Dvě funkce, jeden plat....
Paní senátorko, prý jste předkladatelka návrhu zákona, který by měl zrušit praxi, při které mohli politici brát při výkonu funkce ústavního činitele rovněž plat za uvolněnou funkci na úrovni kraje či obce. Jakou šanci návrhu dáváte? A co říkáte na to, že se ústavním činitelům a zákonodárcům mají zvyšovat platy jak navrhuje Drábek? A souhlasíte s názorem Kubery, který si dlouhodobě myslí, že by poslanci a senátoři neměli dostávat náhrady, ale všechno by mělo být v rámci jednoho platu?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
25.07.2012 20:57:57 - Ing. Jana Juřenčáková
Děkuji Vám za Váš dotaz a pokusím se odpovědět:) Každý den má jenom 24
hodin a přesto se najdou mezi námi jedinci, kteří jsou schopní vykonávat
více funkcí. To je v pořádku, ale pokud jsou za všechny tyto funkce
placeni státem několikrát, to se mně už v pořádku nezdá. Návrh zákona
vychází z toho, že pokud ústavní činitel, tj. poslanec nebo senátor,
pobírá plat za svou funkci a při tom navíc vykonává ještě funkci
například hejtmana, uvolněného krajského radního, uvolněného
primátora, uvolněného starosty, pobírá dva platy za dvě funkce na plný
úvazek. Každý soudný člověk musí potvrdit, že to fyzicky není dlouhodobě
možné, protože to znamená, že by musel pracovat 16 hodin denně. Proto
navrhujeme, aby ústavní činitel pobíral plat za svou ústavní funkci a
každá další funkce byla odměňována jako neuvolněná. Tato změna přinese
úsporu v obecních, městských a krajských rozpočtech a navíc se snad
zastaví kumulace funkcí, která tyto funkce vlastně degraduje. Podobný
návrh předložili, aniž bychom to věděli, zástupci ODS, takže zde
předpokládám, že ze strany ODS bude mít návrh podporu. V Senátu je tato
kumulace funkcí většinou u členů klubu ČSSD, proto bude zajímavé
sledovat, zda si sami proti sobě zvednou ruku. Já osobně jsem členkou
Dozorčí rady Krajské nemocnice T. Bati ve Zlíně a můj čistý roční příjem
za tuto funkci je 18.960,- Kč, minimálně tuto celou částku každoročně
daruji zpět do KNTB a.s. Co se týká zvyšování platů pro ústavní činitele a zákonodárce, tak neznám podrobně rozsudek Ústavního soudu, kvůli kterému byl tento návrh předložen. Nevím také souvislosti s návazností platů pro soudce, takže se mně k tomu těžko vyjadřuje. Ale obecně nesouhlasím se zvýšením platů pro členy Parlamentu ČR, vlády a vládní úředníky za situace, kdy se většině společnosti snižují její příjmy.
S návrhem kolegy Kubery, který dlouhodobě podporuje to, že bychom měli mít jediný souhrnný příjem, ze kterého bychom si platili veškeré náhrady, nesouhlasím. Když se ale zamyslím, tak každý hejman, starosta či primátor má ke své práci vybavenou kancelář, telefony, auta či cestovní náhrady, asistentky, administrativní pracovníky. Zákonodárce, pokud nemá k dispozici služební auto a telefon, tak si musí auto a telefon pořídit, pronajmout kancelář, zajistit administrativu. A to co starostům platí jejich obec či město, tak zákonodárcům platí PS nebo Senát s určitým limitem, takže existuje určitá kontrola, která je nutná.
Na podporu našeho návrhu zákona budeme sbírat podpisy na petici, takže věřím, že i díky této podpoře bude náš návrh v blízké době schválen.