Dámy a pánové, takže se tady scházíme po úporném snad více než šesti- osmiměsíčním boji. Protože jestli si vzpomínáte, tak kolega Kučera se tady pozastavoval, když to řeknu mírnými slovy, nad tím, že nikdo se nevěnuje problému, který máme, a to sice neplatných posouzení dokumentace projednání vlivu na životní prostředí, jak tady ostatně říkal pan ministr. My jsme se potom několikrát pokoušeli v březnu, v dubnu, v květnu zařazovat ten bod na jednání Sněmovny. Vy jako koalice jste to zamítli a poté, co čtvrtý nebo pátý pokus v této řadě udělal neúspěšně můj kolega Stanjura, tak jsme sáhli k tomu, že jsme iniciovali svolání mimořádné schůze, které pokud tento bod projde, jako že předpokládám, že projde, tak bych to považoval v tuto chvíli za to, že byl naplněn účel mimořádné schůze a měli bychom se tady shodnout na tom, že ji tady uzavřeme.
K tomu vlastnímu, co máte před sebou. Jsem poměrně skeptický k tomu, jak je udělaná právní konstrukce. Říkám předem, uvědomte si, že je to bezprecedentní návrh zákona, který může dokonce poškozovat nebo popírat ústavní práva dotčených občanů, to mně nikdo nevyloučil. Upozorňuji, že to prolamuje evropskou legislativu i českou legislativu. Řeší to nějakou naléhavou situaci, do které se domnívám, že nás dostal premiér této vlády a ministři, kteří za to zodpovídali. Samozřejmě resortně pan ministr Brabec. A i když vím a dostal jsem od něj myslím sedmi- nebo osmistránkový přehled o tom, které kroky, jaká skupina, co bylo učiněno, tak my jsme dlouhodobě vyzývali k tomu, že je třeba jednat v Bruselu na nejvyšší úrovni, tzn. na úrovni premiéra. Já se ptám, jestli ty desítky miliard nestály za to, aby pan premiér zvedl své tělo, když to řeknu slušně, a odjel do Bruselu jednat například před dvěma lety, třemi roky, když začala fungovat tato vláda apod. Ale to zřejmě zůstane bez odpovědi.
Co se týká toho jazyka. Když jsme měli včera konzultaci s panem ministrem, tak jsem se pozastavoval nad tím i na české poměry velmi nezvyklým právním jazykem. Bylo mně řečeno, že takto to Evropská unie chce. No budiž.
Už tady byla řeč o tom, že z těch staveb, protože původní seznam zahrnoval ještě ten 11. celek. Ono je to technicky děleno více staveb než těch deset, které tam máte. Ale nebudu všechny informace pouštět, protože jsou tam některé sdružené, takže je to ještě o něco malinko lepší než by se mohlo na první pohled zdát. Nicméně vypadla klíčová stavba, a to je stavba 511, což je stavba na Pražském okruhu, která spojuje, když jdu od jihovýchodu, stávající dokončenou část Pražského okruhu mezi plzeňskou D5 dálnicí a brněnskou D1. A úsek 511 je navazující na tuto stavbu a končí v katastru obce Běchovice.
Jestli dneska je nějaká důležitější stavba, která neexistuje v České republice - myslím silniční stavbu - tak je to právě tato komunikace. Z jednoho prostého důvodu. Sice se tady mluví o transevropské síti, tak ony jsou dvě katagorie. Je ta jádrová, corg, kde Českou republikou prochází pouze dva koridory. Jeden je číslo 4, který začíná ve Stockholmu ve Skandinávii, pokračuje přes Berlín, Drážďany, Prahu na Brno, Bratislavu, Budapešť, Bělehrad a končí myslím že v Istanbulu.
A zároveň v oblasti hlavního města Prahy má tento koridor odbočku 4A, která vede na Plzeň a Norimberk a Mnichov. A ten druhý, ten je, když to vezmu bagatelně, od severu na jih Moravy. Ty další, to je potom podřazená skupina a musím konstatovat, že všechny stavby, které tam jsou s výjimkou jedné, jsou na té nižší skupině, nejsou na těch klíčových transevropských koridorech, takže při diskusích jsem se obával, jestli náhodou to není jinak, když se tam mluví jako o podmínce, že to je na transevropské dopravní síti. Byl jsem ubezpečen, že nikoliv.
Ale zpátky k 511. Ta pětsetjedenáctka je důležitá z několika důvodů. Jednak ona spojuje většinu, nebo kdyby existovala, tak by spojovala většinu dálnic, protože dneska už rychlostní silnice nemáme, které ústí do Prahy, to znamená, začíná to u hotových úseků u Ruzyně D7, pokračuje to přes karlovarskou D6, potom je D5 od Plzně, potom je strakonická D4, pak je Pankrácká radiála a následně D1, pak je D11 - hradecká dálnice, pak je na Mladou Boleslav D10 a vlastně po čtyřpruhové komunikaci už by existovalo spojení, byť ještě tedy vnitřní Prahou, ale přece jenom tím vnějším koridorem na teplickou nebo ústeckou D8.
Navíc v tomto směru je obrovský nebo velký podíl nejtěžší nákladní dopravy - z jednoho prostého důvodu. Jednak tedy, že propojuje řadu dálnic, které jsem tady jmenoval, a za druhé, ona vlastně je spojnicí, po které se vozí průmyslové produkty snad z nejprůmyslovějších oblastí ČR, což je Kolínsko, Mladoboleslavsko, to znamená, všude jsou montována auta. Pak je tam ještě řada segmentů ze strojírenského průmyslu ve východní části dnešního Středočeského kraje. Pak to samozřejmě zachytává i transport zboží z Hradecka, Pardubicka apod. atd. Pokud by tato silnice existovala, tak by zároveň už přece jenom přispěla, byť ještě chybí velká část D35 mezi Opatovicemi a Olomoucí nebo Litovlem, tak by stejně redistribuovala dopravu v celé ČR a zároveň by redistribuovala dopravu na Pražském okruhu. Bohužel dneska jeden z klíčových středoevropských dopravních koridorů vede vnitřním městem. To se realizuje po Štěrboholské radiále, realizuje se po Jižní spojce, na ulici 5. května to najíždí na Pankráckou radiálu a vlastně pak to pokračuje na D1. Každé auto, které jede touto cestou, ať už nákladní, nebo osobní, tak jede o deset kilometrů více, než by jelo v plánované stopě té pětsetjedenáctky. Pro Prahu je to obrovské politikum, protože s menší či větší intenzitou význam této části okruhu ve spojení s tím, co bylo uděláno v uplynulých obdobích a historicky dokonce i v éře socialismu, tak absence této stavby znamená, že nepříjemnými dopady automobilové dopravy je podle některých odhadů s různou intenzitou zasaženo 300, podle některých větších studií až 400 tisíc lidí. Podotýkám, že vnější okruh, Pražský okruh, jak je oficiální název s velkým P, nefunguje a objízdná nebo transportní doprava kolem Prahy je jenom menší část, má zejména zhruba z 75 % - dříve to tak bývalo, nevím, jestli se trošku upřesnily výpočty - přenášet vnitroměstskou dopravu, nasávat na sebe tu dopravu, to znamená, že i tato osobní doprava, vnitroměstská zůstává v uliční síti.
Proto vás nepřekvapím, postoj TOP 09 bude takový, že tedy samozřejmě nebudeme pro veto režimu paragrafu 90. Za další, že v případě, že tady pan ministr ubezpečí, pan Sobotka už na to svolává tiskové konference, jak jsem někde viděl. Juncker s tím souhlasí. Souhlas Junckera ještě neznamená, že s tím musí souhlasit nutně DG Envi, nicméně i s tímto rizikem my aktivně, protože nechceme škodit a chceme se podílet na hledání jakýchkoliv cest, nejenom aby se stavěly potřebné komunikace v ČR a ta jedna železnice, aby se i dál nepropadalo dramaticky české stavebnictví, tak my pro to ruku zvedneme. Doufáme, že budete tak zodpovědní - a velmi mně tady chybí paní ministryně Šlechtová, aby nám tady řekla svůj názor na tuto podobu zákona - nicméně doufám, že budete tak zodpovědní a budete postupovat tak, aby nedošlo k případnému ohrožení čerpání všech tvrdých operačních programů pro toto programovací období, kde se hraje o 650 mld. korun.
A moc bych vás vyzval, protože v Praze skutečně, a vy už jste něco o tom slyšeli, já nejsem příznivec nějakých póz, protože zakazovat někam dopravu, když nemám náhradu, na to nedoplatí jenom dopravci, to by bylo to nejmenší, ale mohlo by to položit firmy. My jsme tady v minulosti, teď mluvím za Pražany, také vyhrožovali státu, ať koná ve věci silničních staveb kolem Prahy rychleji. Nestalo se tak a sám vím, co si asi můžou pražské samosprávy dovolit a co si nemůžou dovolit, nicméně prosím, abyste ještě věnovali pozornost tomu, že bych chtěl, až schválíme ten zákon, tak následně hlasovat o doprovodném usnesení, které si vám tady dovoluji přečíst, a pak bych ho ještě jednou detailně načetl před hlasováním. Usnesení by bylo:
1. Poslanecká sněmovna ČR vyjádřila hluboké znepokojení nad skutečností, že bude nutné opakovat proces posuzování vlivů na životní prostředí u projektu D0 (R1) - protože se překlápěly, tak aby to bylo zcela zřejmé a byli jsme v intencích - silničního okruhu kolem Prahy 511, úsek D1 - Běchovice, čímž dojde k oddálení realizace této klíčové stavby.
2. Poslanecká sněmovna ČR považuje současný stav, kdy je transevropská doprava realizována na místních komunikacích hl. m. Prahy, za situaci mající vážné negativní dopady na zdraví a kvalitu lidí a životní prostředí v místech dotčených současnou dopravou.
3. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby vyvinula maximální úsilí k odstranění tohoto negativního stavu, k zajištění potřebných finančních prostředků a k co nejrychlejšímu zahájení stavby D0 (R1) silničního okruhu kolem Prahy, stavba 511, úsek D1 - Běchovice.
4. Poslanecká sněmovna žádá Ministerstvo dopravy o informování hospodářského výboru Poslanecké sněmovny ČR jednou za čtvrt roku o postupu přípravy této stavby.
Já bych si vás dovolil, není to agresivní, není to útočné usnesení, kterým vás tady chci deklasovat. Samozřejmě bych jich mohl napsat celou řadu jiných, celou řadu tvrdších, kde bych se dotýkal i toho, kdo za tuto situaci může. Nedělám to a moc prosím, abychom směrem k hl. m. Praze a k pražským samosprávám na jihovýchodě a východě Prahy a přilehlým obcím vyslali jasný signál, že tato akce bude prioritní a že vláda použije všech řádných i případně legislativně možných mimořádných prostředků k tomu, a případně zajistí státní zdroje, národní zdroje, aby stavba tohoto důležitého segmentu Pražského okruhu začala pokud možno zítra. ***
Děkuji a moc bych prosil, abychom alespoň toto usnesení směrem k té stavbě přijali.Co se týká toho, kdybyste k tomu měli nějaké připomínky, ale já skutečně chci, aby to byl široký konsenzus, protože upozorňuji na to, že se blíží krajské a senátní volby. Myslím si, že alespoň k tomuto byste se měli přihlásit všichni. Změní to život vám všem, protože všichni jezdíte do Prahy a z jakéhokoli směru. Nejvíc to pomůže Praze. Skutečně chci, aby to nebyla prázdná fráze na hospodářském výboru s tím, že první informaci bych tam očekával dejme tomu někdy začátkem září. Pan ministr kýve, že ano. A od toho by se odvíjely tříměsíční cykly, kde bychom dostávali písemné informace a případně řešili tu situaci.
Jenom upozorňuji na to, že nebudu váhat, a v okamžiku, kdy bude jasné, že neděláte dostatečně manažersky dramatické kroky ke zrychlení přípravy, tak budu shánět opětovně podpisy pro svolání mimořádné schůze, jak jsem to udělal posledně. Děkuji za pozornost.