Jen pro jižní Moravu znamenala tato pomoc vlády 350 milionů, za které kraj může opravit 45 kilometrů silnic a 13 mostů. Hejtman Jihomoravského kraje a předseda Asociace krajů České republiky Michal Hašek chce s vládou jednat o penězích i na další roky.
"Letošní rok byl první v patnáctileté historii krajů, kdy vláda uvolnila peníze na opravy krajských silnic. My jsme za to jako hejtmani vděční. Asociace krajů by byla ráda, kdyby se z finanční podpory vlády stal pravidelný příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Máme pochopení na úrovni premiéra, ministra dopravy. Zatím ten, kdo za vládu odmítá peníze poskytnout, je ministr financí Andrej Babiš. Věřím, že v rámci kabinetu povedeme další jednání. Rozpočet státu i Státního fondu dopravní infrastruktury bude definitivně vláda schvalovat až na konci září, takže ještě máme asi dva měsíce na to, abychom pana Babiše přesvědčili, že má smysl peníze investovat také do krajských silnic," uvedl hejtman Michal Hašek.
Jihomoravský kraj se stará přibližně o 4 000 kilometrů silnic druhých a třetích tříd. V letošním roce do jejich oprav investuje i díky podpoře státu a evropských dotací 1,8 miliardy korun. Jde celkem o 68 staveb a 28 mostů.
"Osmdesát procent dopravních výkonů v České republice se děje na tzv. krajských silnicích, tedy silnicích 2. a 3. tříd. My dnes podle zákona nemáme nárok ani na jediný haléř z vybraných daní, například ze silniční daně nebo spotřební daně na pohonné hmoty," sdělil hejtman s tím, že věří, že podobnou dohodu, jakou kraje nalezly s vládou pro rok 2015, najdou i pro roky budoucí.
"A to bez ohledu na výsledek krajských voleb. Předpokládám, že jakákoliv sestava hejtmanů z jakýchkoliv politických stran bude vždy jednat s vládou o tom, aby část silniční sítě byla dotována také ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Tady nejde o to, kdo je konkrétně hejtman v kraji nebo jaké je politické složení zastupitelstva. Jde nám o systém, v zemi jsou desítky tisíc kilometrů silnic nižších tříd a zoufale potřebují rekonstrukce a údržbu," doplnil.
Hejtman Hašek také věří, že kraje by peníze na silnice mohly dostat i přesto, že ministr financí Andrej Babiš stále mluví o tom, že kraje zpět dostanou miliardy z rozpočtového určení daní.
"Andrej Babiš jako ministr financí je pouze správcem, nikoliv majitelem peněz vybraných na daních v České republice. To je rozdíl mezi Agrofertem a Českou republikou. Co se týče rozpočtového určení daní, stát nám pouze vrátil to, co krajům sebral Miroslav Kalousek v roce 2012, my nedostáváme žádné peníze navíc, jak se snaží teď vytvářet dojem ministr financí. Dostáváme to, co kraje měly do roku 2012," vysvětlil. Peníze chtějí kraje použít především na financování krajských nemocnic, škol, výstavbu domovů pro seniory, podporu cestovního ruchu.
"O veřejných penězích hlasuje 17 členů vlády, nerozhoduje o nich pouze ministr financí. Jménem hejtmanů oslovím pana premiéra a vedení celé vládní koalice a budeme jednat o tom, aby Státní fond dopravní infrastruktury přispěl krajům na silnice. Ale nejen v roce 2016, ale i v letech budoucích," podotkl Michal Hašek.