Děkuji, pane místopředsedo. Nově je však zaveden kvantifikátor, který zajistí, že se kompenzační bonus dostane pouze těm, kteří jsou současnou situací skutečně výrazně dotčeni. Pro vznik nároku na kompenzační bonus bude posuzován pokles příjmů, odpovídající tržbám z prodeje výrobků, zboží a služeb, plynoucích z dané podnikatelské činnosti, a to oproti srovnávacímu období z doby před vypuknutím koronavirové krize, přičemž nárok vznikne v případě, kdy tento pokles činil alespoň 50 %.
Kompenzační bonus bude zvýšen na 1000 Kč na den, tedy celkem 31 tisíc za měsíc s 31 dny. Bonus bude současně individuálně zastropován tak, aby nedocházelo k nespravedlivé překompenzaci v případě subjektů s malými tržbami, např. důchodce či student, který si přivydělává podnikáním. V případě dohodářů pak bude zachována stávající výše bonusu 500 Kč na den.
I v případě, že podnikateli neklesly uvedené příjmy, bude mu moci vzniknout nárok na kompenzační bonus za dny, kdy měl nařízenou karanténu nebo izolaci, a to ve výši 500 Kč. Podmínkou je účast na nemocenském pojištění.
Velmi důležitou změnou je to, že bonusová období již nebudou nijak svázána s trváním nouzového stavu. Naopak budou vždy vymezena kalendářním měsícem, což je stabilní a srozumitelné řešení.
Návrh zákona zavádí dvě bonusová období, odpovídající únoru a březnu letošního roku. Nicméně vláda současně získá mandát zavést další bonusová období, vždy jako kalendářní měsíc až do konce roku, pokud budou v té době ještě trvat krizová opatření. První bonusové období nového bonusu v únoru 2021 se bude částečně překrývat s posledním bonusovým obdobím podzimního kompenzačního bonusu. Vztah mezi nimi bude vyřešen přechodným ustanovením, a to cestou započtení.
Kompenzační bonus bude možné kombinovat pouze s programem Antivirus a programem Covid nájemné. Kombinace s jinými podporami nebude možná, a to ani s připravovaným programem Covid 21, neboť oba programy budou koncipovány tak, aby se vhodně doplňovaly a nikoliv překrývaly. Žadatel tak nebude nucen podávat žádosti na dvě různá období. Kompenzační bonus bude opět spravován jako daň podle daňového řádu, a to orgány Finanční správy České republiky. Nadále bude využívána relativně jednoduchá žádost, kterou bude možné podat také pomocí emailu, jakkoli se zde odrazí změny v koncepci kompenzačního bonusu, kdy bude zejména třeba posoudit zmíněný pokles příjmů.
Kompenzační bonus bude tak jako dosud snížením příjmové strany veřejných rozpočtů, u daně z příjmu závislé činnosti, to je včetně dopadu do rozpočtu obcí a krajů. Tento dopad bude nicméně z výrazné většiny kompenzován, a to ve formě příspěvku, odpovídajícího 80 % reálného propadu inkasa, který bude postupně vyúčtováván. Opuštění principu, kdy státní rozpočet a rozpočty samospráv spolu dýchají v dobrém i ve zlém, není sice systémové, avšak považuji to za vhodný kompromis, který by měl podpořit rychlý průběh legislativního procesu v obou komorách Parlamentu.
Odhadovaný negativní rozpočtový dopad návrhu zákona, připadající na první dvě bonusová období, činí 19,4 mld. Kč na veřejné rozpočty, z toho 18 mld. na státní rozpočet, 1,1 mld. na rozpočty obcí a 0,4 mld. na rozpočty krajů.
Děkuji vám za pozornost.