Myslím, že pěkně navážu na to, co tady říkal můj předřečník, který se tak jako ptal, k čemu teď vláda potřebuje stav nouze, k čemu ho potřebujeme v České republice, a dával tady srovnání se stavy nouze v období dvou let covidu. Myslím si, že snad každý, kdo si četl to odůvodnění, které bylo doručeno poslankyním a poslancům, a kdo chápe souvislost psaného textu a jeho obsahu, tak si myslím, že pochopil ten obrovský rozdíl.
Tehdy stavy nouze v dobách covidu za předchozí vlády omezovaly osobní svobody občanů České republiky a podnikatelské prostředí naprosto zásadním způsobem. Tento stav nouze, se kterým tady přichází vláda Petra Fialy, má ve svém odůvodnění jasně konkrétní, rozumné, smysluplné důvody - já se k nim vrátím - ale neomezuje, znovu říkám, neomezuje jednoho jediného občana České republiky, neomezuje žádný podnikatelský subjekt, svobodu podnikání, příjmy z podnikání žádného podnikatelského subjektu České republiky.
To si myslím, že je naprosto zřejmé. A v okamžiku, kdy se podíváme na srovnání, stavy nouze vyhlašované vládou Andreje Babiše za doby covidu a současná situace, ve které jsme teď, to odůvodnění, když (ho?) shrnu, (?) úplně jednoduchých bazálních věcech, se týká například využití stavu nouze v návaznosti na rozhodnutí vlády, například o zjednodušení některých typů správních řízení, které vede k tomu, že například právě i úřad práce může některé kroky dělat jednodušeji pro české občany, podotýkám - pro české občany - a nemusí tam mít takovou vytíženost personálních kapacit.
Je to ve prospěch, toto opatření, českého občana, který přichází na úřad práce, a není to nic, co by na něj dopadalo negativně. V tom odůvodnění je v principu velmi podobné odůvodnění pro agendy resortu Ministerstva vnitra, zase, nedotýká se to nikterak negativně jakéhokoliv českého občana a je tam třeba jedno odůvodnění, které dokud se nám nepodaří v průběhu měsíce června schválit takzvaný lex Ukrajina, energie bez Putina, tak máme tam jedno vládního opatření, které ukládá ministr průmyslu a obchodu firmám z hlediska plnění kapacit zásobníků plynu.
Jestli chceme mít na podzim maximálně naplněné zásobníky plynu pro české domácnosti a pro české firmy, tak to se děje poslední více než měsíc na základě tohoto opatření, které je opřeno o vyhlášený stav nouze. Když ho někdo zpochybňuje a chce ho teď zrušit a neprodloužit, do doby, než toto vložíme do zákona, protože toto dnešní energetický zákon nezná, tak vlastně se tato podmínka pro ty firmy rozváže a ony budou moci přestat plnit a budou moci s plynem nakládat podle jejich možností a jejich libosti.
Takže to je další racionální důvod, proč je tady teď vyhlášen stav nouze a proč vláda přichází a říká - my bychom ještě chtěli požádat Sněmovnu, aby o těch 30 dnů to prodloužení bylo, mezitím si dotáhneme tuto legislativní úpravu, abychom už to nemuseli vázat na vyhlášený stav nouze. Já si myslím, že jsem tady popsal celkem jednoduché, smysluplné kroky, proč je tady požadováno prodloužení stavu nouze, které - znovu opakuji - nedotýká se negativně žádného občana České republiky, žádné domácnosti, žádného podnikatele, žádného živnostníka, pomáhá řešit nejenom vládě, ale krajům, městům i obcím určitou míru flexibility v reakci na uprchlickou krizi, kterou tady v České republice máme s souvislosti s válkou, Putinovou válkou na Ukrajině.
Já bych tady ještě řekl pár věcí, protože tady zaznívaly některé poznatky, které se týkají Ministerstva práce a sociálních věcí. Myslím si, že je důležité zmínit to, že ten proces pomoci a proces adaptace se, myslím, daří velmi dobře ve srovnání s jinými zeměmi střední a východní Evropy, které čelí tomu největšímu náporu, a máme k dnešnímu dni přes 53 tisíc lidí, kteří přišli za poslední 2,5 měsíce do České republiky, kteří pracují. Přes 53 tisíc lidí nově zaměstnaných, každý den to číslo narůstá o více než tisíc lidí. Tito lidé platí odvody do českého systému, jsou tady řádně evidovaní a přispívají do společného rozpočtu veřejných financí.
Zároveň zaplňují pracovní místa, která byla poměrně dlouhou dobu neobsazena, neberou žádnému občanu České republiky práci, nezaměstnanost nám klesá a pomáhají zvyšovat potenciál české ekonomiky a výkon české ekonomiky. Takže je to jednoznačně pozitivní krok v této situaci, kdy se daří tyto lidi zapojovat na český pracovní trh. Ti lidé se sami o sebe potom dokážou postarat, nedostávají výplatu humanitární dávky, běží nám také vzdělávací aktivity, aby tito lidé mohli využít i svoji profesní způsobilost, své vzdělání, aby nedělali jenom některé pracovní pozice, řekněme, pomocného charakteru.
Opět, má to pozitivní dopady například na oblast zdravotnictví, oblast sociálních služeb, které díky tomu, že tyto personální kapacity na pracovní trh přicházejí, se stávají o něco dostupnějšími v situacích, v regionech a v místech, kde například tito lidé jako pečovatelky, pečovatelé zoufale chyběli. Takže to jsou další věci, které je potřeba chápat v kontextu situace, ve které jsme, a v tom potenciálu, který je tady (možno?) pozitivně využít nejenom pro veřejné finance České republiky v tom středně- a dlouhodobém horizontu, ale i pro nás pro občany z hlediska dostupnosti, kvality a zajištění některých služeb, u kterých tady roky řešíme to, že nemáme lidi, kteří by tu aktivitu a činnost vykonávali.
Pokud jde o další kroky, které realizujeme, snažíme se dnes hledat i cesty k tomu, jak dokázat nastavit pozitivní relokační principy, aby lidé, kteří jsou dnes a příchozí z Ukrajiny, váleční uprchlíci tady v Praze, ve středních Čechách a ještě v některých městech, kde je jejich - řekněme - populace vyšší, abychom je dokázali dostat do regionů a míst, kde máme volná pracovní místa, máme tam volné kapacity ubytování a máme tam také prostor k tomu, aby tito lidé našli místo pro děti ve svých školách, pro své děti ve školách a předškolských zařízeních. To všechno běží.
Myslím si, že jsme zareagovali i velmi správně v tom slova smyslu, že jsme první 2,5 měsíce reagovali velmi operativně, rychle, ten náš systém byl schopen lidem poskytnout bezpečí České republiky, díky občanům České republiky bylo možné poskytnout střechu nad hlavou, k tomu jsme nastavili podmínky sociálního systému tak, abychom byli schopni vyplatit humanitární dávku ve výši 5 tisíc korun, včera vláda rozhodla o tom, že tyto podmínky této formy pomoci zpřísníme tak, abychom opravdu viděli, že ten, kdo tuto podporu žádá a chce ji mít vyplacenou, je ten válečný uprchlík, který je na území České republiky, a u těch, kteří nově budou přicházet na území České republiky, jasně říkáme, že pokud tito lidé nebudou bydlet v solidární domácnosti nebo u někoho blízkého nebo v ubytování, které si zajistí, a nahlásí jasně adresu pobytu, kde to můžeme zkontrolovat, tak pokud tito lidé odmítnou ještě druhou variantu, kdy jim můžeme přes KACPU nabídnout bezplatné ubytování se zajištěním stravy a základních hygienických potřeb, a odmítnou i tuto variantu, tak nedostanou vyplacených 5 tisíc korun humanitární dávky, protože mají zajištěno ubytování, jídlo a základní hygienické potřeby jako materiální plnění.
Takže jasně říkáme a je to vzkaz i navenek, ale zároveň i vzkaz do české společnosti, tato vláda reaguje na vývoj situace, reaguje na ni včas a umí ten systém přenastavit tak, aby opravdu odpovídal adekvátnosti situace, ve které teď se nacházíme. Takže myslím si, že i ty úpravy, které připravujeme v rámci solidárního příspěvku, který zase míří na české domácnosti, jsou také úpravy, které - řekněme - jsou racionální, po dohodě s terénem, s nevládními organizacemi, kde připravujeme také ještě i úpravu rozlišení těch sazeb v rámci solidárního příspěvku.
Zároveň také běží úzká spolupráce s Ministerstvem práce a sociálních věcí na Ukrajině, bližší spolupráce s ukrajinskou ambasádou tak, abychom opravdu transparentně a bezpečně se uměli postarat i o děti, které přicházejí na území České republiky, nejsou to děti, které by tady měly svého zákonného zástupce a doprovod, tak abychom o tyto děti se dokázali postarat (?) v rámci naší současné péče domovů nebo například ve spolupráci s pěstounskými rodinami. Takže i tyto závazky, které po nás vyžaduje nejenom naše právo, mezinárodní právo, ale i spolupráce s ukrajinskou stranou, se snažíme velmi poctivě sledovat a také naplňovat.
To jsou, myslím, že asi ty nejpodstatnější věci, které teď jsme řešili, kterými reagujeme na tu situaci a zároveň jsem v úvodu také jasně zmínil konkrétní důvody, proč vláda přichází, jak řekl pan premiér, naposledy s tou žádostí o prodloužení stavu nouze tak, abychom dotáhli ještě některé legislativní kroky, které potom budeme moci realizovat, abychom už nemuseli využívat institutu stavu nouze.
Děkuji za pozornost.