JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,18. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.06.2022 15:41:00

16 % inflace se projeví meziročním nárůstem elektřiny o 30,8 %

16 % inflace se projeví meziročním nárůstem elektřiny o 30,8 %

Projev na 27. schůzi Poslanecké sněmovny 23. června 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění.

 Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, pane ministře, milé kolegyně, milí kolegové, je jednoznačně zajímavé, že tématem dnešní mimořádné schůze je, že se vládní koalice v jednom bodě - to je takové příznačné, dnes to budeme mít - zbavuje každoročního příjmu ve výši téměř 13 miliard korun v podobě EET, o tom se budeme dnes také ještě bavit, a v bodě druhém téměř totožný objem finančních prostředků chce odebrat z resortu zdravotnictví kvůli údajné konsolidaci veřejných financí.

To, že tato konsolidace je čistě marketingový tah a pětikoalici nejde o úpravu schodku veřejných rozpočtů, vás tady asi nemusím ani přesvědčovat. Víme to už všichni, kteří jsme zaznamenali plánované schodky na roky 2023 až 2024 ve výši téměř 300 miliard korun ročně. Kdybych já předložila takový plán jako ministryně financí, to by bylo křiku od ekonomického experta ODS od pana ministra Stanjury a tak dále. Teď to mimo pana exministra Kalouska nekomentuje vůbec nikdo. Tématem dnešní rozpravy je novela zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění.

Tato novela je chybná, nerozumná a v této chvíli extrémně nezodpovědná. A navíc je to jenom čistě marketingový tah směrem - tak, jak jsem už řekla - k údajné konsolidaci veřejných financí, což je lež, protože šetření na zdraví občanů není konsolidace, a současně čistě technicky je tato novela jen přesunem z jedné kapsy do kapsy druhé.

Pětikoalice jen opětovně ukazuje, že není schopna se přizpůsobit aktuální situaci, fungovat jako krizový management a opustit svoji předvolební rétoriku, a to ani více než půl roku potom, co sestavili vládu.

Hnutí ANO přebralo Ministerstvo zdravotnictví v závěru roku 2017 ve stavu - a myslím, že tady nepřeháním, když řeknu - klinické smrti. Ministerstvo zdravotnictví bylo podfinancováno ve všech pohledech, od platu zdravotnického personálu, lékařů a sester, mluvím o vybavení nemocnic a jejich finančnímu stavu, kdy jsme museli jednotlivé české státní nemocnice oddlužovat. Mluvím rovněž o stavu veřejného vysokého školství v této oblasti, které vlády, ve kterých byl přítomen například i současný premiér Petr Fiala, v minulosti neřešily. A samozřejmě mluvím také o platbách za státní pojištěnce. Žádná strana z pětikoalice se v posledních dekádách nezabývala systémovými reformami ve zdravotnictví. Nikdo se nezabýval problémem, že velká část našich kvalitních zdravotníků odchází každoročně do okolních zemí, primárně do Německa, Rakouska, a jak se k tomuto problému systémově postavit.

Příčiny tohoto stavu mohou být zřejmé a intuitivní, ale řešení již tak intuitivní nebude. A tento problém byl přenechaný a čekal na nás. Až náš bývalý ministr Adam Vojtěch se pustil do řešení systémových problémů, které byly odkládané dekády. Problémů, které neměly snadné a rychlé řešení. Naše hnutí zcela bez vědomí toho, že na dveře už klepe největší globální zdravotnická krize novodobé historie, připravilo zdravotnictví na nástup globální pandemie o hodně lépe, než řada předcházejících ministrů a vlád, kteří si střídali tento rezort jako horký brambor.

