12.04.2018 11:48:00
Mluvíme-li o trati v nových koridorech, nelze použít metodu pokus a omyl
Projev na 12. schůzi Poslanecké sněmovny 12. dubna 2018 - interpelace ministra Ťoka k plánování vysokorychlostních tratí
Tohle téma není bych řekl politické ve smyslu střetu vládní většiny a
opoziční menšiny. Je to věc, o které mnozí z nás rádi mluví, někteří si
už říkají, že ty vysokorychlostní tratě nebo rychlá spojení, jak
Ministerstvo dopravy našlo nový výraz, že už budou zítra nebo pozítří.
Není tomu tak a ta interpelace spíš směřuje k tomu, jak postupovat v
přípravě. Z těch odpovědí, já jsem tam vlastně položil tři otázky, ta
odpověď na první otázku, jaký je aktuální stav, je v podstatě
vyčerpávající. Tam jsme my všichni, kteří se o to zajímáme, dostali
informaci o tom, jak postupují výběrová řízení na přípravu. Jediné, co
mi tady mrzí, to je odkládání, protože pokud jsem si srovnal například
studii, která byla v hospodářském výboru v červenci loňského roku, tak
tam bylo napsáno, že soutěž na tu trať, která mě enormně zajímá jako
poslance z Moravskoslezského kraje, že bude spuštěna na přelomu roku
2017, 2018. V té odpovědi je, že to bude ve druhém kvartálu 2018, takže
tam nějaký půlrok. Tady bych jenom poprosil pana ministra a jeho lidi v
tom zadání; ta trať pro rychlá spojení je v zásadě do územního rozvoje
našeho kraje vlastně určena, je stabilizována. Tak si myslím, že trať by
se už vyhledávat nemusela, že by to mohla být ztráta času. A případně
pokud by někdo navrhl jinou trať mimo tu, co už je vyčleněna, je to
stabilizováno, tak by mohlo dojít k dalšímu zpoždění. Takže s tou částí
odpovědi jsem spokojený a doufám, že se podaří vypsat to výběrové
řízení, protože pokud jste to četli, tak se předpokládá, že ty práce
budou trvat dva roky. A pokud se zakázka vypíše někdy v červnu, někdy na
podzim, začátkem zimy můžeme mít vítěze a dostáváme se k tomu, že někdy
na konci roku 2020 teprve budeme mít hotovou tu studii. Já to nějak
nekritizuji, já myslím, že to je realita, že v tomto případě to nemůžeme
dělat několikrát, tady nemůžeme použít metodu pokus a omyl, pokud
mluvíme o vybudování trati v úplně nových koridorech. Takže tady si ten
stát musí být jistý a myslím si, že přípravné práce mají širokou
politickou podporu, že o tom není souboj.
Druhá část mého dotazu ale směřovala k těm mým obavám, k tomu
oddalování té soutěže, zda odbor strategie je dostatečně personálně
vybavený. A byla to skutečně otázka, nebylo to proto, abych tady teď
konstatoval, že není a že se má s tím něco udělat. Ale z té odpovědi mi
to právě jasné není, protože dostal jsem poměrně podrobnou odpověď, co
ten odbor dělá, čím se zabývá, čím se bude zabývat. Ale jasná odpověď na
to, zda podle pana ministra je dostatečně personálně vybavený, to
znamená, že tam je dostatek kvalifikovaných odborníků na to, aby úkoly
například i v té oblasti rychlých spojení plnil, jsem nedostal. Tak bych
možná jenom poprosil o jednoduchou odpověď ano nebo ne, pane ministře.
A třetí věc, třetí otázka směřovala k usnesení Poslanecké sněmovny z
minulého volebního období a tady si myslím, že odpověď Ministerstva
dopravy není správná. Ale je to spíš na konzultaci se sněmovní
legislativou. Minulá Sněmovna přijala vlastně usnesení, kterým zavázala
Ministerstvo dopravy, aby pravidelně jednou ročně, myslím, že na konci
března ke stavu k předchozímu prosinci poskytovala informaci o postupu v
přípravných pracích u vysokorychlostních tratí či rychlých spojení. A
výklad Ministerstva dopravy je, že platnost toho usnesení zanikla
ukončením předchozího volebního období. Já se toho nedomnívám a je to
spíš na pana předsedu Vondráčka, aby zařídil, aby toto stanovisko
Ministerstva dopravy posoudila naše legislativa. Pokud tomu tak bylo,
tak já určitě navrhnu v nějakém bodě, abychom to usnesení obnovili,
protože tehdy byla na něm velká shoda a předpokládám, že by byla velká
shoda i v tomto volebním období. Ale připadá mi zbytečné, pokud by to
usnesení bylo platné, abychom znova zařazovali nový bod a přijímali
vlastně to samé usnesení. Myslím si, že to samotné usnesení přivítalo
tehdy i Ministerstvo dopravy. Dnes je tam pořád stejný ministr, protože
myslím, že je i zájmem Ministerstva dopravy poskytovat úplné informace
poslancům, kteří se o tu problematiku vysokorychlostních tratí či
rychlých spojení zajímají.
Děkuji.