Rád bych Vám poděkoval za pozornost, kterou problematice dotčené skupiny obyvatel, tedy motoristů, věnujete. Mohu Vás ubezpečit, že také bedlivě sleduji ze své pozice zájmy občanů státu a pečlivě zvažuji všechny kroky, které Ministerstvo průmyslu a obchodu činí pro vyvážený stav mezi závazky státu vůči evropské legislativě a ochranou zájmů našich podnikatelů a veřejnosti. A právě závazků státu vůči evropské legislativě se týká Vámi zmiňovaná problematika užívání bioložek v pohonných hmotách.
Věcně je přimíchávání biosložek do fosilních paliv řízeno národním legislativním procesem, který se odvíjí od evropských směrnic a kvalitativních norem. Povinnost uvádění bioložek na trh je v ČR stanovena příslušnými zákony o ochraně ovzduší. Užívanými bioložkami jsou v ČR převážně bioetanol (kvasný líh denaturovaný) jako přídavek do benzínu a metylestery mastných kyselin (FAME) do motorové nafty.
Zákonem č. 180/2007 Sb. pro povinné osoby (výrobci, distributoři) byly již dopředu a s ohledem na technologické možnosti a stav vozového parku stanoveny minimální povinnosti náhrady fosilní složky odpovídajícím biopalivem.
Zákonem č. 221/2011 Sb., o ochraně ovzduší se pak převádí do české legislativy ustanovení směrnice 2009/28/ES o kritériích udržitelnosti biopaliv a povinnost snižovat emise skleníkových plynů. S platností od 1. ledna 2012 musí paliva použitá pro dopravní účely splňovat kritéria udržitelnosti. Kritériem udržitelnosti biopaliva se rozumí úspora skleníkových plynů vyjádřena v % oproti ekvivalentnímu čistému fosilnímu palivu pro dopravu.
O povinném přimíchávání biopaliv musí oprávněné osoby každým rokem pravidelným výročním hlášením informovat státní správu. Nesplnění povinnosti přimíchání patřičného objemu bioložky či jiné neuvedení odpovídajícího objemu biopaliva na trh je podle zákona sankciováno.
Kvalitu pohonných hmot, a to včetně parametrů bioložky v distribuční síti veřejných čerpacích stanic sleduje Česká obchodní inspekce. Zjištěné odchylky od jakostních ukazatelů stanovených technickou normou zveřejňuje a sankcionuje.
Normy a kvality pohonných hmot jsou platné v celé Evropě a tedy nelze očekávat, že by tuzemští motoristé a jejich automobily byli vystaveni jakémukoliv riziku používání takových paliv nad běžný celoevropský rámec. To ovšem za předpokladu, že se řídí pravidly výrobců motorů a nepoužívají pro pohon jiné než schválené typy paliv. Bohužel, ve snaze ušetřit provozní náklady, jsou známy z praxe případy, kdy motoristé používají jiné pohonné hmoty, než které mají.
Přimíchávání bioložek do fosilních paliv je tedy na evropské úrovni řízený proces, která má za účel snižovat závislost na fosilních zdrojích a současně snižovat emise skleníkových plynů z dopravy. Při dodržování platné legislativy není znám žádný případ, kdy by byly poškozeny zájmy zákazníků na účet podnikatelské sféry.
Rád bych Vás tedy vážený pane poslanče, ubezpečil, že zásadní obavy o používání pohonných hmot s bioložkami nejsou na místě a že celý program výroby a použití biopaliv je řízeným procesem pod kontrolou příslušných orgánů a institucí. Je veden v zájmu splnění závazných povinností ČR vůči unijním předpisům v oblasti ochrany životního prostředí.
Celou odpověď najdete na mých webových stránkách – www.koskubajiri.cz