A rámcovou pozici k tomuto návrhu. Potřebu revidovat platnou právní úpravu zdůvodňuje Komise zejména výzvami, které přináší digitalizace, nové způsoby distribuce úvěrů spotřebitelům a zkušenostem se současnou regulací jak spotřebitelských, tak hypotečních úvěrů. Komise dále tradičně zdůrazňuje potřebu rozvoje vnitřního trhu a přeshraničního úvěrování, dále projevy a dopady koronavirové epidemie na vztahy mezi věřiteli a dlužníky.
Nejdůležitějšími změnami, které nová směrnice přináší, je výrazné rozšíření okruhu vztahů, na které se má vztahovat. Nově má pokrývat i bezúročné spotřebitelské úvěry, mikropůjčky, operativní leasing nebo služby tzv. skupinového financování, tzn. crowdfunding.
Oproti současnosti je podrobněji upraven proces ověřování úvěruschopnosti dlužníka nebo zakázán nevyžádaný prodej úvěrů. Novými prvky ve směrnici jsou také povinnost členských států zavést určitou cenovou regulaci úvěrů, mechanismus poskytování úlev ze splácení závazků, v případě vážných finančních problémů dlužníka, a minimální výše pokuty za nejzávažnější delikty, ve výši alespoň 4 % z obratu dohlížených firem.
Ministerstvo financí k návrhu směrnice zpracovalo rámcovou pozici, ve které obecně souhlasíme s Evropskou komisí v tom, že vývoj doby si novou právní úpravu spotřebitelských úvěrů vyžaduje
Současně však upozorňujeme, že změny v regulaci mají být přiměřené rizikům spojeným s konkrétními typy úvěrových produktů a subjektů, které je distribuují. Mají být zaměřené na užití těch nástrojů ochrany dlužníků, které budou reálně působit v jejich prospět, nikoli jen zakládat novou nedůvodnou administrativní zátěž na věřitele, a omezovat nabídku úvěrových služeb.
V ČR například na některé úvěry vyňaté z působnosti současné směrnice aplikujeme pouze pravidla týkající se postupu věřitele při prodlení dlužníka, což považujeme za vhodnou cestu i v rámci projednávaného návrhu. Z pohledu zájmů ČR pak považujeme za klíčové, aby nová evropská právní úprava nenutila členské státy oslabit již existující spotřebitelská práva a zavádět nedůvodně různou právní úpravu mezi spotřebitelskými a hypotečními úvěry.
Rezervovaní jsme také vůči jednotné regulaci ceny úvěrů napříč Unií a zahlcování zákazníka informacemi, které reálně nevyužívá.
V danou chvíli je návrh směrnice projednáván na pracovní úrovni Rady. Přes ambiciozní představu současného slovinského předsednictví a přes skutečnost, že členské státy vystupují vůči návrhu Komise relativně vstřícně, očekáváme, že kompromisní znění návrhu Rada zformuluje až v průběhu roku 2022. Děkuji za pozornost.