na začátek jenom jednoduchý procedurální návrh, aby po ukončení bloku přednostních práv byla vyhlášena pauza v délce dvaceti minut před hlasováním o návrhu programu. Říkám to tady na začátku, abych to nezapomněl, to znamená, po ukončení těch, kteří mají přednostní právo.
Dnes je 28. ledna 2021. Jestlipak si vzpomenete, co se stalo přesně před rokem v Poslanecké sněmovně? Rozumím tomu, že mnozí ne, tak já vám to připomenu. Z tohoto řečniště před rokem a zhruba dvěma hodinami promluvil náš ctěný kolega pan docent Svoboda a navrhl Poslanecké sněmovně debatu o rizicích, která s sebou může čínská chřipka, koronavirus. Před tím rokem se bývalý ministr zdravotnictví, vidím ho vlevo v poslaneckých lavicích, panu docentu vysmál a vládní většina, včetně komunistů, protože to je součást vládní většiny, odmítla debatu. Dnes po roce žijeme deset měsíců s čínskou chřipkou v České republice, příští týden v pátek to budou čtyři měsíce, kdy trvá druhý nouzový stav a včera uplynul měsíc od vyhlášení tvrdého lockdownu.
A velmi často slyšíme takové stesky především vládních činitelů, že ta opozice jenom kritizuje a kritizuje a nic nenabízí. Tak my jsme dneska nabídli k debatě čtyři návrhy zákonů a ani jeden z nich není nový a ani jeden není z letošního roku, jeden je z roku 2018 a tři jsou z loňského roku, že tady leží dlouhé měsíce. To je odpověď na ty stesky, že opozice pouze kritizuje. A není to pouze odškodňovací zákon, který se zabývá tím, jak odškodnit alespoň částečně těm, kteří bojují o ekonomické přežití. Taky jsme navrhli a nejsme schopni měsíce a měsíce dostat na program jednání zopakování úspěšného zákona, který jsme prosadili s vládou společně, odpuštění minimálních záloh na sociální, na zdravotní pojištění pro naše živnostníky.
Nejsme schopni, ne, protože my bychom nechtěli, vládní většina není ochotna, abych byl přesný, není ochotna připustit debatu například o našem návrhu odpuštění daně z příjmů živnostníkům za rok 2020. Ještě máme čas. Trošku odbočím. Poprosil bych paní ministryni, aby jako minimalistický vstřícný krok alespoň do konce roku odložila živnostníkům povinnost zaplatit daň z příjmů. Nemají z čeho - mnozí z nich.
Nejste ochotni debatovat o dalším úspěšném programu, který jsme prosadili společně s vládou; tím vládu chválím, abyste neřekli, že jenom kritizuji, a to je Antivirus C. Tak abychom dnešní program nezahltili všemi těmi dobrými návrhy, které jsme společně s mnohými kolegy z opozice podali, tak jsme vybrali čtyři návrhy zákonů, a protože se opakuje situace z loňského roku a víme z veřejných vystoupení představitelů vládní koalice, že opět nechtějí připustit debatu, stejně jako před rokem jste se nám smáli a nechtěli jste debatovat o koronaviru, dneska nechcete debatovat o odškodnění, korespondenční volbě, změně podmínek v hmotné nouzi a pomoci našim handicapovaným občanům a uvádíte tady mnoho zástupných důvodů. Chci ocenit ty členy vlády, kteří jsou přítomni a kteří se zapojili do debaty. Takhle já si představuji parlamentní debatu. Nemusíme spolu souhlasit, ale máme si spolu vyměňovat názory, fakta, ideje, hájit hodnoty, které jsou vlastní té či které politické straně. Ale tím, že nechcete schválit program, tak jste vlastně zúžili počet vystupujících. Už tak jednáme dlouhé měsíce v polovičním formátu a ani v tom polovičním formátu nejste ochotni připustit debatu, do které by se mohli zapojit ti, kteří nejsou vybaveni přednostním právem. Já to považuji za zbabělost.
