Ke konci své politické kariéry jsem s výjimkou SPD dal dohromady tiskovku všech parlamentních stran a ve Sněmovně usnesení o výstavbě VRT podpořili téměř všichni, tuším, že jeden z přítomných se zdržel. Takovou podporu tento infrastrukturní projekt měl. V následných volbách se všichni (snad až na TOP 09) předháněli v bilboardech, kdo dojede z Brna do Prahy a opačně dříve.
Tím až na drobné vše skončilo. Poslanci se tehdy v dlouhém usnesení přihlásili např. k tomu, že chtějí moderní dráhu na návrhovou rychlost 300km/h a řadě dalších věcí. Mám ale pocit, že resort dopravy si dělá z usnesení zákonodárců tak akorát srandu. Na Moravě se začala připravovat trať na 200 km/h. A při vší úctě, těch 11 lidí na SŽDC, kteří se VRT věnovali, republiku nespasí. Ve Velké Británii od rozhodnutí o VRT do kopnutí do země uplynulo 8 roků. Za Babiše uplynulo 8 roků, a kromě nějakých přípravných projektových prací - nic. Takhle se důležité projekty opravdu, ale opravdu nedělají.
A zpátky k TOP 09. Když jsem připravoval Vizi 2030 (možná ji ještě někde zastrčenou na webovkách mají), tak jsem snil o tom, že VTRky udělají z Česka městský stát, kde bude otázkou hodin dostat se z jednoho konce země na druhý. Chtěl jsem, aby z poslední osady v republice (až na několik lokalit) se lidé do Prahy dostali nejvýše za tři hodiny (převážně po železnici), chtěl jsem, aby VRT byla státní službou, ekonomicky dostupnou pro všechny občany. Ti by tak měli možnost dojíždět za špičkovými lékaři, za obchodem, za blízkými apod. To vše rychle, ekologicky a bezpečně.
Proto ne, co jsem nedávno četl, že primárním cílem je mezinárodní spojení, ale naopak nejlepší projekt v politice soudržnosti naší země. To by bylo pro nás cennější, než pouhý mezinárodní tranzit.
Z toho bychom měli asi tolik, jako z kamiónů devastujících naše dálnice. Mapa dostupnosti českých měst s VRT je rovněž součástí Vize 2030.
Už před nějakými šesti roky jsem byl na konferenci VRT v Pardubicích. Čeští podnikatelé už se na technologie potřebné pro VRT připravovali. Například schopností vyrábět štíhlé výhybky pro odbočování ve vysokých rychlostech.... Zato u státu se jen hlemýždím tempem skoro nic neděje. Zato z keců bychom mohli postavit Čínskou zeď.
Není pravdou, že by se v Česku nedaly dělat zázraky. Několikrát jsem jako politik i manažer měl šanci prosadit či realizovat hezké projekty. A věřte, když dáte lidem šanci dělat moderní, nebo jinak zajímavou práci, netrestáte je za nechtěné chyby, ale hledáte s nimi jejich řešení, najednou je z otrávenosti nadšení a ti lidé makají za vás. Najednou jsou před vámi jiní Češi. Zažil jsem to při rekonstrukci Obecního domu, u tramvaje na Barrandov, u tunelů Mrázovka, při rekonstrukci Národního muzea atd. Jenže když jsou nadřízení hajzlové, zamindrákovaní lemplové, zbabělci či alibisti, vše směřují na osobní slávu, politická koryta, vlastní kšeftíky, lidé to velmi brzo vycítí, a potom je z toho jen ta Čínská zeď keců a slepých uliček.
Předseda Klubu angažovaných nestraníků