V roce 2017, když jsme přebrali tento rezort, byla platba za státní pojištěnce něco nad devíti sty korun, konkrétně 920 korun. A my jsme tuto platbu postupně navyšovali na 969 korun, 1018 korun, 1 567 korun, 1 767 korun a nakonec na rok 2022 na 1 967 korun. Naše hnutí pochopilo, že musí adekvátně ohodnocovat naše lékaře a lékařky. Naše hnutí chápe, že vzhledem ke zvyšování cen zdravotní péče, léků, technologií, ale už i zmíněnému zvyšování platů zdravotnického personálu, což je krok absolutně nezbytný, abychom těmto pracovníkům zabezpečili nejen důstojný život odpovídající nezpochybnitelné náročnosti jejich povolání, ale i tomu, abychom zabránili hromadnému odchodu kvalitních pracovních sil z oboru zdravotnictví do zahraničí. Navýšení těchto plateb za pojištěnce bylo nezbytné vzhledem k původnímu podfinancovanému stavu českého zdravotnictví.

Ještě pro komparaci řeknu celkový objem peněz. V roce 2016 šlo na státní pojištěnce 62,3 miliardy korun, v roce 2017 to bylo 65,3 miliardy korun, v roce 2018 to bylo 68,4 miliardy korun, v roce 2019 to bylo 71,8 miliardy korun, v roce 2020 to bylo 97,3 miliardy korun a v roce 2021 to bylo 127 miliard korun. A pro rok 2022 jsme plánovali 138,9 miliardy korun. Celková platba za státní pojištěnce byla v roce 2021 ve výši téměř 130 miliard korun, protože to bylo v minulé době zcela nezbytné pro vyřešení komplikované zdravotnické situace, globální pandemie, ale i v ohledu odměňování zdravotnického personálu.

Dnes sledujeme něco, co již důvěrně známe. Naše hnutí konsenzuálně navyšovalo platby za státní pojištěnce tak, abychom dorovnali dluh v systému, který vytvořily vlády předcházející. Tyto vlády, ve kterých plus minus byli zástupci pětikoalice, ne všichni samozřejmě, ale určitě ODS a další, tak navýšily celkem platbu za státní pojištěnce v období mezi lety 2007 až 2017 o necelých 18 miliard korun. Za deset let. A pak že nemá být podfinancované. My jsme platbu za státní pojištěnce navýšili o téměř 75 miliard korun. A do tohoto vývoje přišla globální pandemie.

První den března roku 2020 v 16 hodin odpoledne byly potvrzeny v České republice první případu koronaviru SARS-CoV-2. Navyšování plateb za státní pojištěnce zrcadlila finanční náročnost zdravotnické péče a reagovala na aktuální vývoj. Toto navyšování bylo opodstatněné v důsledku aktuální situace. Náš cíl byl jednoznačný - zabezpečit vysokou kvalitu zdravotní péče a chránit zdraví českých občanů. Logika navyšování platby za státní pojištěnce se v důsledku pádivé inflace jenom zvyšuje. Toto navyšování bude mít výrazný dopad na výšku nákladů zdravotnických zařízení. A i z tohoto důvodu je snižování plateb za státní pojištěnce krokem zcela nelogickým.

Milá vládo, vy si vůbec neuvědomujete, že téměř 16% inflace se projeví meziročním nárůstem elektřiny o 30,8 %, zemního plynu o 49,2 %, tepla a teplé vody o 17,8 %, vodného o 5,3 %, stočného o 6,4 %, ale například ceny pohonných hmot o 47,8 %, potravin, ale i zdravotnického materiálu. Upozorňuji, že šetřit na zdravotní péči pro důchodce, matky na mateřské, nezaopatřené děti 14 miliardami korun vnímám jako hazard s křehkou zdravotnickou situací. Hrozím se toho, že nebudou finanční prostředky na inovativní léčbu, biologickou chemoterapii, omezí se léčba vzácných nemocí. Koneckonců mluvili o tom i mí kolegové, kteří jsou vzděláním lékaři a experti v této oblasti. O to více mě mrzí, že tu není s námi dnes ministr zdravotnictví, že předkladatelem tohoto tisku poprvé, kam moje paměť sahá, je ministr financí. Rozumím, že to souvisí s financemi, ale vystupují zde převážně lékaři.