My vás nepřesvědčujeme o tom, abyste hlasovali pro konkrétní návrh zákona či že byste nemohli přijít s nějakým lepším řešením, s dobrým pozměňovacím návrhem. Vy prostě odmítáte debatu šmahem jako celek! A to je špatný přístup, který se nám nevyplatí. Nám všem. Velmi často slyšíme z úst vlády, já bych řekl i pochopitelnou větu: Jsme na jedné lodi, pojďme to řešit spolu. No, my se snažíme, ale kormidelníkem a kapitánem té lodi je vláda, která má většinu. Je to logické a přirozené. A teď nejde o poslance opozice, což samozřejmě... (nesroz.) dobře, kdybychom mohli spolu projednávat konkrétní návrhy zákonů, ale jde o ty, kterých se ty zákony týkají. Když dneska nepřipustíte debatu o odškodňovacím zákonu, tak z té paluby vyhazujete statisíce podnikatelů a živnostníků. Když nepřipustíte debatu o korespondenčním hlasování Čechů, kteří žijí v zahraničí, tak z té paluby shazujete desetitisíce potenciálních voličů. Každý nevyužije to volební právo, to je jasné, je to i v České republice. Pokud nepřipustíte debatu o tom, jak upravit podmínky dávek v hmotné nouzi, házíte přes palubu desetitisíce lidí, kteří musí snášet opakované chování nepřizpůsobivých osob. A pokud nepřipustíte debatu o tom, jak pomoci hendikepovaným, aby v tak těžké době nemuseli podstupovat další a další byrokratické... (nesroz.), tak tím i tyto naše spoluobčany vyhazujete z té paluby. Jsme na jedné lodi, nebo nejsme na jedné lodi? Za nás, za ODS a myslím, že za kolegy z KDU a TOP 09 říkáme: chceme být na jedné lodi, chceme přinášet řešení, neříkáme, že naše řešení jsou nejlepší, považujeme je za dobrá a jsme připraveni ve výborech debatovat o dobrých návrzích, které přinesou kolegové například z vládních stran. Každý nápad dobrý v této době. Opravdu skoro čtyři měsíce žijeme v nouzovém stavu, a to nepočítám jarní měsíce, a víc než měsíc v poměrně tvrdém lockdownu.
A teď mi dovolte, abych se postupně vyjádřil ke třem návrhům zákonů. Největší část budu věnovat pochopitelně otázce odškodnění. Jsem rád, že je tady paní ministryně financí. Loni v dubnu jsme byli spolu v jednom diskuzním pořadu České televize a paní ministryně oznámila, že vládní pomoc podnikatelům a občanům do konce roku bude ve výši 1,2 bilionu korun. Já jsem v okamžité reakci, je to živé vysílání, označil tato čísla za fantasmagorická. A loni v dubnu jsme se mohli přít, kdo bude mít pravdu. Mám před sebou výsledky státního rozpočtu, mám před sebou oficiální dokumenty Ministerstva financí. Ne opoziční tabulky. A i kdybych byl mimořádně velkorysý a souhlasil s tím, že každý řádek v té pomoci tam patří, což není pravda; nevím, jak s covidem souvisí zrušení daně z nabytí nemovitosti. Fakt nevím. My jsme to navrhovali už asi před čtyřmi lety a o tom covidu tehdy ještě netušil vůbec nikdo na celém světě, takže to není fér. Ale říkám, buďme mimořádně velkorysí, neškrtejme například oddlužení nemocnic, které se zadlužily ještě před příchodem covidu atd., a pak ta částka by se snižovala. Nicméně i ta optimistická čísla vlády, napočítal jsem tam úplně všechno, dělají do kupy 283 miliard z veřejných rozpočtů a z toho 216,5 miliardy ze státního rozpočtu. To nejsou malá čísla, ale je to méně než 25 % slibů a slibované částky. A tady já vidím největší problém vlády, a to je podle mě klíč k tomu, proč veřejnost ztrácí důvěru v kroky vlády, ztrácí ochotu dnes a denně dodržovat všechna nařízení. Nikdo se v tom nevyzná.
Malý příklad. Jsme v zimě, zimní sezóna. Vlekaři, ale i uzavření restaurací v této druhé vlně. Pamatujete si mnohá vystoupení ministra Havlíčka, který říkal, nebojte se, podnikatelé, já navrhnu, abychom hradili, už je to podruhé, sto procent nájmů, které musíte platit. Kdo by proti tomu protestoval? Nikdo. Jaká je realita? Je tam sto procent? Není tam sto procent! Je tam padesát procent. Takže to je polovina slibů. Opět slib, opět očekávání, opět zklamání.
