JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,18. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

28.01.2021 16:03:00

Nejde vytvářet zákony a nemyslet na to, z čeho se budou platit

Nejde vytvářet zákony a nemyslet na to, z čeho se budou platit

Projev na 81. mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny 28. ledna 2021 k navrženému programu

 Děkuji za slovo, pane místopředsedo.

Já si dovolím pár velmi stručných reakcí. Nebudu vás tady dlouho zdržovat. Poslouchala jsem a mnohdy jsem se nestačila divit. Já bych si rozhodně nedovolila tady někomu vytýkat, někomu z vážených poslanců, jakýkoliv legislativní nedostatek, to by mi moje vnitřní pokora nedovolila. A vy všichni víte, že jak v této komoře, tak v Senátu, opakovaně navrhuji - včera jsem to navrhovala i senátorům a tady to taky dělám, a děje se to - že jakýkoliv úředník Ministerstva financí zpracuje poslanecký legislativní návrh komukoliv z vás, lhostejno, v jaké politické straně sedíte, za jakou politickou stranu jste tady. A připravíme vám ho bez ohledu na to, že k němu dám negativní stanovisko politicky. Právě proto, aby byl zpracován dobře a bezchybně. A kdyby náhodou prošel, aby právě v té výkonné praxi - a já s tím mám bohatou zkušenost - nedělal problémy. Takže toto bych nikdy nevyčítala.

Ale tento návrh toho odškodňovacího zákona - za chvilku se budu věnovat věcné stránce, ale ještě velmi stručně okomentuji, že mi to tu bylo vytýkáno několika pány předsedy - on trpí tak zásadními ústavněprávními vadami, které prostě nelze zhojit, nelze zhojit. A to bylo to, co jsem tu řekla. To nebylo o tom, že bych vám vytýkala, jestli tam má být odstavec takový nebo onaký. To bych si v životě nedovolila. A vždy nabízím - a znova to opakuji jménem rezortu, který má špičkový legislativní a právní odbor - kdykoliv vám jakoukoliv pomoc bez ohledu na to, že politicky nebudu s tímto návrhem souhlasit. Tak jenom, abych to prosím uvedla na patřičnou míru.

V celé řadě zákonů - ona tady paní předsedkyně Pekarová není - v celé řadě zákonů je krizový zákon, zákon o státní záruce, z jaké kapitoly se to platí. Takže není pravda, že to v zákonech není. A samozřejmě vždycky, když se připravuje nějaký zákon, převážně tedy vládní, tak se musí počítat s tím - já jako ministryně financí - aby na něho bylo, když zatěžuje výdajovou stranu, nebo znamená propad v příjmech. Takže to nejde vytvářet zákony a nemyslet na to, z čeho se budou platit. To ani v domácnosti nejde. Ani doma si nemůžete dovolit - nikdo, nikdo, kdo prostě řídí jakýkoliv rozpočet - protože to je vlastně o těch jedněch penězích.

Já jsem tady slyšela hodně silných výrazů od pana předsedy Jurečky, o nějakých fejcích a podobně. Já jsem vás na poslední schůzi tady žádala, abyste mi poslal ty příběhy. Já jsem připravena je všechny řešit. Anebo požádám kolegy z finanční správy, aby je řešili a informovali mě o tom, jak dopadly. Samozřejmě ne že bych šla do spisů. Takže prosím, zatím jsem nedostala od vás žádný email. Takže já taky chci vědět - aniž bych zpochybňovala vaše slova - taky chci vědět, že to nejsou fejky - používám váš výraz. Pošlete mi ty případy. Podívám se na ně a věřte, že se jim budu věnovat a budu zkoumat, zda tam je problém, nebo problém není a ráda vás budu informovat.

Pak se tady táhne jako červená nit - zaznělo to i dnes - o té vládní pomoci, o tom množství. Tak já se znova k tomu vrátím a poctivě to tady vysvětlím. A ještě, než to udělám, tak řeknu, že v podstatě ten náš neustálý spor, který tady vedeme, je svým způsobem o takové nějaké ideologii vládní pomoci. A my, když na jaře přišla jarní vlna a v podstatě došlo k takovému plošnému uzavření ekonomiky, něco v důsledku vládních opatření.

Ale nezapomínejte na jednu věc. Ty vládní restrikce přišly kvůli pandemii. Na to se pořád zapomíná. Takže přišla pandemie, přišla logicky vládní opatření. Ty nejsou typické české. Podívejte se všude okolo - do Rakouska, do Německa. Mnohdy jsou mnohem tvrdší, než ty naše. Nechci nikoho kritizovat, jestli má postupovat tak či onak. My za to neseme zodpovědnost a určitě tu politickou poneseme zejména ve volbách.

Takže je to o té ideologii, přístupu. A my skutečně v těch jarních měsících, kdy se částečně průmysl - ten jsme nezavřeli, ten se zavřel sám, automobilový, a zavřela se většina ekonomiky - tak jsme přistoupili k těm plošným opatřením. Kompenzační bonus - děkuji za pochvalu panu předsedovi Stanjurovi. A já zase děkuji za spolupráci. Spolupracovali jsme na tom se zástupci Daňové komory, spolupracovali jsme i částečně s opozicí, diskutovala jsem ta témata. A celou řadu dalších věcí jsme diskutovali. Takže já tady také děkuji, až nejsem jenom kritická.

