Ministryně Dostálová: Novela zajišťuje stoprocentní ochranu v rámci zájezdů

17.05.2018 13:18 | Zprávy

Projev na 15. schůzi Senátu k návrhu zákona, kterým se mění zákon o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu dne 17. 5. 2018

Ministryně Dostálová: Novela zajišťuje stoprocentní ochranu v rámci zájezdů
Foto: archiv kandidátky
Popisek: Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová

Dobrý den. Vážený pane předsedo, vážené paní místopředsedkyně, páni místopředsedové, vážené paní senátorky, páni senátoři, dovolte mi za Ministerstvo pro místní rozvoj uvést návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu.

Dne 13. dubna 2018 byl návrh zákona schválen Poslaneckou sněmovnou PČR. Předmětný návrh zákona transponuje směrnici Evropské unie č. 2015/2302 o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách. Národní transpoziční předpis by měl nabýt účinnosti nejpozději k 1. červenci 2018. Přijetí návrhu zákona je nezbytné pro splnění povinnosti vůči Evropské unii. Nesplnění povinnosti včas a správně transponovat směrnici se Česká republika vystavuje riziku odsouzení Soudním dvorem EU a uložení vysokých finančních sankcí.

Novela je významná zejména pro nás, pro občany, to znamená, zajišťuje stoprocentní ochranu v rámci zájezdů. To znamená při nákupu zájezdů a realizace dovolených našich občanů. Kromě tohoto je přijetí návrhu nezbytné i pro naše podnikatele, kterým umožní prodej zájezdů a spojených cestovních služeb přeshraničně za srovnatelných podmínek, jaké mají podnikatelé v ostatních členských státech.

Ve stručnosti uvádím hlavní cíle navržené novely, kterými v návaznosti na směrnici jsou: zpřesnění definice zájezdů a úprava ochrany zákazníka při jeho nákupu, zavedení ochrany zákazníků nakupujících spojené cestovní služby a zřízení účelového sdružení finančních prostředků do takzvaného dozajišťovacího garančního fondu, který představuje nadstavbu pojištění a bankovní záruky pro případy, kdy uspokojení oprávněných nároků zákazníků nebudou tyto záruky postačovat. Do tohoto fondu budou přispívat cestovní kanceláře.

Dne 16. května 2018 proběhlo jednání výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí, na kterém bylo doporučeno vrátit návrh Poslanecké sněmovně a pozměňovací návrhy. S prvním z těchto pozměňovacích návrhů pozměňovací návrh pana senátora Ivo Valenty je navrhováno vyloučení zájezdů nebo spojených cestovních služeb z poskytovaných provozovatelem ubytovacích nebo stravovacích služeb z působnosti zákona. S tímto pozměňovacím návrhem nelze souhlasit.

Je to zaprvé z důvodů, že tímto návrhem by se do zákona dostala výjimka, která je zjevně v rozporu se směrnicí, což bude mít negativní finanční důsledky pro stát. Směrnice je v takzvané plné harmonizaci, což znamená, že členské státy nemají možnost ve svých vnitrostátních právních předpisech ponechat nebo do nich zavádět ustanovení, která se liší od relevantních ustanovení směrnice.

Takováto výjimka, kterou směrnice neuvádí a neumožňuje členskému státu ji zavést, povede k odsuzujícímu rozsudku a uložení finanční sankce, kterou ve svém důsledku zaplatí všichni občané. To znamená i ti, kteří necestují. Po věcné stránce není pochyb, že povaha cestovní služby poskytované hotelem je odlišná od povahy cestovní služby poskytované cestovní kanceláří a že hlavní činnost ubytovacích zařízení nespočívá v nákupu externích služeb jako cestovní kanceláře či cestovní agentury. Avšak směrnice, tudíž ani zákon nerozlišují mezi službami vlastními a zprostředkovanými. Důležité bude vždy, jak jsou hotelové služby nabízeny. Směrnice, stejně tak i zákon, upravují řadu ustanovení, která se činnosti hotelu týkají a která zmírňují obavy a dopady, které navrhovatel uvedl.