Mohl bych mluvit například, co se děje na těch horách. Vláda zavřela vleky - některé, abychom si řekli, a znemožnila vlastně sjezdové lyžování. Vidíte ty obrázky z hor? Jsou tam ti lidé? Jsou ta opatření vlády logická? Přispěla ke zvýšení bezpečnosti těch lidí, k jejich zdravotnímu stavu? Kdo se na to podívá, tak musí logicky odpovědět, že ne. Pak se podíváme k sousedům do Rakouska, kde je to možné. Mají přísná pravidla, sníženou kapacitu, odstupy, roušky. Co řekne ministr zdravotnictví? To není špatné řešení, ale to víte, my jsme Češi. Rakušané je dodržují a jak by zareagovali Češi? My jsme horší než Rakušané? Jak to může říct ministr české vlády?
Včera jsme zažili epizodu s tím, jak se doporučuje zastavit očkování - to řekne Ministerstvo zdravotnictví; Ministerstvo zdravotnictví řekne, že to není pravda, pak to potvrdí premiér a vláda opět neříká pravdu. Je reálný problém, je málo vakcíny. Nikdo rozumný z toho nemůže obvinit českou vládu. My to samozřejmě neděláme, tak abychom pak nevedli polemiku o něčem, co nikdo neřekl. Nicméně byl spuštěn diletantsky připravený systém registrace a rezervace. Kdo z vás, členové vlády, je ochoten dnes a denně vysvětlovat těm seniorům, kteří se chtějí očkovat, kteří mají termín, kteří se těšili, že až dostanou druhou vakcínu, se boudou moci častěji vidět se svými dětmi a vnuky, že jim přijde suchá SMS: Váš termín očkování se ruší. Na jednoduchou otázku, zda když někomu propadne termín z důvodu, který nezavinil, zda se postaví ten člověk znova na konec fronty, nebo se celá ta fronta posune, neznám odpověď. V té SMS, která chodí těm našim seniorům, přijde suché oznámení: ruší se a znovu se rezervujte. To znamená, jdou na konec fronty. Ti, kteří zvládli ty peripetie s rezervačním systémem!
Vím, o čem mluvím. Jsem profesí programátor a trvalo mi to dvě a půl hodiny než tento triviální úkon zvládl informační systém, za který má být zodpovědný člověk prý navržen na státní vyznamenání. Ti, kteří měli tu naději, že to zvládli a už se těšili, že budou tento nebo příští týden očkováni, najednou jim tu naději bereme. A nejsme ochotni říct ani pravdu, co se bude dít v příštích týdnech. A nejsme schopni když tak udělat jednoduchou operaci - ona není úplně jednoduchá, ale logická a spravedlivá - pokud někomu propadl termín, je pořád v čele té fronty. A celá fronta se musí posunout. Jinak bojujeme a zvyšujeme nevraživost, souboj a my starší si pamatujeme, jak probíhal souboj o podpultové zboží za komunistů.
Teď k těm číslům Ministerstva financí. A pojďme i vládu pochválit. Musím říct, že za některé programy si to zaslouží. Abych zase nebyl obviňován, že mluvím o té kritice. A je logické, že člověk se v té debatě soustředí na to, o čem si myslí, že by se dalo vylepšit, zlepšit. To není jen tak, jako že máte nějaké jednoduché politické body za to, že kritizujete vládu.
Určitě zafungoval kompenzační bonus. Měl jsem vlastně to štěstí, nebo smůlu, že jsem s paní ministryní debatoval o tom původním návrhu, o něm se už naštěstí nemluví, který byl úplně špatně. A jak říkal pan předseda Jurečka, neslyšel jsem, že by někdo takhle plísnil ty úředníky, že byl úplně špatně. Ale dopadlo to dobře, 15 000 byla taková řekl bych opravdu záchranná částka pro toho živnostníka. Finanční správa to zvládla, nebylo to jednoduché, vyplácelo se opravdu rychle a promptně. Nebylo to nijak byrokraticky náročné. Ano, stalo se, že mizivé procento nebo promile žadatelů švindlovalo. Já bych řekl, že vláda, ale i vystoupení paní ministryně dneska, když mluvila o našem návrhu zákona, že vláda je fascinovaná tady tou pidimnožinou těch, kteří nedodržují pravidla. A zapomíná na tu naprosto většinu slušných, kteří všechno plní, nic nepodvádí, nic nekradou, jenom v té těžké době potřebují pomoc. Ale program fungoval. Teď je to samozřejmě mnohem horší, protože si musíme připomenout, že vedle kompenzačního bonusu v té první vlně fungoval druhý úspěšný program, a to odpuštění minimálních záloh na sociální a zdravotní pojištění. Který vlastně fungoval automaticky a můžeme odhadovat, že ho čerpalo zhruba půl milionu živnostníků. Aniž by museli o něco žádat. Výborná věc, je třeba vládu ale taky Sněmovnu a Senát, kteří to schválili, za to pochválit. Tudíž to bylo opravdu 15 000. Tento program skončil, toto odpuštění, jak jsem říkal na začátku, naše návrhy zákona, které by to prolongovaly, tady leží měsíce a měsíce a nic se neděje. A z 15 000 je 10 000. A to už je problém, uvidíme, jak se postavíme k návrhu našich kolegů z horní komory. Pouze připomenu, že už jsme o tom hlasovali. Myslím, že pan předseda Jurečka by mi to potvrdil. On už ten pozměňovací návrh tady dal. Neprošel napoprvé, tak doufejme, že projde napodruhé. Takže podruhé jsem pochválil vládu.
