Zároveň vyzýváme podnikatele a živnostníky, aby v případě potřeby využívali stávajících možností, které jim nastavení daňového systému přináší. Stávající i nová liberační opatření přehledně shrnujeme v takzvaném Velkém liberačním balíčku.
Zásadní novinkou je odložení daňových povinností těm podnikatelům, jejich činnost byla bezprostředně omezena vládním nařízením. Podnikatelé, jejichž převažující činnost spadá do některého z oborů, na které explicitně míří vládní zákazy, mají nově automaticky odloženy všechny úhrady DPH, daní z příjmů a silniční daně, k jejichž splatnosti došlo v období nouzového stavu. Stačí, aby Finanční správě zaslali oznámení, že splňují podmínky generálního pardonu ministryně financí, a to i emailem.
„Například provozovatelé fitness center či hospodští tak po zaslání oznámení budou mít odloženo placení vybraných daní do konce letošního roku. Aby se podnikatelům vše zjednodušilo, tak oznámení půjde poslat Finanční správě i emailem jako to bylo v případě kompenzačních bonusů. Poplatníci, na které se generální pardon nevztahuje, mohou o odklad platby daně zažádat individuálně,“ říká ministryně financí Alena Schillerová.
Jedná se o tyto obory:
· provozování restauračních zařízení a barů,
· provozování hudebních, tanečních, herních a podobných společenských klubů a diskoték
· pořádání koncertů a jiných hudebních, divadelních, filmových představení,
· pořádání svatebních oslav, oslav vstupu do registrovaného partnerství a smutečních hostin,
· provozování cirkusů a varieté,
· pořádání poutí a podobných tradičních akcí,
· pořádání kongresů a jiných vzdělávacích akcí,
· pořádání veletrhů,
· provozování vnitřních sportovišť, posiloven a fitness center, umělých koupališť, wellness zařízení,
· provozování zoologických zahrad,
· provozování muzeí, galerií, výstavních prostor, hradů, zámků a obdobných historických nebo kulturních objektů, hvězdáren a planetárií,
„Současná situace přináší mnoha podnikatelům zcela zásadní komplikace. Chtěla bych je ujistit, že daňová opatření i výkon správy daní této situaci maximálně přizpůsobujeme. Nemůžeme dopustit, aby živnostníky a podnikatele stresovaly ještě daně. Pokud podnikatel za rok 2020 očekává daňovou ztrátu, může si do výše této ztráty požádat o vratku daně z příjmů, kterou zaplatil ve dvou předchozích letech a do patnácti dnů po podání žádosti o vrácení bude mít peníze na účtu“, připomíná ministryně financí Alena Schillerová.
„Institut zpětného uplatnění daňové ztráty byl přijat právě pro tyto situace. Pokud tedy poplatník již dnes očekává za zdaňovací období roku 2020 daňovou ztrátu, bude si moci o tuto ztrátu zpětně snížit svůj základ daně za zdaňovací období let 2019 a 2018 a finanční úřad mu prostředky vyplatí přednostně. Podnikatelé tak dostanou rychlou pomoc v okamžiku, kdy ji nejvíce potřebují,“ vysvětluje Alena Schillerová.
Nad rámec těchto opatření mohou podnikatelé negativně zasažení koronavirem nadále využívat následujících opatření liberačního balíčku. Požádat může jakýkoliv subjekt, který prokáže důvody související s koronavirem. Typicky se může jednat o onemocnění či karanténu účetní nebo dalších klíčových zaměstnanců, jejichž absence znemožnila plnění daňové povinnosti. Toto opatření dopadne na všechny daně spravované orgány podřízenými Ministerstvu financí a na všechny daňové subjekty (fyzické i právnické osoby, podnikatele i nepodnikatele). Finanční správa bude zejména u subjektů z nejpostiženějších oblastí postupovat při posuzování žádostí maximálně vstřícně.
Připomínáme také další mimořádná opatření z předchozích liberačních balíčků, která zůstávají v platnosti, nebo která budou prodloužena tak, aby pokryla i stávající situaci:
- Plošné prominutí správního poplatku za podání žádostí na finanční či celní úřad. Týká se následujících situací:
· prominutí úroku z prodlení,
· prominutí úroku z posečkané částky,
· prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení,
· vrácení daní při dovozu a prominutí celního nedoplatku,
· potvrzení bezdlužnosti.
- Plošné prominutí DPH na bezúplatné dodání základních ochranných prostředků, u nichž vznikla povinnost přiznat daň v období od října do prosince. To zahrnuje zejména následující situace:
· bezúplatné dodání zboží (ochranné pomůcky, testovací soupravy atd.),
· bezúplatné dodání zboží k výrobě dezinfekce,
· bezúplatné dodání zboží zdravotníkům,
· bezúplatné dodání zboží složkám integrovaného záchranného systému, armádě ČR, pro potřeby sociálních služeb.
V případě potřeby lze samozřejmě využívat i nejčastější individuální nástroje, které daňové zákony dlouhodobě upravují za účelem zohlednění individuální tíživé situace na straně daňových subjektů:
- možnost žádat o posečkání daně či rozložení její úhrady na splátky,
- možnost požadovat snížení či zrušení záloh,
- možnost žádat prodloužení vybraných lhůt či jejich navrácení v předešlý stav,
- možnost žádat o individuální prominutí úroků z prodlení, penále a pokuty za nepodání kontrolního hlášení.
Ministerstvo financí v minulosti iniciovalo i legislativní opatření, která přinesla úlevu ve vybraných daňových oblastech:
- Snížení sazeb DPH (sazba 10 %) – budoucímu rychlejšímu oživení postižených segmentů podnikání pomůže významné snížení DPH, např. na točené pivo, na stravovací služby, ubytovací a kulturní služby, provoz lyžařských vleků, při vstupu na sportovní akce a do sportovních zařízení (včetně saun, fitcenter či posiloven).
- Snížení daně silniční u vozidel nad 3,5 t o 10 % přinese přímou redukci fixních nákladů jejich provozovatelům.
- Zrušení daně z nabytí nemovitých věcí má pozitivní vliv na trh s nemovitostmi a přináší významnou úsporu kupujícím.
- Předpokládané zrušení superhrubé mzdy a na to navazující snížení sazeb u daně z příjmů od ledna příštího roku bude mít výrazně pozitivní dopady nejen do mzdové oblasti, což pomůže zaměstnancům i zaměstnavatelům.