Tulpa (SLK): Linka důvěry Liberec slaví 30 let

25.05.2022 11:30 | Zprávy

Dne 15. března 2022 Linka důvěry Liberec oslavila 30 let od svého založení. Za toto období jejího nepřetržitého fungování přijali pracovníci linky přes 150 tisíc kontaktů, a to telefonicky nebo e-mailem.

Tulpa (SLK): Linka důvěry Liberec slaví 30 let
Foto: youtube.com
Popisek: Petr Tulpa (SLK)

Průměrný roční počet kontaktů je více než 5 tisíc. Nejvíce kontaktů LD zaznamenala v roce 2016, kdy bylo přes 10 tisíc kontaktů. Po celou dobu své existence funguje linka v nepřetržitém provozu. 

„Velice mě těší, že již dlouhá léta funguje v České republice tak významná a velice potřebná organizace, kterou Linka bezpečí bezesporu je. Děti i dospělí jsou dnes vystaveni velkému množství nástrah. Pomoc od odborníků v těch nejvypjatějších momentech, kdy se lidská duše potřebuje vyzpovídat ze svých trápení, je nesmírně důležitá," uvedl Petr Tulpa, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti. 

Činnost Linky důvěry Liberec v letech 1992–2022

Linka důvěry Liberec funguje již 30 let v nonstop provozu (24 hodin denně) a poskytuje telefonickou krizovou pomoc. Služba je poskytována pouze telefonicky nebo e-mailem, nikoliv ambulantně. Služba je anonymní, volající nemusí sdělovat žádné svoje osobní údaje. Linka důvěry není bezplatná, volající platí poplatek svého telefonního tarifu.

Zavolat může kdokoliv bez ohledu na věk s jakoukoliv problematikou. Linka důvěry je registrovanou sociální službou Telefonické krizové pomoci a poskytuje podporu a pomoc osobám, kteří jsou v krizi nebo obtížné situaci, kterou nedokážou zvládnout sami.

Linka důvěry Liberec patří mezi 19 nonstop linek v celé České republice, které v současné době fungují a je členem České asociace pracovišť linek důvěry (ČAPLD).

Základní formy poskytovaných služeb:
telefon: 485 177 177 nonstop
mobil:  606 450 044 nonstop (formou SMS služby Linka důvěry neposkytuje)
e-mail:  pomoc@linka-duvery.cz (odpověď nejpozději do 5 pracovních dnů)
web:     www.linka-duvery.cz

Statistické údaje od roku 1992–2022:
Pracovníci linky důvěry přijali celkem 151 409 kontaktů.
Dle věkového rozlišení převažuje věk uživatelů mezi 30 – 50 rokem. Muži i ženy, a to přibližně v poměru 47% muži a 53% ženy.
Na Lince důvěry Liberec pracují odborníci různých profesí, kteří prošli speciálním výcvikem v telefonické krizové intervenci a internetovém poradenství
Každý nastupující pracovník projde důkladným zácvikem pod vedením intervizora
Pracovníci se řídí Etickým kodexem, který byl přijat na sněmu České asociace pracovníků linek důvěry v roce 1998 a doplněn v roce 2003. Dále se řídí Etickým kodexem internetové poradny.
NEJČASTĚJI ŘEŠENÉ PROBLEMATIKY

Problematika osobní a existenciální

Do této kategorie můžeme zařadit např. problémy s prožíváním dané situace, osamělost, sebevražedné úvahy, úmrtí blízké osoby. Mezi náhlé traumatizující události můžeme řadit autonehody, přepadení, znásilnění, živelná katastrofa, ztráta zaměstnání a další.

Problematika 1992 - 2022 / Počet hovorů
Problémy osobní a existenciální / 86684

Problematika mezilidských vztahů

Další častá problematika, která se objevuje v hovorech, je problematika mezilidských vztahů. Problémy v partnerství, manželství (nevěra, hádky, problémy v komunikaci), v rodině (vztah rodičů a dětí).

Problematika 1992 - 2022 / Počet hovorů
Problematika vztahová / 39643

Problematika Sociálně právní

Problematiky, kam spadají dluhy a nezaměstnanost.

Problematika 1992 - 2022 / Počet hovorů
Problematika sociálně právní / 9536

Problematika zdravotní

Zdravotní problematika, kdy volající nejvíce řeší konkrétní tělesnou nemoc, zejména prožívání spojené s nemocí. Dále sem spadá sexuální problematika.

Problematika 1992 - 2022 / Počet hovorů
Problematika sociálně právní / 9536

Další řešené problematiky jsou:

Závislosti a sociální patologie. Zde se opakují témata domácího násilí, alkoholismu a gamblerství.
Syndrom CAN (syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte). Nejvíce volají již dospělí jedinci, kteří se vyrovnávají se zážitky z dětství nejčastěji s tématy psychického týrání a sexuálního zneužívání.

Linka důvěry Liberec zahájila svou činnost 15. března 1992, a to jako první nezdravotnická linka důvěry v Československé republice.  Jejími zakladateli byli tehdejší ředitel Okresního ústavu sociálních služeb Mgr. Ivo Brát (bývalý ředitel CIPSLK, p.o.) a PhDr. Bohumila Baštecká, Ph.D. (první vedoucí služby), kteří zároveň stáli u zrodu České asociace pracovníků linek důvěry (ČAPLD, vznik 1995). O zajištění provozu se zásadním způsobem zasloužil i tehdejší Okresní úřad v Liberci.

Linka důvěry Liberec je pracoviště sociálních služeb registrované Krajským úřadem Libereckého kraje, zřizovatelem je Centrum intervenčních a psychosociálních služeb Libereckého kraje, p. o.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rajchl (PRO): Trpí Česká republika stockholmským syndromem?

18:05 Rajchl (PRO): Trpí Česká republika stockholmským syndromem?

Reakce na svém veřejném facebookovém profilu na zvýšení poplatku za transfer plynu přes německé územ…