„Díky sdíleným kolům Liberečané získávají moderní službu, která je může inspirovat a motivovat k používání jiného typu městské dopravy. Zároveň skvěle doplňují nabídku naší městské hromadné dopravy. Osobně bych si přál spíše elektrokola, ale náklady by byly mnohem vyšší. Věřím, že nový provozovatel nastaví podmínky tak, aby lidé mohli kola efektivně a smysluplně využívat. Je fajn, že se tato služba vrací, ale čeká nás další práce. A sice nastavit pravidla, aby odložená kola, ale i koloběžky, nepřekážely chodcům a ostatním účastníkům provozu,“ říká primátor Liberce Jaroslav Zámečník.
Od července se jedná o zkušební provoz na 4 měsíce, na základě kterého si město společně s poskytovatelem služby vyhodnotí přínosy modernizace městské mobility v Liberci.
„Jsem rád, že se nám na poslední chvíli podařilo zajistit sdílená kola, které nám pomohou při mapování městské mobility a zároveň nám pomůžou s vyhláškou, kterou připravujeme s kolegou Prachařem. Tato vyhláška bude řešit odstavování kol a koloběžek na území města a získaná data od společnosti nextbike Czech Republic budou sloužit jako podklad pro tuto vyhlášku. Společnost nextbike garantuje odstavování na předem vymezených lokalitách, které byly vytipovány s odborem Kanceláře architektury města a odborem územního plánování. Zároveň chci poděkovat kolegům z rady města za podporu tohoto projektu, který je důležitý pro projekt NET ZERO CITIES 2030, kde je Liberec jako jediný zástupce České republiky,“ uvádí náměstek primátora Adam Lenert.
Aby byla služba co nejdostupnější, díky podpoře bikesharingu Statutárním městem Liberec a Libereckým krajem budou mít všichni obyvatelé 15 minut na každou jízdu zdarma. Právě do této časové hranice se totiž, podle dat nextbike, vejde cca 90 % výpůjček napříč Českem. Od 16. minuty se bude uživatelům účtovat standardní sazba 25 Kč za každých dalších 30 minut jízdy.
Proces půjčení kola je jednoduchý
Stačí si stáhnout zdarma aplikaci nextbike, zaregistrovat se a najít volné kolo v blízkosti. Po načtení QR kódu na kole se automaticky odemkne zámek a jízda může začít. Pro správné ukončení výpůjčky je kolo třeba vrátit do jedné ze stanic nextbike, které jsou vyznačené v aplikaci nebo na webu www.nextbikeczech.com.
„Věříme, že investice města do moderní městské mobility ve formě sdílených kol je ten správný krok pro zvýšení efektivity pohybu po městě a celkovému zklidnění dopravy,“ dodává Tomáš Karpov ze společnosti nextbike Czech Republic.
O společnosti nextbike
Nextbike je největší česká bikesharingová platforma, která nabízí sdílená kola v desítkách českých měst. K dispozici je v nich přes 6500 městských kol a 500 elektrokol, na kterých aktivně jezdí přes 190 tisíc uživatelů. Kola se půjčují na stanicích pomocí aplikace, kde je možné kolo bezdotykově odemknout během 2 vteřin. Prvních 15 minut jízdy proplácí ve většině měst radnice, a když se uživatel dostane do cíle, kolo zase vrátí do jiné stanice, kde ho zamkne pomocí elektronického zámku a výpůjčka se mu automaticky ukončí. Pokud uživatel nechá kolo jinde, přijde mu napomenutí, při druhém přestupku pak pokuta. Nextbike úzce spolupracuje s dopravními podniky a radnicemi, jeho dlouhodobou vizí je napomáhat transformaci měst a podporovat mikromobilitu. Firmu založili dva bývalí profesionální hokejisté Lukáš Luňák a Tomáš Karpov, poté se k nim přidal ještě plavec Dan Rambousek. Loni platforma narostla o 150 procent a měla obrat 61 milionů korun. Celkově v Česku působí od roku 2018 a za tu dobu zaznamenala už více než 6 milionů výpůjček. Nextbike po celém světě využívá kola od tradičního českého výrobce Olpran.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV