Fryč (Realisté): Stát musí stavět rychle, jednoduše a hospodárně

18.02.2017 19:43 | Zprávy

Kombinace legislativní džungle, politiků neschopných, či spíše neochotných, se rozhodovat, a zájmových skupin s vlastním prospěchem dovedla Českou republiku k paralýze výstavby dopravní infrastruktury. Pro průmyslovou, na vývoz orientovanou zemi ve středu Evropy je to katastrofa.

Fryč (Realisté): Stát musí stavět rychle, jednoduše a hospodárně
Foto: Realisté
Popisek: Realisté

Realisté mají řešení. Přijmout ústavní zákon, který stavební řízení pro nejvýznamnější národně strategické stavby zjednoduší a zkrátí. Tento zákon umožní začít zadávat stavby systémem vyprojektuj, postav a nes za to zodpovědnost.

Demokratická společnost musí mít sílu prosadit svoje zájmy. A soukromé zájmy nesmí vítězit nad strategickými požadavky země jako celku.

Platný zákonodárný proces nepřeje veřejnému zájmu a doopravdy neřeší dopady výstavby na individuální práva občanů i na životní prostředí, ale jen umožňuje libovolným zájmovým skupinám parazitovat, zdržovat, prodražovat a vydírat. A k tomu podhodnocený (a tím snadno ovlivnitelný) úředník veřejné správy, bez odpovědnosti a jakékoliv motivace k prosazování národních zájmů. To jsou jasné překážky k budování funkční a rychle rostoucí dopravní sítě.

Z výše uvedeného výčtu důvodů nemůžeme očekávat nic jiného než tristní výběr projektanta za co nejnižší cenu, pracujícího ve prospěch velkých stavebních firem. Připravované projekty již dopředu skrývají velký objem v budoucnu fakturovaných víceprací, a proto jsou zejména naše silnice, když už se staví, jedny z nejdražších v Evropě. Nemluvě o délce jejich stavby.

Námi navrhované legislativní řešení by umožnilo začít stavět především rychle s konkrétní odpovědností za provedené dílo. Legislativní opatření by přineslo i možnost výstavby formou PPP projektů. To znamená přivést soukromé investory, kteří, pokud budou mít odpovědnost i za přípravu, budou dbát na kvalitu. Najednou (konečně) bude všem záležet na tom, aby se nemrhalo penězi ani časem. Kvalitní příprava šetří investiční peníze a projeví se pak vyšší úrovní výstavby. A pokud se bavíme o PPP projektech, kde investorovi záleží na kvalitě a dlouhé životnosti díla, jsem si jistý, že nic takového, jako do dnešního dne neopravená a zvlněná D47, by se nestalo.

Realistické  řešení: Ústavní zákon o výstavbě Infrastruktury, který zjednoduší, zrychlí a zlevní infrastrukturní výstavbu, neopomene vyřešit ani případné majetkové újmy a kompenzace případných škodlivých vlivů na životní prostředí.

Nepřijmeme-li námi navrhované řešení, zůstane Česká republika, obrazně i ve skutečnosti, stát na místě.

Ing. Antonín Fryč, CSc., zakladatel Realistů, podnikatel

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Trpí Česká republika stockholmským syndromem?

18:05 Rajchl (PRO): Trpí Česká republika stockholmským syndromem?

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na zvýšení poplatku za transfer plynu přes německé územ…