Sociální demokraté kritizují asociální a nefunkční reformy současné vlády. Co si o činnosti vlády a premiéra Petra Nečase myslíte vy?
Nechci opakovat to, co se v tisku objevuje dnes a denně. Nejsem makroekonom. Ale určitě se mi nelíbí útlum investiční výstavby. Vždyť se říká, že z proinvestované stokoruny se šedesát korun vrací ve formě daní zpět do pokladny. Nelíbí se mi daňová politika…. Pokud se ve státě rozkrade uváděné množství majetku, nemůže být lépe. Jen malý příklad. Každý by měl pracovat tak, aby uživil rodinu. Tím, jak vedou naše vlády zemědělskou politiku, jsme na úrovni roku 1921 a většinu potravin v bídné kvalitě dovážíme. Stát se nestará o to, aby uživil své občany. Proč? Protože nechal nejlepší zemědělskou půdu zaplevelit sklady, slunečními elektrárnami a stavbami, které mohly stát úplně někde jinde.
Vnímáte nějak dopad těchto kroků na Královéhradecký kraj?
Příkladem je dostavba dálnice D11. Stavíme ji skoro 50 let. Diskriminuje to ve všech úrovních hospodaření Královéhradeckého a Pardubického kraje. Největší zaměstnavatel AUTOŠKODA v Kvasinách u Rychnova nad Kněžnou vyváží své výrobky na východ Evropy. Do pobaltských republik se jezdí přes Hradec Králové. Cukrovar České Meziříčí, prakticky jeden z mála, který máme, nebyl srovnán se zemí jako ten v Hrochově Týnci. Cukrovka se dováží z celých východních Čech a části středních a Moravy po silnicích druhé a třetí třídy. Je zbytečné rozvádět známá fakta. Je třeba, aby politici byli odborníci a konečně se naučili naslouchat lidem.
Jaký je váš recept na vyrovnané hospodaření státu?
Už jsem řekl, nejsem makroekonom. Ale základní počty mně nejsou cizí. Provozovatel každé hospody a hotelu má registrační pokladnu, aby si uhlídal tržby. Náš stát je nepotřebuje, my si řekneme, že snížíme daně a lidi začnou platit sami?! Co to je za nesmysl. Už i v pohádkách si panovníci museli hlídat placení daní. Náš stát to nepotřebuje, proto také peněz z daní má čím dál tím méně. U našich sousedů vám nikdo bez zaregistrování tržby neprodá ani zmrzlinu. Obehraná pohádka… Daňová problematika v tomto státě postrádá progresivitu. Dnes platí jedno, zítra druhé ze zcela opačné strany.
Jak vnímáte nově zvoleného ministra spravedlnosti Pavla Blažka?
Nepřináleží mi jej hodnotit. Je to určitě odvážný člověk, který do tohoto bezprávního společenství vstoupil. Neměl čas se ani projevit a už se mu vkládají do úst zajímavá slova. Nezávidím mu.
Čím by se podle vás měli zabývat zastupitelé Královéhradeckého kraje prioritně?
Měli by se určitě zabývat dopravní infrastrukturou. Silnice spojují lidi, řekl klasik. Mosty pomáhají překonat překážky. Co ještě dodat? Ke konci devadesátých let stát zřídil mimo jiné instituci Státní fond dopravní infrastruktury. Tento fond měl financovat veškerou dopravní infrastrukturu. Měl samozřejmě i zdroje peněz, které ho měly udržovat životaschopný. Mimo jiné poplatky za dálniční známky, silniční daň, spotřební daň z pohonných hmot a tak dále. V roce 2001 stát převedl silnice druhé a třetí třídy do majetku krajů. Sudičky mu však při převodu nedaly žádné věno. Vše si musí kraje hradit sami.
Náš kraj jich má 3313 kilometrů. Nejdůležitější činností lidí starajících se o údržbu silnic je síla vydržet to neustálé nadávání a vyčítání o nedostatečné péči o silnice. Nevidím však světélko na konci tunelu, že se to zlepší.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zuzana Koulová