Velmi často se čeští občané ptají, proč nemají platy jako mají Němci, když pracují stejně intenzivně, dávají do toho stejnou fyzickou námahu, hospodářský výbor byl předminulý týden v Bavorsku. Navštívili jsme tam skutečně špičková pracoviště, která organizují koordinaci a spojku mezi vědou, výzkumem, vývojem, inovace a podobně. Upozorňuji vás, že když se podíváte jejich optikou, tím, co se tam děje, na náš rozpočet, tak, pane premiére, vy nejdete vstříc těmto inovacím, této moderní společnosti, této bohaté společnosti, ale posíláte celou společnost prostřednictvím rozpočtu přesně opačným směrem.
Bohužel pan vicepremiér vlády v této věci není kvalifikován, zjevně už to do konce volebního období nedohoní. My se tady asi pokusíme znovu udělat nějakou legislativní iniciativu, zbytečně jenom kvůli nějakým koaličním mindrákům jste zabili pokus o novelu stotřicítky, na které se podíleli kupodivu topáci a členové hnutí ANO.
Zabili jste zcela zbytečně a tím jste i umrtvili poměrně ojedinělý pokus o to, aby se tato oblast někam pohnula. Doporučoval bych vám, abyste si sedli všichni do autobusu, členové vlády, a do toho Bavorska se na ta pracoviště dojeli podívat.
Co se týká dopravy, to už je velmi smutná kapitola. Toto období navzdory tady vicepremiérovým prohlášením bude co se týká uvedení do provozu nových dálnic zřejmě nejhorším vůbec od začátku výstavby dálniční sítě v bývalém Československu a následně České republice, které začalo v roce 1970, protože když vezmu toto období, tak z těch hrubých čísel v roce 2014 to byla dokončovačka, bylo uvedeno 7,3 km, tehdy ještě rychlostní silnice z Hrádku nad Nisou na státní hranici, je to ten tah Liberec - Žitava. O rok později byla uvedena ta podivná stavba, tj. na Karlovarské, dneska D6, 4,1 km a v letošním roce, pokud vám to odjede dolů do Labe ze svahu Středohoří, tak otevřete asi 12,5 km D8, takže suma sumarum to bude nějakých necelých 25 km. 25 km bylo najednou otevíráno v červnu 2013 dálnice, dva úseky D3 mezi Táborem a Veselí nad Lužnicí, tak jenom, abychom si řekli, jakže konečně investujete do dálnice. Tady je skutečně vytvářen metrix, protože stejné stavby jsou pořád aplikovány, jak je rozestavěno, jak se zahajuje, akorát to nějak nemá žádné konce a chybějí ty dokončené dálnice. Zase dneska ve vašich médiích vyběhla atraktivní mapka, jak bude Česko jedním velkým staveništěm, ale ta realita je přesně opačná a čísla stavebního průmyslu mluví jasně. V takovémto ekonomickém rozpuku a v minulých měsících přes léto byl meziroční propad stavební výroby 13,5 %, teď jásáte, že to kleslo na 6,5 %. To je opravdu výsledek minus 6,5 %. Inženýrské činnosti se dramaticky propadly téměř o polovinu, 43 % meziročně, takže ta čísla z toho sektoru jsou naprosto jasná. Domnívám se, že veřejnost by už měla mít právo na pravdu, co se v tomto resortu opravdu děje. A to, že máte přebytky, vždyť z oficiálních zdrojů si je najděte, jak katastrofálně nevyčerpali státní fond dopravní infrastruktury, resp. jeho dva klíčoví investoři, a to je Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC, železniční stavby, jak katastrofálně nevyčerpaly miliardy v loňském roce a ty se převádějí, takže pořád se holedbáte přebytky, ale tahle země a občané se zabíjejí na vyasfaltovaných polních cestách, které byly narýsovány za c. a k. Rakouska. To je ta skutečná realita. Tři roky, a kdo ví, jak by to dopadlo, kdybychom to tady netlačili a nepožadovali naléhavé předložení novely stavebního zákona a novely EIA, na to je usnesení tady ze Sněmovny. Vy jste tady, pane vicepremiére, nebyl, tak snad ani v tomhle období se už podle těch zákonů, které by to zrychlily a my to budeme podporovat, tak bychom se asi za čtyři roky nedočkali. To je ta skutečná tvář této republiky. A já vás naléhavě, pane vicepremiére žádám, už tady zase není, abyste skutečně ještě po zbytek tohoto funkčního období přestali tady tlačit ekonomiku minulého století a skutečně nasměrovali Českou republiku na technologické, moderní, inovativní společnosti. Zatím jste pro to neudělali nic a dáváte na to méně peněz, je tam horší situace, než byla v době krize.
Děkuji za pozornost.