynulých čtyřech letech přestala postupně plnit roli ústředního muzea umění v České republice. Zato se stala prostorem pro akce, které svým charakterem do NG opravdu nepatřily. Mám na mysli třeba výstavu gumových panáků od Aj Wej-weje ve Veletržním paláci.  

Bylo by nespravedlivé zapomenout, že Jiří Fajt udělal dvě výstavy, které byly nesporně záslužné: přehlídku k 700. výročí narození Karla IV. v roce 2016 a retrospektivu Gerharda Richtera. Obě však byly neúnosně předražené a chyběla jim racionální ekonomická rozvaha. Kvalitní výstava meziválečného umění ve Veletržním paláci, připravená Annou Pravdovou, vznikla spíše mimoděk a bez Fajtova přičinění. Na druhé misce pomyslných vah však zůstává likvidace stálých expozic českého umění, a to včetně nové, od národnostních stereotypů již zcela oproštěné expozice tvorby 19. století v Salmovském paláci.

V současnosti NG neplní svou nejdůležitější roli: neposkytuje ucelený přehled vývoje umění na českém území. To je mnohem horší důsledek čtyřletého působení Jiřího Fajta než zveřejněný deficit ve výši zhruba desetiny nebo dvanáctiny ročního rozpočtu instituce. Napravit tyto škody potrvá mnohem déle a bude to stát podstatně více. Je třeba si uvědomit, že katastrofální Fajtova personální politika, která způsobila podstatnou redukci odborných a vědeckých kapacit, zkomplikuje život každému dalšímu vedení organizace.

Hodně se mluvilo o výstavě „Indický poklad“, která se však nikdy nekonala a Jiří Fajt ji neměl ani zajištěnou smluvně. Přesto její údajné zařizování „díky“ cestě Fajta do Indie stálo 300 tisíc a další 1,5 milionu za podivné honoráře pro Indy. Jak se vůbec něco takového může stát?

Na to se musíte zeptat přímo Jiřího Fajta a jeho hlasitých zastánců. Z veřejně dostupného registru smluv vím o kontraktu, který v dubnu tohoto roku uzavřel Jiří Fajt se specialistkou na islámské umění, paní Mahrukh Tarapor. Předmětem smlouvy jsou „koordinační a konzultační služby“ při přípravě „projektu souvisejícího s oblastí umění na území Asie“. Paní Tarapor má od Národní galerie inkasovat padesát tisíc dolarů ročně za jeden projekt. 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Radim Panenka

Podrývají naši demokracii lživou propagandou a falešnými sliby

Dobrý den, jestli vás chápu dobře, považujete se za demokraty. Přijde vám ale demokratické a také nějak prospěšné, když haníte všechny, kteří mají jiný názor než vy? Mám také dojem, že tato vláda se s těmi, co mají jiný názor vůbec nebaví, jen je onálepkuje. To myslíte, že je ta cesta, jak čelit pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„To už rovnou mohli chválit soudruha prezidenta.“ Vyoral a angažovaná otázka z AZ kvízu

16:32 „To už rovnou mohli chválit soudruha prezidenta.“ Vyoral a angažovaná otázka z AZ kvízu

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA - Komentátor se věnoval „moderní“ otázce v populární soutěži AZ kví…