Směrnice, a stejně tak zákon, počítají s tím, že veškeré doplňkové služby hotelů, jako je např. přeprava mezi hotelem a letištěm nebo železniční stanicí, strava, nápoje, poskytovaný úklid nebo přístup do místních zařízení, jako je sauna, bazén, lázně nebo posilovna, jsou-li poskytovány jako součást ubytování, nejsou samostatnými službami. Jinak řečeno, prodej ubytovací služby, která v ceně za ubytování zahrnuje všechny tyto doplňkové služby, není zájezdem, ani spojenou cestou, ani službou. Ani nákup dalších služeb po zahájení čerpání ubytovací služby nevytvoří zájezd.

V neposlední řadě je třeba k návrhu pana senátora Valenty uvést, že se jedná o nesystémovou změnu, která z působnosti zákona vylučuje pouze určitý okruh podnikatelů, zatímco předkládaný návrh zákona ve své působnosti vylučuje konkrétní okruh služeb. Tento pozměňovací návrh jsme konzultovali i s vládním zmocněncem pro zastupování České republiky před Soudním dvorem EU a ten vyjadřuje maximální a absolutní podporu zamítavého stanoviska Ministerstva pro místní rozvoj.

Dále se jednalo o pozměňovací návrhy týkající se legislativně technických úprav, který předložil pan senátor Horník. S návrhy za předkladatele vyjadřuji taktéž nesouhlas, protože samozřejmě, vzhledem k tomu, že jsme i v té transpoziční lhůtě, tak co se týká bodu 1 – účelem bodu zákona je poukázat nejen na daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění, ale též na všechny další úplaty. Nejedná se tudíž o chybu. A tak to přesně definoval ten paragraf Ministerstva financí, aby to dali právníci do souladu.

K bodu 2. Ze smyslu ustanovení je zřejmé, že se odkazuje na zákon č. 159/1999 Sb., není v žádném případě možné dospět k závěru, že by se mohlo jednat o jiný zákon nežli tento.

K bodu 3 příslušného pozměňovacího návrhu. Smysl ustanovení je zřejmý, správným odkazem, zde uvedeným, se dostáváme k ustanovení o zájezdu. Uživatelé normy tedy budou jednoznačně vědět, jaké ustanovení mají aplikovat.

K bodu 4. Nahrazení slov „cestovních služeb“ slovy „služeb cestovního ruchu“ by možná terminologicky bylo přesnější. Nicméně jde o pro uživatele srozumitelné a významově totožné pojmy.

U bodu 5 varianta 1 a 2 – jde o zjevnou legislativně technickou chybu, kterou lze ale napravit v rámci korektury před vyhlášením zákona ve Sbírce zákonů. Tudíž ani jedna z navržených legislativně technických úprav tedy nevyžaduje, aby byl návrh zákona vrácen zpět Poslanecké sněmovně, protože jde opravdu o zcela marginální věci. K oběma návrhům dále uvádíme, že neukončení legislativního procesu do 1. 7. 2018 zkomplikuje i aplikaci jiných ustanovení, např. přechodná ustanovení upravující povinnosti úhrady příspěvků za 1. pololetí roku 2018.

Já jenom k této věci. Samozřejmě mohli byste namítat, že ministerstvo přichází s transpozicí pozdě. Já jenom bych vás chtěla moc poprosit o to, abyste zvážili, že ministerstvo tento zákon připravilo již v červnu loňského roku. Ale kvůli volbám všechny zákony, které neprojdou Poslaneckou sněmovnou do voleb, spadnou pod stůl. A my jsme museli v listopadu začít úplně nanovo, byť už jsme to měli připravené, a tím jsme se dostali do těch časových presů.

Já si vás dovoluji moc požádat, abyste všechny tyto skutečnosti zvážili. Děkuji moc.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Fialova vláda nemá žádný motivační program pro mladé lidi!

12:01 Rozvoral (SPD): Fialova vláda nemá žádný motivační program pro mladé lidi!

V České republice klesá podíl mladých lidí, kteří mají v úmyslu v příštích třech letech založit rodi…