Predikované příjmy systému veřejného zdravotního pojištění ze státního rozpočtu tvoří zhruba třetinu plánovaných příjmů v roce 2022. Přitom systém veřejného zdravotního pojištění hospodařil v roce 2021 ve schodku 12,4 miliardy korun, a to i s ohledem na navýšení náhrad za státní pojištěnce. V případě, že by kabinet Petra Fialy neměnil výši platby za státní pojištěnce, tak by pravděpodobně došlo k opětovnému schodku systému veřejného pojištění.

Chci tedy upozornit, že odebíráte finanční prostředky ze systému, který byl predikovaný pro tento rok jako ztrátový, přičemž tyto kvantifikace nereflektují vlnu našich uprchlíků, která nastala po agresi Ruské federace na Ukrajině. Úzkou spojitost se záporným saldem systému má vývoj finančních rezerv systému, u kterých je plánovaný výrazný meziroční pokles. Dnes je již pravděpodobné, že může dojít k vyčerpání rezerv. Podle odborníků jsou v současnosti ohroženy tři zdravotní pojišťovny. Je tedy zcela zřejmé, že současná pětikoalice se chystá ke zdecimování finančního zázemí zdravotních pojišťoven, které by mě zajímalo, jakým způsobem chce řešit.

Já doufám, že ne zpoplatněním zdravotní péče, nebo dokonce privatizací zdravotnických zařízení; to jsou věci, proti kterým budeme vždy jako hnutí ANO velmi ostře vystupovat a bojovat, že to nesouvisí s těmi různými vyjádřeními některých zástupců, opakuji některých zástupců pětikoalice, na téma privatizace, která zaznívají v posledních dnech.

Svaz zdravotních pojišťoven deklaruje, že si prostě nemohou dovolit další neplánované výdaje. Naopak se budou muset v nastupujících podmínkách snažit o co největší úspory. Nevím tedy, jak vy, vážení kolegové, ale mně výrok maximální úspory v souvislosti se zdravotní péčí nezní vůbec dobře. Je tedy otázkou, zda si vládní pětikoalice tímto krokem nepřipravuje půdu pro kroky, o kterých jsem před chvílí hovořila. Byli jsme toho v minulosti svědky. Byli jsme svědky zpoplatňování návštěv u lékařů, a tím se odrazovali čeští občané od řešení jejich zdravotních potíží. Například v tomto období poplatky ve zdravotnictví odradily pacienty, v tom minulém období, kteří využívali lékařskou službu první pomoci a ubylo jich až o 80 %. A v důsledku odkládání návštěv lékařů došlo také ke sníženému záchytu vážných onemocnění, jejichž následná léčba je výrazně nákladnější než náklady na jejich včasné odhalení.

Pětikoalice deklarovala, a tady zdůrazňuji, nic proti tomu, poskytování zdravotnických služeb uprchlíkům na našem území. Zákon lex Ukrajina jim přidělil status státního pojištěnce, to znamená, že v tuto chvíli tu máme stovky tisíc nových státních pojištěnců. S tímto krokem souhlasíme, pomáhat se má. Kabinet Petra Fialy má v tomto kroku naši plnou podporu. Ale musíme si říct, že snižování plateb za státní pojištěnce není rozumným krokem ani z tohoto pohledu, protože velká část ukrajinských uprchlíků bude potřebovat vyšší zdravotní péči než průměrný český občan. Současná vládní pětikoalice vůbec neprovádí zdravotní screening ukrajinských uprchlíků, a to i přesto, že víme, že se na Ukrajině nachází dost vysoký počet chorob, které už v České republice nemáme. A ani proočkovanost tam není tak vysoká jako v České republice, což jsou veličiny, které by do přepočtu výšky odvodů za státní pojištěnce měly jednoznačně vstupovat. A to je opět argument pro uchování námi navrhované výše poplatku za státní pojištěnce.

Já znovu apeluji, neobětujte kvalitu poskytované zdravotní péče v České republice! Nemluvíme tu, vážení kolegové, v tuto chvíli o ničem menším, než je zdraví českých občanů, samozřejmě i těch dalších, kteří žijí na území České republiky. Mějte to prosím na mysli dnes, kdy budete posouvat tuto novelu do dalšího čtení. Děkuju. (Potlesk poslanců hnutí ANO 2011.)

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama