26.04.2010 15:26:00
Letecké muzeum po dvaačtyřicáté
Letecké vojenské muzeum v pražských Kbelích zahájilo už 42. sezónu.
Tím, který nejvíce přitahoval pozornost lidí, kteří navštívili muzeum v sousedství vojenského letiště, byl obojživelný dopravní letoun Saro Cloud. Československé aerolinky jej od roku 1934 využívaly na lince Záhřeb – Sušak. Letoun je zajímavý především svým poválečným osudem. Dlouhá léta, když už zmíněná linka neexistovala a České aerolinie se ho zbavily, se plavil na Vltavě, změnil čtyřikrát svého majitele a byl provozován jako hausbót. Teprve po mnoha letech se odborníkům z Vojenského historického muzea podařilo ho opět dát dohromady. Byl to poslední Cloud, který se ve Velké Británii s pořadovým číslem 5 vyrobil, a je také jediným exemplářem, který právě kbelské muzeum vlastní jako jediné na světě.
Unikátů je ve Kbelích celá řada. Další novinkou v expozici je pro letošní sezónu představení letounu Aero L-159 Alca, přesněji prvního prototypu s výrobním číslem 5831, který doplňuje kolekci prototypů jeho předchůdců L-29 Delfín a L-39 Albatros. Tento letoun byl přednostně dokončován už v roce 1994 a představen byl 12. června 1997, když prošel mnoha zkouškami.
Sobotní zahájení zarámoval také sraz historických automobilů značky Saab. Ty se ve Kbelích představily ve společnosti letadel téže značky - Saab 35 Draken a Saab 37 Viggen.
V den zahájení byly zpřístupněny také interiéry vrtulníku Mi 8 a letounu Antonov AN 24 zvaného Andula. Na další hosty muzea letos čeká nová expozice. Ta čítá na 267 letounů, z tohoto počtu je 110 strojů vystaveno.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout