JUDr. Alena Schillerová, Ph.D.

  • ANO 2011
  • Jihomoravský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,18. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

22.12.2020 11:29:00

Stačí málo a země si může způsobit novou krizi vlastními chybami

Stačí málo a země si může způsobit novou krizi vlastními chybami

Projev na 78. schůzi Poslanecké sněmovny 22. prosince 2020 k daňovému balíčku

 Děkuji pane místopředsedo, dámy a pánové, předstupuji před vás dnes ještě jednou a věřím, že naposledy s žádostí o souhlas s daňovými změnami, které mezi jinými představují razantní snížení daňové zátěže, podporu ekonomiky, odstranění dlouhodobých diskriminací a distorzí, stejně jako dalších opatření reagujících na současnou krizi. Chtěla bych vás proto z tohoto místa požádat o souhlas s kompromisní verzí schválenou Senátem. S verzí, která kromě snížení daní z příjmů pro zaměstnance na 15 a 23 % rovněž zvyšuje základní slevu na poplatníka o tři tisíce korun v roce příštím a o další tři tisíce v roce 2022. Současně tato verze daňového balíčku přináší úpravu rozpočtového určení daní ve prospěch obcí, měst a krajů. Je to kombinace, která pomůže bezmála 4,5 milionům zaměstnanců, stejně jako zaměstnavatelům, kteří tak budou moci udržet vysokou zaměstnanost a věnovat prostředky na zotavení svého byznysu po těžké recesi a obnově investiční aktivity a rozvoji firem.

Bez nadsázky stojíme na rozcestí, zda brzký návrat do normálu nebo pomalé a nejisté zotavení z krize. Z minulosti víme, že stačí málo a naše země si může způsobit novou krizi vlastními chybami, zejména zaškrtí-li ekonomiku a zhorší očekávání občanů a firem. A platí to i obráceně. Goethe napsal, že ke všemu, co je velké, je zapotřebí odvaha. Myslím, že tato vláda - samozřejmě s podporou Sněmovny - už v boji o záchranu ekonomiky, podnikání a udržení životní úrovně dokázala, že umí přicházet s opravdu rozhodnými kroky. S rozhodnými kroky, za kterými si stojíme a za které jsme připraveni nést plnou politickou zodpovědnost. Dovolím si v této souvislosti připomenout jarní plošné moratorium na úvěry, se kterým jsme přišli jako jedna z vůbec prvních zemí. To bylo něco, co bylo prostě úplnou novinkou. Nebyly s tím zahraniční zkušenosti, které bychom mohli převzít. Moratorium jsme však prosadili a zafungovalo.

A zafungovalo právě v okamžiku, kdy ho bylo potřeba nejvíce. Obavy o narušení vztahu věřitel - dlužník se nenaplnily. Ukázali jsme, že i malá země může být průkopníkem. Moratorium využilo 360 tisíc dlužníků, kterým tento krok významně pomohl, 360 tisíc různých příběhů.

Díky novelám rozpočtu pokaždé tak hlasitě diskutovanými jsme na podporu ekonomiky vyplatili ke konci listopadu již přes 241 mld. korun. Ukázalo se tak, že jsme postupovali naprosto v souladu s celoevropskými trendy. Nejrůznější obavy se prostě nenaplnily. A já jsem přesvědčena o tom, že se nenaplní ani v tomto případě. Naopak věřím, že daňový balíček pomůže rozběhnout motor naší ekonomiky. Jízda na půl plynu není pro zotavení se z nejhlubší krize novodobé historie České republiky adekvátní reakcí rozhodné vlády a Parlamentu.

Ačkoliv nejsledovanější a nejskloňovanější(?) změnou v daňovém balíčku je zdanění práce, obsahuje i další podstatné úpravy. V souvislosti s podporou ekonomiky bych též uvedla mimořádné zrychlení odpisů pro letošní a příští rok. Díky němu budou firmy a podnikatelé více investovat, protože jim zkrátka zůstane na investice více prostředků. Vedle zrychlení odpisů balíček odstraňuje i zbytečnou administrativu, když trvale zvyšuje hranici pro povinné odpisování ze 40 na 80 tisíc korun. Nově si veškerý majetek do této částky bude moci podnikatel odepsat jednorázově.

Dále novela obsahuje úpravu stravenkového paušálu, která v důsledku pandemie získala další rozměr - znamená totiž více peněz pro provozovatele stravovacích zařízení a přístup k zaměstnaneckým benefitům pro další milion zaměstnanců.

Předložený návrh posiluje také rozhodovací pravomoci místních samospráv v oblasti daní z nemovitých věcí. Tím umožní stanovit místní koeficient zvlášť pro jednotlivé části obce. Dnes je způsob úpravy velmi rigidní a umožňuje určit koeficient pouze jednotně pro celé území. Obce tak prostřednictvím této úpravy získají možnost spravedlivější daňové politiky a případně i zvýšení svých obecních příjmů.

Je tu ale i řada jiných změn s jasným společným jmenovatelem, zlepšit daňové prostředí a reagovat na současnou složitou situaci. Například uznatelnost výdajů souvisejících s koronavirem, rovné podmínky u zdanění příjmů z dluhopisů, jednodušší vykazování dobíjení elektromobilů, úleva pro rodiče hospitalizovaných dětí nebo snadnější vstup na trh pro malé distributory lihu.

Dámy a pánové. Zvykli jsme si žít v období růstu, hojnosti a dostatku. Současná situace a zkušenost s koronavirem mnohým otevřela oči a pomohla pochopit hodnotu toho, co je skutečně důležité. Dovolím si mírně parafrázovat a říct, že rok 2020 nesl prvky dekadence a úzkosti. Pevně věřím, že rok příští bude naopak rokem renesance a obnovy nejen české ekonomiky, ale především společnosti jako takové. Abychom k tomu lépe přispěli, žádám vás o podporu daňového balíčku ve verzi schválené Senátem.

Děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama