Kaňkovský (KDU-ČSL): Reálná situace na D1 předčila i ty nejčernější scénáře

18.12.2018 16:23 | Zprávy

Projev na 24. schůzi Poslanecké sněmovny 18. prosince 2018 k aktuální situaci na dálnici D1

Kaňkovský (KDU-ČSL): Reálná situace na D1 předčila i ty nejčernější scénáře
Foto: vitkankovsky.cz
Popisek: Vít Kaňkovský

Dobré odpoledne, vážený pane předsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně, vážení kolegové.

Nástup zimního počasí v minulém týdnu potvrdil obavy odborníků i laické veřejnosti, že průtahy rekonstrukce D1 v úseku mezi 91. a 105. kilometrem v okolí Větrného Jeníkova mohou způsobit dopravní kolaps v obou zúžených směrech. Bohužel reálná situace od počátku minulého týdne předčila i ty nejčernější scénáře.

Od pondělí minulého týdne se ve zmíněném úseku kupily nebezpečné situace a vše vyvrcholilo ve středu 12. prosince, kdy se již od odpoledních hodin a následně přes celou noc vytvořily v obou směrech kolony přesahující 30 kilometrů. Kombinace zúžené vozovky, sněžení, rychle namrzající vozovky a nekorektního chování některých řidičů kamionů způsobila kalamitu, kdy ve tmě a v mrazu čekalo v obou směrech na dálnici několik tisíc řidičů a dalších cestujících a to nejen z osobních automobilů, kamionů, ale také z řady autobusů.

Většina čekajících lidí postrádala jakékoliv bližší informace o tom, jak dlouho ještě budou čekat, chyběly jim tekutiny, jídlo a mnohým také dostatek pohonných hmot. Mnozí z čekajících s narůstajícím časem čekání propadali panice. Mohu to doložit několika telefonáty a textovými zprávami, které mi přišly během večerní doby, kdy moji známí žádali o pomoc, protože už po několika hodinách mrznutí bez informací nevěděli, co mají dělat. A hlavně nevěděli, jak dlouho bude ještě ta situace trvat.

Mimo jiné se to týkalo také autobusu s 56 dětmi, které kolem desáté večer měly za sebou již šest hodin čekání. A přes veškerou snahu, kterou vyvinuli následně hasiči a další složky integrovaného záchranného systému, se dostali domu za dalších více, než šest hodin. A je třeba zdůraznit, že, jak se později ukázalo, autobusů nejen s dětmi stálo v kolonách víc. A samozřejmě tam také čekalo několik tisíc lidí v osobních automobilech.

Není potřeba zdůrazňovat, že ta situace je velmi komplikovaná i pro zdravého dospělého člověka, ale mnohem rizikovějšího jak pro děti, tak pro seniory. Prosím zkusme se v této situaci vžít do situace jak dětí, učitelů, ale i ostatních cestujících, kteří tam několik hodin stáli ve tmě na dálnici bez perspektivy, že se odsud během noci dostanou. A také se zkusme vžít do rozpoložení rodičů, kteří doma čekali na své děti a také oni neměli informace o tom, kdy se jim děti domů vrátí.

Asi bychom tady mohli hovořit několik hodin o těch konkrétních situacích, které tam ti lidé prožívali. Podle mého názoru se jedná o neskutečný hazard, ve který se proměnila liknavost firem, které daný úsek opravují. Ano, takto se situace prezentuje ze strany Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. A také takto situaci jak Ministerstvo dopravy, tak ŘSD dlouhou dobu komentovalo a řešilo. Podle mého názoru v uvozovkách řešilo. Tedy ve stylu: "My nic dělat nemůžeme, ale firmám napaříme tučnou pokutu. Firmu potrestáme a budeme doufat, že v letošní sezóně na Vysočině nepřijde zima."

Tak zněla taktika Ministerstva dopravy a ŘSD. Že to zní neuvěřitelně? Ano, ale taková byla realita. A i když se v posledních dnech Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic snaží situaci už nějakým způsobem řešit a tvrdí, že ji i vyřeší, je třeba se ptát. Je třeba se ptát na to, proč tento neskutečný hazard s lidským zdravým a lidskými životy vůbec Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dopustily.

Jak mohly tyto instituce dopustit, aby v klimaticky nejrizikovějším úseku dálnice D1 zůstal úsek 14 kilometrů v obou směrech v zimním období zúžený, takže tak nemůže korektně projet zimní technika? Kdo nese odpovědnost za vzniklý stav a jakou odpovědnost z toho Ministerstvo dopravy dovodí? Všechny tyto otázky si jistě zaslouží odpovědi, ale tou zásadní v tuto chvíli je, kdy bude vysoce rizikový úsek D1 uveden do stavu, aby se snížilo riziko podobné kalamity, která v minulých dnech nastala.

Za klub KDU-ČSL proto navrhuji nový bod této schůze s názvem "Selhání ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic při opravě dálnice D1". Pevně věřím, milé kolegyně a kolegové, že podpoříte zařazení tohoto bodu, abychom jednak slyšeli informaci o těch důvodech, ale hlavně o tom, co má Ministerstvo dopravy přichystáno, aby se situace neopakovala. Protože ta situace se může opakovat v řádech dnů, maximálně týdnů.

Pevně věřím, že nás v tomto bodu podpoříte a byl bych rád, aby tento bod byl zařazen dnes jako první bod, nebo již po pevně zařazených bodech, alternativně tento čtvrtek v 11 hodin dopoledne.

Děkuji vám za pozornost.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kocmanová (Piráti): Musíme změnit jednací řád a zkrátit projevy

16:14 Kocmanová (Piráti): Musíme změnit jednací řád a zkrátit projevy

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k projevům v Poslanecké sněmovně.