Takže skutečně ten náš přístup na jaře byl víc plošný. Nicméně přišla podzimní vlna. Nevěděli jsme, s jakou silou udeří, jak dlouho udeří. A přišla. A ty vládní restrikce, které následovaly, se týkaly části ekonomiky. Nakonec viděli jste pokladní plnění rok 2020. Pokladní plnění za rok 2020 jasně ukázalo, že je vlastně zasažena část ekonomiky. Ale velká část ekonomiky šlape nejen stejně, dokonce i lépe. Proto dopadlo to plnění nakonec lépe, než jsme predikovali. Bylo to díky příjmům. Že nateklo víc příjmů o 111 miliard.

A proto i náš přístup byl na podzim jiný. Byl zaměřený na segmenty, které jsou postiženy. Proto byl už jiný přístup kompenzačního bonusu, proto selektivní programy, protože plošné programy jsme vyhodnotili v ten daný okamžik, že nejsou nutné. Pomoc trvá delší dobu. Trvá prostě několik měsíců. To jsme samozřejmě predikovat nemohli na samém začátku, někdy v září, v říjnu. Kdo z vás by to predikoval? Nakonec jste to tady poctivě přiznali i vy, že to je těžko predikovatelné. A my teď zvažujeme samozřejmě s ohledem, dnes budeme na vládě ve dvě hodiny jednat o dalším vývoji, zejména z hlediska zdravotního, a zvažujeme, že možná budeme hledat nějaký sjednocující prvek pro ty programy a zobecníme, pokud by to mělo pokračovat. Ale věřte, že to není úplně jednoduché najít prostě to, co bude mít společného jmenovatele pro ty potrefené segmenty, protože jsou velice odlišné, a to i když se zvolí nějaký parametr, že jsme zvolili, zvolil pan vicepremiér Havlíček 400 Kč na zaměstnance, tak to vlastně nebylo na zaměstnance. Na zaměstnance máme ANTIVIRUS, který tady byl vcelku pochválen, alespoň některé jeho části ze strany opozice. Tak to bylo zvoleno právě jako kritérium toho, aby jakési kritérium na poskytnutí fixních nákladů, protože se to velice těžko stanovuje.

A já jsem si to vyzkoušela, on to tady připomněl pan předseda Stanjura, když jsme vytvářeli poprvé kompenzační bonus, když jsme přišli s tím prvním nápadem zkoumat pokles tržeb. Prostě bylo to neprůchodné, složité. Upustila jsem od toho. Po obrovské vlně kritiky jsem to uznala a ustoupila od toho. Bylo to něco, co tady nikdy nikdo nedělal. Nikdo nemáme patent na rozum. Hledáme, nasloucháme, debatujeme. Já jsem vždy, a jsem za to velmi vděčná, k jednacímu stolu, protože to vznikalo v podstatě ze dne na den, ty návrhy vznikaly přes noc, pozvala vždycky Komoru daňových poradců, Svaz obchodu, cestovního ruchu, Asociaci malých, středních podnikatelů, Hospodářskou komoru a další a naslouchala jsem. A jsem za to vděčná. A vlastně i s vámi jsem mluvila o celé řadě zákonů, které jsme tu dělali poprvé.

A teď se pojďme trochu pobavit o té částce 1,2 bilionů, kterou tady neustále předhazujete. Když se podíváte na poskytnutou pomoc, a každého prvního s pokladním plněním ji Ministerstvo financí posbírá po resortech a vydá, tak poslední čísla mám k 31. 12., jsou to částky, jak tady bylo řečeno, 283,4 miliardy, z toho přímá pomoc podnikatelům, domácnostem asi 184,2, odklady záloh a tak dále 35,2. Největší část té plánované pomoci byly takzvané podpořené úvěry, plánované podpořené úvěry na základě státních záruk. A ty státní záruky schválila tato Poslanecká sněmovna. Já jsem za to vděčná. Byly podpořeny i opozičními poslanci, konkrétně mluvil tady o nich pan předseda Stanjura. Trochu mě mrzelo, že kriticky, protože ODS to podpořila, pokud si dobře vzpomínám. On dokonce měl pozměňovací návrh. Je to dobře. Já za to děkuju. To není kritika. A ono to není tak úplně málo. Samozřejmě kapacita těchto podpořených záruk, těchto provozních úvěrů, a ta záruka může být u nejmenších firem až 90 %, u středních kolem 80 %. Je to pro malé a střední firmy. Je tam kapacita až 500 miliard. Víte, že tato Poslanecká sněmovna schválila, nejdřív to bylo na provozní úvěry, a schválili jsme na podzim novelu k tomuto zákonu, aby to bylo i na investiční úvěry.

A jenom když se podívám, tak čísla z ČMZRB od 1. 3. 2020 do 31. 12. 2020 podpořila ČMZRB s touto státní zárukou asi 10 248 klientů a objem zaručených a přímo poskytnutých úvěrů bylo 52 miliard. Celkově, když se podíváte na podpořené úvěry, tak je to 64,2, protože to děláme ve spolupráci s bankami. A ta jejich doba ještě přijde. Přijde doba, kdy skutečně pomůže firmám to, že tady budou jakési podpořené úvěry, nejdřív provozní, potom investiční.

Kdybych měla použít parafrázi, tak my jsme přivedli koně k vodě, a teď je na něm, aby se napil.

Děkuji a věřím, že stejně konstruktivní a se spoustou nápadů a podnětů a podpory hlavně podpory budete, až přijdu ve velice krátkém čase s novelou zákona o státním rozpočtu na rok 2021 právě proto, abychom mohli masivně podpořit ekonomiku a podpořit i podpůrné programy pro podnikatele.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama