Ministerstvo podle memoranda navrhne a podpoří změnu zákona, která umožní přenést na kraje tyto dílčí činnosti správy silnic I. třídy. Kraje se naopak zavazují, že jsou připraveny zajistit běžnou i zimní údržbu silnic I. třídy na svém území a že s ministerstvem uzavřou veřejnoprávní smlouvu neprodleně poté, co to zákon umožní.
„Naším prvořadým cílem je zajistit bezpečnost a sjízdnost na všech silnicích v Jihomoravském kraji. Motoristy nezajímá, zda se pohybují po silnici, která je státní či krajská. Zejména systém zimní údržby je takový, že postupujeme od hlavních tahů k silnicím s nižší dopravní důležitostí. Vstup dalších subjektů by mohl tuto návaznost narušit,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek Roman Hanák.
Ztráta údržby komunikací I. třídy by měla i ekonomický dopad
Podle Hanáka dokáže navíc kraj v případě zimní kalamity koncentrovat více techniky na zasažená místa. „Aby dokázal postižený úsek zprůjezdnit, může k němu nasměrovat i sypače, které tam standardně nejezdí. To by mohlo být pro soukromý subjekt, zaměřený a kapacitně vybavený pouze na určitý úsek silnice I. třídy, problematické,“ vysvětlil Hanák s tím, že pro kraj by ztráta údržby komunikací I. třídy znamenala i ekonomický dopad. „SÚS JMK se vybavovala s výhledem, že bude údržbu vykonávat. Kromě toho se tomu podřídilo například i rozmístění skladů s posypovým materiálem,“ uzavřel náměstek hejtmana.
„Dlouhodobě bojuji za krajské Správy a údržby silnic, aby i nadále měly na starost zimní i letní údržbu silnic 1. třídy, jsme na to věcně i technicky vybavení a tuto údržbu provozujeme s péčí o krajské silnice," uvedl předseda Asociace krajů České republiky a jihomoravský hejtman Michal Hašek.