Ve svých rozpočtech s nimi počítali až do roku 2011. Zároveň ale hejtmani věří, že stát znovu podpoří i rekonstrukce silnic jako v letošním roce, kdy poslal 4,5 miliardy na opravy silnic druhých a třetích tříd.
"Stát nám pouze na rozpočtovém určení daní vrátil to, co krajům sebral Miroslav Kalousek v roce 2012, my nedostáváme žádné peníze navíc, jak se snaží teď vytvářet dojem ministr financí. Dostáváme to, co kraje měly do roku 2011," vysvětlil předseda Asociace krajů České republiky a jihomoravský hejtman Michal Hašek.
Rozpočtové určení daní bylo počítáno před mnoha lety a souviselo s tím, které všechny kompetence kraje převzaly - nemocnice, sociální ústavy, školství, doprava, ale také kultura, bezpečnost a další věci. "Kraje ze svých rozpočtů od té doby přišly přibližně o 9 miliard korun, které nemohly směřovat k primárnímu určení těchto prostředků, tedy do školství, zdravotnictví atd.
Tento úbytek prostředků se projevil například v nemožnosti modernizovat zdravotnická zařízení, v nutnosti slučování škol nebo v omezování výdajů na dopravu. A opakovaně připomínáme kofinancování projektů rekonstrukcí krajských komunikací z evropských fondů taktéž na úkor ostatních potřeb krajů," doplnil hejtman Hašek s tím, že možnost získání dalších dotací je však v novém plánovacím období podstatně nižší.
"Všichni víme, v jakém stavu silnice jsou. Stát je převedl krajům před více než deseti lety absolutně podfinancované s velkým vnitřním dluhem, a nyní je dobře, že Sobotkova vláda je vlastně prvním kabinetem, který se rozhodl krajům pomáhat s financováním oprav silnic," je si vědom Michal Hašek. Kraje teď proto hledají systémové řešení. "Vláda jednorázově uvolnila na rok 2015 4,5 miliardy korun, kraje ovšem usilují o to, aby ze Státního fondu dopravní infrastruktury pravidelně dostávaly 3 miliardy. Důvod je jednoduchý. Chceme, aby práce na opravách silnic 2. a 3. tříd probíhaly kontinuálně a nikoliv nárazově jako v letošním roce, kdy dochází k nemalým dopravním komplikacím z důvodu nutnosti vyčerpat peníze státu i z Evropy," objasnil důvod předseda Asociace krajů České republiky.
Za miliardy poslané na účty krajů ze Státního fondu dopravní infrastruktury se letos podaří opravit stovky kilometrů silnic druhých a třetích tříd a desítky mostů. Například v Jihomoravském kraji se jedná o 45 kilometrů silnic a 13 mostů, v Plzeňském kraji je to 84 kilometrů a 6 mostů, v Královéhradeckém kraji to bude 30 kilometrů silnic a 6 mostů, ve Zlínském pak 23,5 kilometru a 6 mostů, v Jihočeském dokonce 89 kilometrů silnic a 26 mostů, na Vysočině se jedná o 69,5 kilometru a 12 mostů.