Scheinherr (Praha sobě): Na sdíleném kole s Lítačkou zdarma až čtyřikrát denně na patnáct minut

11.10.2021 12:18 | Zprávy

Praha spustila pilotní projekt propojení sdílených kol s Pražskou integrovanou dopravou.

Scheinherr (Praha sobě): Na sdíleném kole s Lítačkou zdarma až čtyřikrát denně na patnáct minut
Foto: Hana Brožková
Popisek: Adam Scheinherr, náměstek primátora hl. m. Prahy

Každý majitel elektronické předplatní jízdenky pro Prahu bude moci využít zdarma až čtyřikrát denně prvních 15 minut jízdy na sdíleném kole provozovatelů Rekola a Nextbike. V podzimním pilotním provozu tak město chce otestovat zájem lidí o nabídku výhodné kombinace pražské MHD s jízdou na kole. 

Po vzoru ostatních vyspělých měst i na základě dlouhodobých ohlasů uživatelů se Praha snaží nabídnout co nejatraktivnější kombinaci různých druhů pohybu po městě s cílem motivovat lidi k využití veřejné dopravy i dalších udržitelných způsobů mobility. Cílem je nabídnout komplexní služby pro pohodlný a co nejrychlejší pohyb od domu k domu. Díky využití moderních technologií a uživatelsky snadno dostupných mobilních aplikací bude je možné do Pražské integrované dopravy zapojit kromě metra, tramvají, autobusů, trolejbusů, vlaků, přívozů či lanovek i sdílená jízdní kola.

„Z tohoto projektu mám velkou radost! Propojení sdílených kol s kuponem na MHD běžně funguje v mnoha zahraničních městech, a tak nevidím důvod, proč bychom nemohli tento bonus k Lítačce nabídnout i Pražanům. Kola jsou užitečným doplňkem systému dopravy ve městě, a to hlavně na střední a krátké vzdálenosti,“ říká Zdeněk Hřib, primátor hlavního města Prahy.

„Chceme Pražanům usnadnit „první a poslední míli“ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD. Kola a MHD se nevylučují, naopak se mohou výborně doplňovat, když se potřebujeme rychle dopravit třeba ke stanici metra nebo naopak se z MHD dostat domů. I proto jsme začali ve velkém přidávat cyklostojany ke stanicím metra a připravujeme je i u tramvajových přestupních uzlů. Po pár měsících projekt vyhodnotíme a uvidíme, jestli a jak má cenu pokračovat dál. Starat se o město není jen o opravách silnic, chodníků a tramvajových tratí nebo budování nové infrastruktury. Musíme zkoušet nové a neotřelé věci. Především v momentě, kdy něco v zahraničí úspěšně funguje. Cyklodepo nám taky skvěle šlape,“ doplňuje náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.

„Kombinací těchto dvou udržitelných způsobů přepravy po Praze chceme motivovat lidi k ještě vyššímu využívání hromadné dopravy a nabídnout jim ještě pohodlnější a rychlejší cestu i v místech, kde MHD nenabízí tak časté intervaly,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík.

V případě mobilní aplikace PID Lítačka se jedná o další rozšíření funkcionalit, které jsou uživatelům k dispozici. „Společnost Operátor ICT vyšla vstříc společnostem, které uzavřely dohodu s hlavním městem na provozování bikesharingu, a poskytla jim uživatelské rozhraní pro využití v jejich mobilních aplikacích. Díky tomu bude možné ověřit, zda má uživatel předplacený měsíční nebo dlouhodobý kupón,“ říká generální ředitel OICT Michal Fišer.

„Od začátku fungování Rekol věříme, že sdílená kola a městská hromadná doprava nejsou konkurencí, ale vzájemně se skvěle doplňují. To se ukázalo mimo jiné letos v létě v rámci uzavírky Vyšehradského tunelu, při které mohli Pražané využít náhradní cyklodopravy zdarma. Otevřenost podzimního zkušebního provozu pro více poskytovatelů je krokem správným směrem, díky zdravé soutěživosti jsme neustále tlačeni se vyvíjet a Pražané si zároveň mohou vybrat dle svých preferencí a zóny působení jednotlivých poskytovatelů, které mohou i střídat,” sděluje zakladatel společnosti Rekola Vítek Ježek.

„Nextbike spolupracuje s provozovateli městské hromadné dopravy po celém světě a my jsme velice rádi, že projekt takového formátu vzniká i v Praze. Bikesharing by neměl být brán jako konkurence hromadné dopravy, naopak, v chytrých městech je tato služba skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD tak, aby byla doprava po městě pro občany co nejefektivnější, a tomu může tento projekt velmi pomoci. Toto téma zajímá více českých měst a myslím, že úspěšný pilotní projekt v Praze by byl skvělým odrazovým můstkem nejen pro Prahu, ale i pro další města ČR,” uzavírá Tomáš Karpov z Nextbike.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Podrývají naši demokracii lživou propagandou a falešnými sliby

Dobrý den, jestli vás chápu dobře, považujete se za demokraty. Přijde vám ale demokratické a také nějak prospěšné, když haníte všechny, kteří mají jiný názor než vy? Mám také dojem, že tato vláda se s těmi, co mají jiný názor vůbec nebaví, jen je onálepkuje. To myslíte, že je ta cesta, jak čelit pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

18:33 Kobza (SPD): Green Deal jako demagogie aktivistů

Komentář poslance SPD po sněmovní konferenci vědců, která zpochybnila teze o globálním oteplování zp…