Již v květnu zároveň zveřejnili komplexní program pro vzdělávání v 21. století, jenž zajistí vysokou úroveň školství, dobré podmínky pro učitele a hlavně výuku, která bude žáky nejen bavit a přinese jim dobré uplatnění, ale připraví je na všechny novodobé výzvy.
„Kvůli neschopnosti vlády byly naše školy zavřené téměř nejdéle v celé EU. Společně se Starosty jsme přitom již v březnu předložili kabinetu plán pro bezpečný návrat žáků do škol. Vše dopadlo extrémně negativně na naše děti, kdy až 50 tisíc žáků vypadlo z online výuky. Velký nápor to představovalo i pro rodiče a učitele. To se nesmí opakovat. Vyzýváme proto znovu vládu k přípravě na podzim. Měsíce ji tlačíme k testování ve školách skutečně kvalitními neinvazivními PCR testy jako jsou třeba plivací, kloktací či lízátkové. V případě zhoršení epidemiologické situace musí být vzdělávání dětí naší prioritou. Školy musí mít dostatečnou podporu v zajištění a organizaci výuky. Dlouhodobě navrhujeme posílit pravomocí ředitelů škol, aby měli prostor pro vlastní nastavení rotací tříd, využití méně početných skupin či venkovní výuky s tím, že jim bude i v této souvislosti zajištěna dobrá metodická podpora. Klíčové je také posílit distribuci ochranných prostředků do škol,“ uvedl pirátský poslanec Mikuláš Ferjenčík s tím, že v případě zhoršení situace je zcela zásadní zohledňovat lokální epidemiologickou situaci a nejít hned cestou plošných opatření. Důležité je podle něj také to, aby se vláda poučila z minulých chyb a zajistila pro školy lepší podmínky pro distanční vzdělávání.
„Žáci, studenti, jejich rodiče, a především celá vzdělávací soustava se stala obětí neschopnosti vlády v boji s koronavirem. Na rozdíl od většiny zemí se děti do škol v uplynulém školním roce takřka nedostaly a absence otevřených škol bude mít do budoucna fatální důsledky. Již v uplynulých měsících jsme proto navrhovali například letní vzdělávací kempy i opatření pro zajištění doučování v průběhu dalšího školního roku. Ministerstvo školství sice letní vzdělávací kempy zajistilo, ale kromě jejich bezplatnosti nepřišlo s žádným návrhem k podpoře účasti především znevýhodněných skupin žáků a žáků ohrožených školním neúspěchem. Právě v této souvislosti bychom považovali za více než žádoucí zapojit školy, které by i ve spolupráci s místními sociálními službami pomohly tyto skupiny dětí a žáků identifikovat. Vyhlášená výzva sice obsahuje doporučení, aby organizátoři letních vzdělávacích kempů se školami spolupracovali, ale toto doporučení je velmi vágní. Za důležité rovněž považujeme řešit výpadek praktické výuky a efektivně nastavit spolupráci škol se zaměstnavateli, kterou by mělo koordinovat ministerstvo školství ve spolupráci se zástupci zaměstnavatelů,“ popsal poslanec Starostů a nezávislých Petr Gazdík.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV