Více než rok funguje v Hradci Králové inteligentní dopravní systém, který řídí dopravu na světelných křižovatkách. Systém má několik modulů, přičemž jeden z nich zajišťuje možnost preference průjezdu vozidel, kterou využívají záchranáři, hasiči i městská policie. „Aby mohla být spolupráce v provozu efektivní, musela být do vozů instalována speciální zařízení, která komunikují s jednotkou řídící světelnou křižovatku,“ vysvětluje náměstek primátorky pro oblast dopravy Miroslav Hloušek.
V případě, že se takové vozidlo blíží ke křižovatce, řadič křižovatky změní signální plán a všechna vozidla mají červenou, pouze ve směru preferovaného vozidla zůstane svítit zelený signál. „Na pořízení speciálních zařízení pro komunikaci se systémem IDS město poskytlo hasičům i záchranářům dotace v celkové výši 1,57 milionu korun. Výhodou navíc bylo, že si nikdo nemusel komunikační krabičku pořizovat přímo od konkrétního dodavatele, ale zvolit si mohl každý dle svého,“ doplňuje náměstek Hloušek.
Celkem tak bylo pořízeno 16 speciálních komunikačních jednotek do vybraných vozů. Osm z nich je umístěno ve vozech krajského hasičského záchranného sboru, dalších sedm ve vozech krajské záchranné zdravotnické služby a jedna je ve voze hradecké městské policie.
Za období od 6. června až po 4. září letošního roku zpracovali odborníci data ze systému, který eviduje počty preferenčních žádostí. „Za tři měsíce monitoringu bylo uděleno celkem 21 270 preferencí pro zmíněná vozidla. Z toho 18 665 bylo pro záchrannou službu, dalších 2 361 pro hasičský záchranný sbor a zbytek pro vozidlo městské policie. Tyto absolutní preference byly využité na čtyřiceti křižovatkách a přechodech řízené světelnými signály po celém městě,“ popisuje náměstek primátorky pro rozvoj a investice města Lukáš Řádek.
Nejvíce absolutních preferencí padlo na Gočárově okruhu. „Nejčastěji se jednalo o křižovatku Mileta včetně řízeného přechodu pro chodce u OMV, dalším místem byla křižovatka ulic Sokolská a Brněnská. Často byly tyto preference udělovány také na křižovatce Sokolská a Rašínova nebo Gočárova třída a Střelecká ulice,“ uvádí náměstek Řádek.
Řadiče světelných křižovatek v rámci systému IDS pracují i s podmíněnou preferencí, která je poskytována vozům MHD pro plynulejší průjezd křižovatkou. Podmíněná preference je však oproti absolutní preferenci výrazně odlišná.
„V případě tohoto typu preference musí být splněny určité podmínky, aby nebyla narušena plynulost provozu. Pokud to tedy situace dovolí, řadič pracuje s prodloužením či vložením fáze do signálního plánu, díky kterému bude průjezd vozidla MHD umožněn. Takových výzev pro podmíněnou preferenci zaznamenává systém tisíce denně,“ doplňuje náměstek Hloušek.
Podrobná data nejen k udělování preferencí, ale i k celému inteligentnímu dopravnímu systému, budou zveřejňována na webových stránkách ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV