Zároveň tedy chci říct, že mě mrzí, že tady byla taková nekomfortní situace v pátek. Ale jenom chci říct, že jsem opravdu byl řádně omluven z jednání Poslanecké sněmovny. Děkuji za to, že bylo vyhověno nakonec, že ten bod je projednáván dnes. Byl jsem omluven z důvodu jednání na konferenci, která byla součástí aktivit předsednictví České republiky v Evropské radě.
Nyní k tomu návrhu, který tady máme. Chci na úvod avizovat to, co jsem tady říkal, už když jsme tento návrh projednávali zhruba před měsícem v rámci prvního čtení. Že tento návrh jsme opravdu vyslali do legislativního procesu jako - (Silný hluk v sále. Žádá předsedající o zjednání klidu.)
Děkuji. - jako návrh, kterým chceme řešit jednu konkrétní oblast a to je otázka podpory pěstounů, především nezprostředkovaných pěstounů. Stala se tady situace, kdy loňskou změnou zákona, kdy se upravoval nový systém podpory pěstounů a vytvořily se oblasti jedné části pěstounů, takzvaných zprostředkovaných a nezprostředkovaných, kdy nám ti takzvaní nezprostředkovaní vypadli ze systému důchodového pojištění.
Česká republika v minulosti dělala řadu opatření, aby rozšířila podporu pěstounů, abychom tuto činnost, tuto péči o děti, do určité míry zatraktivněli, abychom odbourali lidem bariéry, kdy se třeba rozhodují, zda třeba nejenom z různých jiných důvodů, ale těch ekonomických, zdali jsou schopni například se postarat právě o tyto děti, tak abychom jim to umožnili.
Takže my jsme v České republice ten systém opravdu postupně rozšiřovali z hlediska té podpory. V roce 2013 se stalo to, že pěstouni - a myslím, že naprosto správně - byli zahrnuti i do systému důchodového pojištění. To se změnilo. Od 1. ledna opravdu část - (Stále silný hluk v sále. Opět se obrací na předsedající se žádostí o zjednání klidu.)
Já vás opravdu poprosím, koho to téma nezajímá, problematika pěstounské péče, tak abyste se rozhodli například se těm debatám věnovat mimo, ale není to komfortní tady načítat tento bod, když je tady takový hluk v sále.
Došlo ke změně. Od 1. ledna ta část pěstounů, kteří byli v té kategorii nezprostředkovaní, nám z toho systému důchodového pojištění prostě vypadla. Je to podle mě v rozporu s nějakým, za prvé, principem podpory pěstounské péče. Víme, že chceme snižovat počty dětí v ústavní péči, chceme podporovat právě pěstounskou péči a jde to proti tomu duchu, kdy tyto lidi chceme podpořit, ocenit. Zároveň je to i v rozporu s nějakým legitimním očekáváním těch lidí. Protože ti lidé viděli, že tady tato forma podpory je a, řekněme, někdy v polovině loňského roku se tady tento přístup změnil. Takže my touto novelou máme ambici řešit tuto jednu část.
Vnímám to, že se tady rozeběhla velmi intenzivní debata o tom upravit podmínky i pro lidi, kteří pracují v rámci záchranné služby v České republice. Minulá Sněmovna na závěr svého volebního období rozhodla o tom, že chce ocenit tyto lidi, kteří pracují v rámci rychlé záchranné služby jakožto lidi, kteří opravdu jsou do určité míry i lidé, kteří aktivně přispívají k fungování integrovaného záchranného systému, kde pro jiné složky integrovaného záchranného systému tato země má jinou formu podpory, ale na tuto skupinu lidí se nepamatuje.
Ta minulá Sněmovna o tom rozhodla, nicméně ten návrh je vlastně legislativně technicky napsán tak, Česká správa sociálního zabezpečení by ho od 1. ledna nemohla vlastně v praxi aplikovat. My jsme o tom jednali, já jsem se o tom bavil s kolegy. Samozřejmě vnímám jak názor zástupců opozice, vnímám i názory lidí, kteří jsou dneska součástí lékařské záchranné služby.
Mluvil jsem za poslední týdny i s mnoha dalšími profesemi, které přišly. A říkali, my bychom chtěli být také zahrnuti do nějaké formy ocenění, třeba té možnosti dřívějšího odchodu do důchodu, ať už to byli lidé za báňskou záchrannou službu, za hasiče, kteří jsou například podnikoví hasiči, hasiči Českých drah, hasiči na letišti a podobně. A to penzum těch lidí, kteří říkají prostě, my chceme mít nějakou formu ocenění a možnost dřívějšího odchodu do důchodu, se opravdu rozšiřuje, ta množina.
A my máme v programovém prohlášení vlády, že říkáme ano, my chceme pamatovat na náročné profese. Chceme umožnit, aby náročné profese mohly odcházet do starobního důchodu dříve. Ale zároveň také říkáme, že to má být také s nějakými jasnými parametry. Za prvé jak hodnotíme tu dobu, kdy tu náročnou profesi vykonávali, aby to opravdu bylo co nejvíce objektivní, jak ta doba se postupně promítá do toho nároku toho dřívějšího odchodu.
A pak jsme taky řekli jednu věc a ta si myslím, že je velmi podstatná a to je provázat to také s tím zapojením toho zaměstnavatele, který bude mít také spoluzodpovědnost za toho zaměstnance i v té formě vyššího odvodu do systému důchodového pojištění. Protože jestliže my říkáme, tento stát má umožnit těmto lidem dřívější odchod, bude to mít vyšší nároky na ten důchodový systém, na jeho financování, tak je také fér říct, pojďme ten systém nastavit vyváženě, ať na něm participují i ti zaměstnavatelé tím vyšším odvodem do toho systému za tyto zaměstnance. Protože ta provázanost bude velmi důležitá i pro to, že ten cíl by měl být, aby zároveň ten zaměstnavatel si byl vědom toho, že tady má tyto lidi a měl by se snažit vytvářet takové podmínky na tom pracovišti, aby tito lidé nebyli tu velkou dobu dvaceti, pětadvaceti, třiceti let, jak se dneska bohužel stává, vystaveni a exponováni té jedné konkrétní náročně profesi. Aby ten zaměstnavatel uměl s těmi lidmi v rámci personální politiky pracovat tak, aby třeba tito lidé postupně se třeba dokázali dostat i na jiné pracoviště v rámci té firmy.
Takže tady opravdu ta provazba, pamatovat také na to, že ten zaměstnavatel má na tom participovat, že má být součástí nějakého vyššího pojistného odvodu, já si myslím, že je velmi důležitá.
A tím chci říct, že jsme se dohodli i v rámci vládní koalice, to jednání bylo včera, na jednání koaliční K pětky, že v tento okamžik opravdu dnes přistoupíme opravdu jenom k úpravě, která se týká pěstounů.
A máme tady vládní návrh novely zákona o důchodovém pojištění, který počítám, že tato Sněmovna projedná v průběhu září nebo října, kde tu úpravu lidí, kteří pracují v rámci záchranné služby České republiky, tak tuto úpravu tady upravíme tak, abychom od 1. ledna roku 2023 mohli záchranářům říci, tady záchranářům, kteří pracují v rámci lékařské záchranné služby říci, možnost dřívějšího odchodu do důchodu tady bude, my tuto oblast ošetříme. Ty ostatní náročné profese budeme řešit samozřejmě jako součást velké změny důchodového systému.
Ale prostě to, co řekla minulý rok Sněmovna, tak tuto nebo tento určitý příslib držíme k roku 2023, k 1. lednu to upravíme, záchranáře tam budeme mít. Umožníme jim do specifikovaných parametrů to, aby mohli odcházet dříve do důchodu. To si myslím, že je jasný vzkaz.
Já chápu, že někteří zástupci opozice nebudou s tímto spokojeni. Ale pokud říkáme, že tato novela a já jsem to říkal od začátku, má za cíl opravdu se věnovat čistě problematice pěstounů a jejich zahrnutí do systému důchodového pojištění a připravujeme novelu, která tady běží řádným meziresortním připomínkovým řízením a řeší tu otázku náročných profesí, tak jako není možné, abychom teď říkali, teď to tady ad hoc do toho vložíme bez toho, abychom třeba zohlednili i to, že tady má být nějaká jasná vyváženost v tom, že když říkáme dřívější odchod, je to benefit, je to nárok na financování z toho systému, bude to znamenat finanční prostředky. Ale například ty návrhy, které tady jsou, nemají tam zahrnutou tu participaci toho zaměstnavatele. To jsou všechno věci, které je nutné v tom mít zakomponovány, abychom ty kroky dělali vyváženě, protože si musíme být vědomi, že také i ostatní profese, o kterých se budeme bavit následně, později, jsou také náročné profese. Jsou tam velmi podobné argumenty, proč tam mají být zahrnuty. A je potřeba k tomu mít opravdu jako stejný přístup. Takže děkuji za pozornost a děkuji i za pochopení tady tohoto postupu.