Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážený pane poslanče, dámy a pánové, OSVČ nemusely - vnímám velmi to, co mi říkáte - v období březen až srpen 2020 platit zálohy na sociální zabezpečení s tím, že došlo pouze k prominutí minimální výše zálohy a zbytek byly povinny uhradit.
Pojistné na důchodové pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti stanovené z vyměřovacího základu za rok 2020 se snížilo za každý kalendářní měsíc, v němž byla aspoň počátkem měsíce vykonávána v obdobím uvedeném v odstavci 1 samostatná výdělečná činnost o částku 2 544, šlo-li o osoby samostatně výdělečné činné vykonávající hlavní samostatnou činnost - spěchám, abych to stihla - a 1 018, jde-li o osoby samostatně výdělečně činné vykonávající vedlejší samostatnou činnost. To opatření mělo významný dopad do příjmové stránky státního rozpočtu, bylo to asi 14 miliard, ale to říkám, jsem ráda, do oblasti sociálního pojištění, že to OSVČ pomohlo. Z toho 6,6 miliard v roce 2020 a 7,4 miliardy v roce 2021. Tam se potom jedná o přeplatek na pojistném.
V roce 2020 přišlo prominutí záloh na zdravotním pojištění na 6,9 miliardy a odhadujeme, že teď to bude dalších ještě v roce 2021 asi 3 miliardy - nemůžeme znát přesné číslo, protože tam bude samozřejmě vyúčtování. Dne 26. února 2021 byl schválen zákon č. 95/2021 o kompenzačním bonusu pro rok 2021 a tady bych chtěla připomenout, že došlo - věřím, že jste pro něj také hlasoval - k navýšení kompenzačního bonusu z dosavadní částky 500 korun na částku 1 000 korun za kalendářní den bonusového období. Takže ten kompenzační bonus tak vedle stávající funkce - poskytnutí finančních prostředků k živobytí, které odpovídá zhruba výši minimální mzdy - supluje i roli některých dosavadních podpůrných programů, které usilují o zajištění příspěvku - no, už je to víc jak minimální mzda, ta je 15 000, kolem 15 000 necelých a toto je až 30 000.
V současné době jsou předloženy dva sněmovní tisky. O těch jste pravděpodobně hovořili, já je tady nebudu z časových důvodů vyjmenovávat a v tuto chvíli vzhledem k tomu, že by to znamenalo... musí se to udělat plošně, protože nelze promíjet jako třeba lze v některých výjimečných případech u daní, ale z důvodů, které jsou vyjmenované v daňovém řádu, tady to nelze plošně, nelze prostě to udělat jinak než plošně. Znamenalo by to v době covidu za prvé velký dopad na zdravotní pojišťovny, které vlastně... teď jsme navyšovali platbu za státního pojištěnce historicky na velmi vysokou částku, letos to bylo asi o 55 miliard, loni asi o 26, sociální také, a proto my jsme v podstatě přistoupili k navýšení kompenzačního bonusu na tisícovku, abychom vynahradili všem těm, kteří vlastně jsou postiženi v důsledku pandemie vládními restrikcemi, to, že tady mají jakýsi výpadek a že platí to minimální sociální, zdravotní.
Navíc to odpuštění pojistného - ještě taková poslední připomínka - znevýhodnilo by to ty, kteří platí tzv. paušální daň, což je přes nějakých 70 000 poplatníků. Odpouštění pojistného je fakticky veřejnou podporou a s ohledem na úpravu veřejných podpor právem Evropské unie doplněnou tzv. dočasným rámcem je třeba, aby byly respektovány povinnosti, které jsou s tím spojeny - včasná žádost o identifikaci atd. Mohli bychom i tady z tohoto pohledu narazit. Děkuji.
Já už jenom velmi stručně. Tak i kompenzační bonus byl vyhodnocen jako fungující program, byl tady i v parlamentní komisi, kterou váš pan předseda Stanjura vedl, takže to bych chtěla k tomu poznamenat. Kompenzační bonus jsme zvedli na tisícovku, je to v čistém, nezdaňují se ty peníze, to chci připomenout. A není to, že se z toho platí sociální, zdravotní, ale vedle toho se platí, (nesroz.) minimálně je to minimální sociální a zdravotní. Děkuji.