Potřetí pochválím vládu za program Antivirus C; 13,5 miliardy ušetřených peněz pro malé firmy do 50 zaměstnanců s minimálními byrokratickými náklady. V zásadě automaticky odečetlo sociální pojištění, které platní zaměstnavatel za ty, kteří splnili tu podmínku. A pokud firma splnila základní podmínky, 90 % zaměstnanosti a 90 % objemu mezd, které se vyplácely v březnu, pokud mě paměť neklame. Zapomněl jsem říct to číslo, když jsem chválil vládu, kompenzační bonus byl 20 miliard. Pochvala.
Antivirus C 13,5 miliardy, já se omlouvám, 13,3 miliardy pochvala. Zrušení minimálních záloh na sociální pojištění 7,4 miliardy pochvala. A 6,9 miliardy zrušení minimálních záloh pro zdravotní pojištění pochvala. Takže do kupy je to zhruba 47, 48 miliard opravdu užitečné pomoci, která šla rychle a za malých byrokratických nákladů. Ale to samozřejmě nestačí.
A proti tomu si dejte desítky dotačních titulů, které naše vláda evidentně miluje. A podívejte se, jak jsou úspěšné. Program COVID-Sport. Nechci ani připomínat příběh předsedy Národní sportovní agentury. Pamatujete si ty tiskovky, jak lítaly miliardy? Sto milionů. Program Czech Rise Up 43 milionů. Program Country for the Future, to je fakt jak satirický název, když se podíváte, jak funguje česká státní správa, 66 milionů. Program Technologie Covid, 28 milionů. Program Technologické agentury Trend, 3 miliony. Program Technologické agentury ÉTA, 23 milionů.
Ministr kultury během mého krátkého vystoupení už odešel, tak se podívejme, jak dopadly programy v kultuře. COVID-Kultura I a II 300 milionů. Opravdu si myslíte, že je to částka, která pomůže celé široké oblasti kultury? Tři sta milionů? Program BUS 900 milionů. Program COVID-Nájemné 4,1 miliardy. Program COVID-Lázně. Pamatujete si, jak se chválila paní ministryně pro místní rozvoj? Sto milionů. A z těch titulek, já nevím, kolik stála propagace, možná víc, pamatuju si bombastické tiskovky a bombastické zprávy. A takhle bych mohl pokračovat. Jinými slovy: Tyto programy v zásadě nefungují, jsou byrokraticky náročné, pomáhají pouze vybrané skupině, logicky se na některou skupinu zapomene. A když to sečtete, tak ta pomoc není ani nějak finančně významná.
Proti tomu náš návrh - jednoduchý, na nikoho nezapomíná. Ano, paní ministryně má bezesporu pravdu, bezesporu tam budou legislativní nedostatky, legislativní chyby, jsme připraveni o tom debatovat. Už to říkal pan předseda Jurečka. Já nemám žádný odbor právníků k dispozici, žádná opoziční strana je nemá, takže to já připouštím, že tam chyby jsou. Ale (nesrozumitelné) o tom principu. Je správné těm, kteří nesmějí podnikat, platit 100 % fixních nákladů, nebo ne? To je ten princip. A bavme se o tom, a já jsem na to připravený, když je zavřená restaurace a má jenom okénko, jestli je to 50, 80 nebo 100. To je legitimní debata mezi prvním a druhým čtením. My neříkáme, že tam musí být 50 nebo 100. Už máme nějakou zkušenost. Už jsme schopni dostat konkrétní data a můžeme to upravit.
A druhý princip, který je základem, těm, kterým je částečně znemožněno podnikání, je 50 % fixních nákladů. Ano, může to být 60 nebo 40, bavme se o tom! A ne takhle hodit do koše! Já bych to ještě pochopil, kdyby vedle byl lepší, komplexnější, legislativně správnější návrh vlády. Máme takový návrh? Nemáme! Zato slyšíme nový a nový program. Kolegyně, kolegové, tento týden vyhlásil myslím, že ministr Havlíček program podpory vlekařům a skiareálům. Četli jste, jaká je to podpora? S velkou slávou. Nebojte se, my to chápeme, nemůžete to provozovat, my vám pomůžeme. Jediná podpora je a doporučení státu těmto lidem, kteří vlastně celé své podnikání mají vlastně sezónního charakteru. A jediné doporučení státu je: Vezměte si půjčku, vezměte si úvěr a my vám zaručíme 80 % toho úvěru! No to je skvělá pomoc! To si snad někdo dělá legraci. Která banka jim půjčí, když už nic nemají a nemohou podnikat? Co to je za pomoc? Proto je ten náš návrh zákona mnohem lepší, protože je univerzální a platí pro všechny.
A já vás prosit nebudu, já vás žádám o to, abyste umožnili tu debatu, abyste propustili ten návrh zákona a za nás slibuji, že pokud přinesete lepší pozměňovací návrhy, že je rádi podpoříme. Možná se ukáže, že je třeba něco změnit zásadně, nebo ne, ale už tady moji předřečníci říkali: Kolikrát jsme (nesrozumitelné) komplexní pozměňovací návrh. Antivirus! Pamatujete na Antivirus? Kurzarbeit. Čerstvá zkušenost, budeme rozhodovat. Vládní návrh zákona, komplexní pozměňovací návrh menšího koaličního partnera a proti tomu komplexní pozměňovací návrh většího koaličního partnera. A my v opozici to máme pískat.
Členové většího koaličního partnera, jejího poslaneckého klubu říkají, podpořte náš, ten je lepší, než ten sociálně-demokratický. A sociální demokraté říkají: Ne, ne, ne, nepodporujte ten návrh kolegů z ANO, podpořte náš, ten je lepší. Já vás překvapím. My to neposuzujeme podle toho, jestli to podali sociální demokraté a nebo to podalo hnutí ANO. Snažíme se dívat na ten konkrétní text a vybrat ten lepší. Nechte se překvapit, jak budeme hlasovat.
Proto vás žádám, abyste tu debatu umožnili, abychom společně, jak rádi říkají členové vlády, na jedné lodi, dotvořili ten návrh zákona tak, aby byl funkční a byl přijat poměrně rychle, aby skutečně pomohl dřív, než ty živnosti a firmy budou zavřené, protože to je skoro vždy nevratný proces. A není tak jednoduché znovu zakládat firmu a znovu zakládat svoji živnost. Doufám, že jste slyšeli dostatek argumentů, proč si myslíme, že univerzální prostředek je lepší než ty konkrétní dotační tituly. My se určitě nevzdáváme, ty naše dobré návrhy, abychom zopakovali to, za co jsem vládu pochválil. Odpuštění záloh, nebo minimálních záloh na sociální, zdravotní, odpuštění daně živnostníkům za loňský rok, zopakování programu Antivirus C. A takhle budeme pokračovat. Jsme si vědomi, že jsme v menšině. Proto nabízím debatu a případnou úpravu parametrů jednotlivých návrhů zákona. Tolik odškodnění.
Teď se vrátím ke korespondenční volbě. Jsem jeden z těch, kteří ten návrh zákona podepsali. Mnohé kolegyně a mnozí kolegové ho popsali. Nebudu opakovat argumenty. Jenom se zkuste zamyslet, jaká by byla volební účast, kdyby například pro občany z českých krajů volební místnost byla v Brně a v Ostravě; a pro občany Jihomoravského, Moravskoslezského kraje by volební místnost byla v Praze. Jen si tak modelujeme, že máte možnost volit, jenom musíte urazit nějakých 300, 350 kilometrů.
Musím ocenit vystoupení pana ministra Petříčka. (Nesrozumitelné.) to podpořil. Myslím, že všechny ty výhrady, které tady vznesl k technice, k zabezpečení, méně byrokracie, jsou k diskusi. Ale pokud ten návrh smeteme ze stolu, tak už to nestihneme. Takže to bude hezké, bude to vypadat, jak někdo má výborné nápady, jak to udělat lépe, jednodušeji, bezpečněji, ale výsledek bude jedna velká nula. Pane ministře, prosím, přesvědčte své kolegy z klubu, aby podpořili návrh programu, připravte spolu s námi ty pozměňovací návrhy. My to rádi vylepšíme tak, aby ten komfort byl.
Podle mě ale nezazněl hlavní důvod, politický důvod. Ti, kteří velmi často protestují proti tomu zákonu a snášejí, abych tak řekl, zástupné argumenty, ale který je pravdivý (Nesrozumitelné.) Oni tam nemají voliče, nebo se obávají výsledků zahraničí. Já teď nemluvím o tradičních politických stranách, pane ministře zahraničí. Ale všichni umíme přečíst výsledky, jak volilo třeba těch deset tisíc Čechů v minulých volbách a jaké byly volební preference. Zjednodušeně: Opozice 70, vládní strany 30. Zjednodušeně, nahrubo. Ale to přece není důležité. Důležité je jim tu šanci dát. Příště to může být naopak. Takže nebojte se toho výsledku. Nebojte se našich občanů, kteří pracují, studují nebo dočasně žijí v zahraničí. Přesvědčte i je, že pro ně máte dobrou nabídku. A možná ocení, a já vím, že mnozí ocení, pokud byste spolu s námi jim umožnili volit jednodušším způsobem, protože oni mohou volit, jenom to mají příliš komplikované. Tak abychom si to řekli přesně. Umožněte to spolu s námi a myslím, že mnozí to ocení a budou bonifikovat ty strany a ty kandidáty strany, kteří jim tu možnost volit zjednodušili.
A třetí věc, o které chci mluvit, je náš návrh zákona, návrh novely zákona o pomoci v hmotné nouzi. Ten jsme podali v březnu 2018. Ten už na rozdíl od těch dalších tisků má za sebou první čtení. A na průběhu projednávání chci říct, že tady se ukazuje, že je možná komunikace mezi vládou, opozicí, a je možné najít shodu.
My jsme v zásadě přišli s návrhem, zjednodušeně se mu říká "třikrát a dost", to znamená, pokud někdo třikrát za dvanáct měsíců spáchá vyjmenovaný přestupek, tak přijde o sociální dávky. Cílem bylo alespoň mírné zlepšení v těch složitých oblastech. A v té debatě jsme zaznamenali obavy, že je to příliš přísné, že je to příliš restriktivní. A našli jsme řešení společně; to znamená u jednoho, a to je nejzávažnější přestupek, a to je vlastně přestupek, (Nesrozumitelné.) to znamená, pokud někdo nezajistí účast dětí v povinné školní docházce, tak platí jedenkrát a dost. U těch ostatních třikrát a dost. Tento princip znamená, ne že přijdou o dávku u těch ostatních přestupků, ale že z té dávky se strhnou nezaplacené pokuty, které tito lidé, kteří páchají přestupky, opakovaně páchají, nic neplatí, naše samosprávy to samozřejmě musí řešit. Vzniká jim agenda, vznikají jim nezaplacené a často nevymahatelné pokuty. Našli jsme řešení mezi vládou, opozicí a chci ho ocenit.
Přestože až do okamžiku projednávání po prvním čtení v sociálním výboru bylo Ministerstvo práce a sociálních věcí hluché a slepé a nechtělo pomáhat, díky i té debatě, a děkuji všem, kteří jsou členy sociálního výboru, tak Ministerstvo práce a sociálních věcí po té debatě splnilo to, co od nich očekáváme. Zapojilo se do debaty, pomohlo s legislativně-technickým řešením těch myšlenek a je to připravené k tomu, abychom to propustili ze druhého do třetího čtení. Samozřejmě se budou ještě načítat určitě některé pozměňovací návrhy.
Na těchto třech případech jsem chtěl ukázat, že není pravda, že pouze kritizujeme vládu. Opak je pravdou, že přicházíme s dobrým řešením pro naše občany a pro naše podnikatele. Současně říkáme, že to není jediné možné řešení a že jsme připraveni o těch věcech debatovat s vládní většinou. Ale musí být zájem o tu debatu z obou stran. Těch témat, i když nám dneska zamáznete pořad schůze, se nezbavíme. My vám nedáme pokoj, protože si myslíme, že je to dobře pro naše občany a dobře pro naše podnikatele. A budeme to navrhovat tak dlouho, až to skutečně projednáme. To berte jako fakt.
A současně zkuste využít tu podanou ruku, nebuďte zbabělí, pojďte s námi o tom debatovat. A já se těším, že možná přinesete lepší řešení, než na které jsme přišli my.
Děkuji za pozornost.