"Pro zahrnutí živnostníků do takto přísného režimu neexistuje jediný racionální důvod, a to ani podle Evropské komise," upozorňuje europoslanec Milan Cabrnoch z ODS. "Problém je ale v tom, že třeba ve Francii se pracuje 35 hodin týdně a konkurence z nových členských států je pro ně zkrátka nepřijatelná."
Ještě v dubnu tohoto roku to přitom vypadalo, že pravicová koalice, která má v Evropském parlamentu většinu hlasů, zabrání snahám levice práci podnikatelů omezit. Na stranu regulátorů se ale nakonec přidali evropští lidovci z jižních států vedeni Francií.
"Socialisté argumentovali hlavně potřebou vyšší bezpečnosti na silnicích a stejnými podmínkami pro všechny řidiče, nemají ale v rukou žádné podklady," říká konzervativní europoslanec Milan Cabrnoch. "Když pomineme fakt, že práce živnostníků je už tak dost regulovaná, obtížné bude i začlenění směrnice do národních legislativ. Živnostníci opravdu pracují jinak, než třeba řidiči kamionů. Živnostníci sedí u počítače, shánějí zakázky, komunikují s klienty. Budou i potom muset povinně odpočívat jako řidič kamionu? Jak budou tuto práci vykazovat, zaznamenávat, a kdo je bude kontrolovat?" ptá se Milan Cabrnoch.
Už nyní platí pro všechny řidiče v nákladní dopravě stejná pravidla. Celková doba řízení vozu nesmí přesáhnout 56 hodin týdně a vždy po 4,5 hodinách řízení musí řidič 45 minut odpočívat. Nově budou muset podnikatelé stejně jako zaměstnanci dodržovat pracovní dobu, tedyvčetně dalších povinných přestávek po šesti hodinách, a pracovat maximálně 48 hodin týdně.
Směrnice bude mít podle ČESMAD Bohemia negativní dopad na deset tisíc podnikatelů v České republice.