Uživatel si v aplikaci objedná dopravu autobusem, který jej následně doveze na místo zvolené klientem a po cestě reaguje na objednávky dalších uživatelů, které po cestě nabírá. Ostrá verze hromadné dopravy by mohla být spuštěna již v příštím roce. Smlouva mezi městem Rožnov pod Radhoštěm a společností TOMATIQ AB o spolupráci při realizaci projektu digitalizované dopravy TUNNLL byla podepsána.
Jedná se o unikátní typ hromadné dopravy, kterou v České republice prozatím žádné město nerealizovalo. Hromadná doprava funguje na principu sdílené dopravy. Uživatel si přes aplikaci objedná odvoz autobusem, ten přijede na určené místo a za jednorázový poplatek jej odveze na označené místo, nejbližší tomu, které si klient zvolil jako cílový bod. Doprava po trase reaguje na objednávky klientů, a nabírá tak cestující podle potřeby a efektivnosti trasy.
Provozovatel služby nyní bude tvořit digitální dvojče města a v něm simulovat chování uživatelů města. Současně bude vyhodnocovat nejefektivnější trasy, dopravně nejvytíženější časy nebo budoucí zastávky autobusů. Následně bude spuštěn zkušební provoz pro omezenou skupinu uživatelů předtím, než dojde k ostrému provozu.
„Chceme, aby se lidem v Rožnově žilo dobře a musíme zabezpečit co nejefektivnější dopravu po města. Dopravní provoz každým rokem narůstá a pokud chceme snížit automobilovou zátěž, musíme lidem nabídnout adekvátní alternativu. Projekt, do kterého jsme se zapojili je unikátní, nikdo v republice ho prozatím nevyzkoušel. Pokud bude vše podle našich očekávání, jsem si jist, že budeme příkladem Dobré praxe. Pevně věřím, že tato doprava, která funguje podobně jako Uber, tedy na objednávku přes mobil, osloví především produktivní část populace a velmi rychle se s ní naši občané sžijí. Jsme však prozatím na počátku projektu a na ostrý provoz si ještě budeme muset pár měsíců počkat,“ uvedl starosta města Jan Kučera.
„Digitalizovanou dopravu máme již vyzkoušenou ve Španělsku v menším městě, kde se ukázala po této službě vysoká poptávka. Nyní oslovujeme i několik měst ve Švédsku a jsem rád, že naším dalším partnerem v Evropě bude město Rožnov pod Radhoštěm, protože právě svou rozlohou je pro tento způsob dopravy ideální,“ uvedl Kirill Blazhko, ředitel projektu TUNNLL.
„Další přidanou hodnotou sdílené dopravy pro město je i fakt, že v ideálním případě nemusí být financována městem. Pokud budou trasy dobře zmapované a efektivní, je tato forma dopravy schopná si sama na sebe vydělat a nezatíží tak rozpočet města. Samozřejmě jsem si vědomi i rizik, které s sebou tato forma sdílené dopravy nese a její úspěšnost budeme moci vyhodnotit cca až po roce ostrého provozu,“ dodal na závěr starosta města Jan Kučera.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV