Co si myslíte o globálním finančním kolapsu? Vítejte v Mladé Boleslavi, Kolíně a Nošovicích: tak takhle bych v budoucnosti po česku parodoval skutečnou scénu z roku 2008 (když už byla v běhu hypotéční krize), když se ekonomický novinář zeptal vystresovaného výkonného ředitele mezinárodní banky v New Yorku, co si myslí o hrozbě globálního finančního kolapsu. Víte, co tehdy odpověděl bankéř? "Vítejte v Detroitu".
Proč o tom píšu? Odvyprávím vám příběh města Detroitu, jehož menší české sestřičky jsem vyjmenoval výše. Detroit byl v padesátých letech hlavním městem automobilového světa. Zde chrlila svoje auta tzv. "velká trojka" - Ford Motor Company, General Motors a Chrysler. Detroit měl 2 milióny obyvatel. Automobilový průmysl USA tehdy přímo, či nepřímo zaměstnával každého šestého pracujícího Američana. V krizi 2008 Chrysler zbankrotoval a zbylí dva se potácely nad propastí. General Motors si koupil italský Fiat. Jako klíčový důvod, proč se Detroit proměnil v město duchů (počet obyvatel klesl na 800 tisíc), je uváděno úmyslné přehlížení technologických inovací. Tyto firmy ignorovaly tržní trendy a ekologické změny. Dokonce bojovaly proti standardům čistšího paliva! A zatímco asijské automobilky Nissan, Toyota.. inovovaly seč jim síly a inženýři stačili, Američané "vylepšovali" designové detaily- barevné kombinace, mřížky chladičů, tvary světel... Už na sklonku padesátých let někteří varovali, že se jedná o dynamické zastarávání. Zatímco Japoncům zisky rostly, americkým automobilkám klesaly, až na podzim 2008 General Motors přišel na buben. I u nás se v souvislosti s přerostlými "koráby pouště" mluvilo o americkém způsobu života (ne, že by tato strategie pár roků v USA trochu nezabírala, ale nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně). Vánoce 2008 tak byly v USA ve znamení proseb, aby inovační spánek "velké trojky" zaplatili daňoví poplatníci, což se nakonec i částečně stalo. Už tehdy se psalo, že téměř vůbec tamní výrobci nezareagovali na trendy ve vývoji elektromobilů (v roce 2008!).
Proč to píšu? Aktuálně slyšíme o nástupu elektromobility v Evropě. Naše země se se svými spalovacími motory může ocitnout v pozici USA 2008. Zaděláno na to máme. Bylo by hrubou chybou, kdyby naši politici svými výroky podporovali nadnárodní firmy, aby skanzenem výběhových technologií 20. století udělaly právě naši zemi. Situace není jednoduchá. Stále není tak úplně jasné, jestli autům budou energii poskytovat baterie, nebo vodík. Ale jedno je jasné. Éra klasických spalovacích motorů se chýlí ke konci. O rychlosti konce rozhodne trh. Čím dříve si nahou pravdu přiznáme, tím více máme šanci zabránit, aby uprostřed Evropy vznikl "rezatý střed".